Inlägg från: ölburk2 |Visa alla inlägg
  • ölburk2

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Tom Araya skrev 2015-04-10 16:32:36 följande:
    Huruvida något land sänder trupp till andra länder beror helt på vilket syfte de har, så ditt sätt att generalisera är helt uppåt väggarna.

Vill man endast skada ett land för att få det att ge efter för ens vilja så kan man slå ut kommunikationer, viktiga anläggningar eller en hel stad, då behövs ingen trupp på land. Detsamma fast i större omfattning gäller om du bara vill slå ut landet, utan vidare tanke.
    Är syftet däremot att hålla territorium för att ta makt, utnyttja dess ekonomiska och materiella resurser, utnyttja det strategiskt eller att hindra en annan part att nyttja det strategiskt, då måste man sända trupp.
    Om detta är lika lätta att sia om som vädret i april....om tio år, eftersom världen är föränderlig.

Dessutom finns som jag nämnt tidigare, hyfsat effektiva sensor- och vapensystem för att slå ut robotar och liknande som skjuts genom luften på stora avstånd.
    ölburk2 skrev 2015-04-10 15:35:57 följande:

Sen vet jag inte varför du tar upp folkmord, inbördekrig/stamkrig å liknande...

För att du ska förstå förhållandet mellan vapen och människa för betydelsen av att konflikter eskalerar till våld, krig och död. Slanten tycks dock ha fastnat någonstans i apparaten.Va...skydd, rättsväsende!!??
    Är inte folk snälla om man själv är det?
    Vad hände med "våld föder våld" och "vapen skapar krig"? Eller menar du att detta ska ske utan beväpning och våldsanvändning?
    Du är inte konsekvent.

Jo jag är väldigt konsekvent, jag motsätter mig krig, vilket du nu vill försöka göra till att folk alltid följer lagen "om man är snäll".., tror inte du får många pluspoäng med den typen av argument.
    Ett rättsväsende behövs alltid, även om dess huvudsakliga syssla inte är att bekämpa brottslighet, utan att föreslå lagar, se till att dessa lagar/regler upprättshålls så att vi kan leva tillsammans i något så när samförstånd

Men till en del har du faktiskt rätt, all statistik visar entydigt, att ju hårder straff ett land har, ju grövre blir det landets kriminalitet.
    Att dödsstraff inte har nån som helst avskräckande effekt visste du förstås redan, om inte, ja då vet du det nu.

Å så var det där med välfärden igen, d.v.s att ett land där alla medborgarna trivs å mår bra, får per automatik även en låg brottslighet, en brottslighet som dessutom saknar den brutalitet som vi kan se i länder där välfärdsklytorna är stora eller välfärden är låg. 

Jo förresten, hur stoppar du ryssarnas kärnvapen?
    För du tror väl inte att dom kommer att förbli oanvända om ryssen blir tillräckligt trängd?
    Glöm det i så fall, ryssarna har aldrig besgrats å kommer heller aldrig att låta sig besegras, förr bränner dom ner å förstör allt (brända jordens taktik), det borde väl du veta, annars är det bara å läsa på i historieboken.
    Så du kan lungt räkna med att inget finns kvar, efter att du fått leka med dina vapen..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2

Jo jag glömde, det finns inga skydd som kan stå emot ett större robotangrepp, tror du det så har du gått på nån form av propaganda.
    Skjuts från stora avstånd.., varför skulle ryssen välja det sämsta alternativet, dom har både flyg å (u)båtar som kan sköta den saken.
    Dessutom som finns ryska gränsen väldigt nära oss, så nån varningstid att tala om finns inte. 
    Så vi får vara glada om vi kan slå ut några få % av de som släpps ner på oss.

Jag förstår inte varför du konsekvent underskattar ryssarna.., iofs är det vad väst alltid gjort å därför alltid åkt på pisk av dom.
    Du bör lära dig att ryssarna inte tänker som vi, du gör samma misstag som USA alltid gör, det att tro att alla tänker som dom.

Alldeles nyss fick en rysk höjdare (minns inte namnet) frågan om vad dom kommer att göra om Väst fortsätter att utvidga sina sanktioner.
    Svaret blev: Vi kommer att göra som vi alltid har gjort, när vi har mindre med mat, så äter vi mindre..
    Det tycker jag är ett svar som mycket väl beskriver hur ryssarna tänker å hur dom kommer att agera.  

• ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-10 21:16:17 följande:

Om ryssen bara kommer att använda robotar och kärnvapen vid ett eventuellt krig så tycker jag nog han i förhållande lägger väldigt mycket resurser på mark- och sjöstyrkor...

Ryssland har väldigt mycket kust, det kräver precis det du nämner, om man som du förväntar sig en invasion.
    Men svensk mark är relativt ointressant, det duger gott för ryssen att göra den oanvändbar för andra, så svenska markstyrkor är meningslösa den dag ryssen anfaller.

• ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-10 19:25:24 följande:
    ölburk2 skrev 2015-04-10 18:05:11 följande:

Alldeles nyss fick en rysk höjdare (minns inte namnet) frågan om vad dom kommer att göra om Väst fortsätter att utvidga sina sanktioner.
    Svaret blev: Vi kommer att göra som vi alltid har gjort, när vi har mindre med mat, så äter vi mindre..
    Det tycker jag är ett svar som mycket väl beskriver hur ryssarna tänker å hur dom kommer att agera. 

Om ryssarna kommer att göra som de alltid gjort är det bara frågan om vem som står näst i tur att råka illa ut...

Inte alls svår fråga, Vi, NATO å hela Europa blir nästa mål, om vi forsätter att bete oss som idioter mot ryssarna..., å det lär ju glädja dig, för du vill ju uppenbart se ett Sverige i ruiner, å helst ett ödelagt Europa, det lär få dig att sväva på moln.

Händer inte det så kommer ryssarna att försöka få tillbaka vissa av de förlorade länder/pmråden som försvann i.o.m Sovjetunionens fall, så fungerar ryssen å det vet alla.
    Det är det sista NATO (USA) å i viss mån Europa vill förhindra, men det kan inte ske utan att vi dras in i ett 3:a världkrig, vilket nu verkar vara vad många jobbar stenhårt för att få igång, även om dom inte riktigt verkar ha förstått det än.

• ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-10 21:07:25 följande:
    SvD idag:

"Ryssland svarar med manöver"

Ryssland kommer att reagera på de nordiska försvarsministrarnas satsning med nya styrkedemonstrationer. Det säger ryska försvarsexperter som SvD har talat med i Moskva.

mobil.svd.se/nyheter/ryssland-svarar-med-manover_svd-4474889

Jamen då måste du vara riktigt glad idag, kriget kommer ju allt närmare, grattis!
  • ölburk2

Tack Löfven för att du tonar ner å försöker få få slut på vapenskrammlet mot ryssarna å att du är tydlig i NATO-frågan..., det finns nu ett visst hopp om fortsatt fred i våra närområden...
    ---------------------------------------------------

"Inget direkt militärt hot"

En av årets resor gick till Ukraina för att visa Sveriges stöd till landet gentemot Ryssland genom sin närvaro och ett 100 miljoner dollar stort lån för att landet ska kunna försvara sig ekonomiskt.

Samma dag som Expressen träffar Stefan Löfven publicerar fem nordiska försvarsministrar en debattartikel i norska Aftenposten ? en av dem är svenske Peter Hultqvist, S.

Budskapet: Det nordiska samarbetet ska utökas som ett svar på Putins aggressivitet.

Vladimir PutinFoto: Alexander Zemlianichenko

Men Stefan Löfven tonar ner Rysslands betydelse.

? Det är ingen signal till Ryssland. Det här är en signal att ett lands regerings viktigaste uppgift är att se till att försvara våra gränser. Det är a och o och grundläggande. Vi har sedan länge ett nordiskt samarbete på försvarsområdet. Vi har flera olika samarbeten, ett specifikt med Finland, det vi har inom ramen för Norden och det vi har med Nato.

Men har det någonting med Rysslands agerande mot Ukraina att göra?

? Vi har noterat under ett antal år, sex, sju, åtta år, att Ryssland höjt sin militära förmåga avsevärt. Det som händer i Ukraina gör inte säkerhetsläget stabilare i Europa. Vi upplever dock inte att Ryssland är något direkt militärt hot mot Sverige. Ett av regeringens uppdrag är att se till att vi kan försvara vårt territorium och det tänker vi göra.

Är det ett steg närmare Nato?

? Vi har sedan länge ett samarbete med Nato. Det här förändrar ingenting utan vi har det samarbetet inom Norden. Vi har avtal med Finland, ett flygsamarbete med Norge, med Danmark och direkt med Nato. Vi är redan ett av Natos mest prioriterade samarbetsländer genom något som heter Enhanced opportunities program. Det är en bra status i ett Natosamarbete. Det påvisar flexibilitet och det är det som är vår poäng i våra beslut vad gäller säkerhets- och försvarsfrågor

• ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-13 01:10:56 följande:

Tack för en bra länk.

Den riktiga dårens försvarstal hittar du här...
    www.familjeliv.se/forum/thread/64667215-alliansens-forsvarspolitik-suger-jag-ar-sa-jakla-less/1/nick/75147109

Du är fan i mig den värsta krigshetsare jag kan komma på.
    Varför ger du dig inte iväg å krigar mot IS, eller med om du heller vill det.
    Det finns många fler konflikter du kan delta i, så du kan få din krigslust  tillfredställd, så lägg ner krigshetsandet här i Sverige, vi svenskar vill inte ha krig.
  • ölburk2
    Flash Gordon skrev 2015-04-14 09:45:28 följande:

Det vi svenskar vill ha är ett tillräckligt starkt försvar, ensamma eller i allians med andra, för att avskräcka andra makter från att överfalla och skada oss och våra grannländer.

Tyvärr är det inte vi som sätter nivån på hur mycket nödvändig försvarsförmåga det innebär utan det gör i dagsläget Putins Ryssland.
    Jag förstår att du inte läst vad jag vill ska debatteras, det att vi måste ta oss ur idiotin med att lösa konflikter med vapenskrammel.
    Historien visar allt för väl hur det brukar sluta, å hur starkt försvar vi än har så finns det inget som stoppar kärnvapnen.

Å hur det urartat efter att USA gick in i Irak borde vara en väckarklocka för att inse att vapen inte främjar freden på längre sikt.
    Hela den situation som Världen befinner sig idag, startade med USA:s invasion av Irak, det går inte att förneka, ingen gör det längre.

Så vad kommer nästa misstag att trigga igång?
    Det verkar som om många tror att vi lever i en tid där vapen kan förhindra krig, nåt som möjligen kunde fungera då krig fördes på slagfälten med arméer, men den tiden är förbi.
    Av den anledningen finns inget försvar som kommer att fungera med konventionella vapen.

Det var inte länge sen som det mesta som skrevs om krigföring handlade just om det, att krig inte längre kommer att föras på slagfälten utan med cyberattacker å strategisk bombning, men nu verkar allt vara glömt å vi har förflyttats tillbaka till samma prat som rådde under förkrigstid å under kalla krigets dagar.

Å det absolut sämsta vi kan göra, är att ansluta oss till NATO, det betyder enbart att vi blir ett av de 1:a mål som ryssarna förvandlar till en grushög med sina kärnvapen.
    Vilket givetvis är det USA så hett önskar, då det ökar möjligheten att hålla kriget borta från deras egen mark. 

F.ö så skickar nu ryssarna försvarsvapen till Iran, men inte fan jublar nån över det, trots att det är vapen som inte är avsedda som anfallsvapen, så skrivs det om upprustning för att användas till krig, inte för att bevara freden.

Så vapen bevarar bara freden i Väst, alla andra vapen är till för att starta krig med.., hur svårt kan det eg vara att se igenom den propagande som NATO/USA vräker ut över oss, idag även uppbackade av Alliansen.
    Syftet är uppenbart, bara en idiot kan missa det, det att ringa in ryssarna med NATO.
    Men det är ett högt spel som jag har svårt att se nyttan av.., vi vet ju alla vad som händer den dag ryssen blir trängd, å då står vi där som förlorare, offrade av NATO/USA..
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-13 12:18:25 följande:
    Sluta upp med dina lögner nu. Så förbannat svagt att börja ljuga och förvanska andras ord när argument saknas.
    LÄGG NER!
    Åsikter kan aldrig vara en lögn, så jag tänker fortsätta att påstå att du hetsar till krig å helt vägrar disskutera nåt annat än vapen som lösningar på en konflikt.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!