Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
Vill man endast skada ett land för att få det att ge efter för ens vilja så kan man slå ut kommunikationer, viktiga anläggningar eller en hel stad, då behövs ingen trupp på land. Detsamma fast i större omfattning gäller om du bara vill slå ut landet, utan vidare tanke.
Är syftet däremot att hålla territorium för att ta makt, utnyttja dess ekonomiska och materiella resurser, utnyttja det strategiskt eller att hindra en annan part att nyttja det strategiskt, då måste man sända trupp.
Om detta är lika lätta att sia om som vädret i april....om tio år, eftersom världen är föränderlig.
Dessutom finns som jag nämnt tidigare, hyfsat effektiva sensor- och vapensystem för att slå ut robotar och liknande som skjuts genom luften på stora avstånd.
Sen vet jag inte varför du tar upp folkmord, inbördekrig/stamkrig å liknande...
Är inte folk snälla om man själv är det?
Vad hände med "våld föder våld" och "vapen skapar krig"? Eller menar du att detta ska ske utan beväpning och våldsanvändning?
Du är inte konsekvent.
Ett rättsväsende behövs alltid, även om dess huvudsakliga syssla inte är att bekämpa brottslighet, utan att föreslå lagar, se till att dessa lagar/regler upprättshålls så att vi kan leva tillsammans i något så när samförstånd
Men till en del har du faktiskt rätt, all statistik visar entydigt, att ju hårder straff ett land har, ju grövre blir det landets kriminalitet.
Att dödsstraff inte har nån som helst avskräckande effekt visste du förstås redan, om inte, ja då vet du det nu.
Å så var det där med välfärden igen, d.v.s att ett land där alla medborgarna trivs å mår bra, får per automatik även en låg brottslighet, en brottslighet som dessutom saknar den brutalitet som vi kan se i länder där välfärdsklytorna är stora eller välfärden är låg.
Jo förresten, hur stoppar du ryssarnas kärnvapen?
För du tror väl inte att dom kommer att förbli oanvända om ryssen blir tillräckligt trängd?
Glöm det i så fall, ryssarna har aldrig besgrats å kommer heller aldrig att låta sig besegras, förr bränner dom ner å förstör allt (brända jordens taktik), det borde väl du veta, annars är det bara å läsa på i historieboken.
Så du kan lungt räkna med att inget finns kvar, efter att du fått leka med dina vapen..