Mentat skrev 2014-04-04 10:42:35 följande:
Ja, för all del: Vi kan förstås själva välja att inte ha något försvar alls. Helt riktigt. Jag har dock inte förstått dig som att det är den lösningen du förespråkar.
Om vi skall ha ett försvvar som är tillräckligt avskräckande för att det skall kosta mer än det smakar att ge sig på oss och sköta det helt på egen hand så tycker jag att det närmast axiomatiskt står klart att vi måste lägga betydligt mer pengar på försvaret än vi behöver göra om vi vet att vi kan kalla på hjälp.
Nato kräver att man lägger minst 2% av BNP (officiellt, i praktiken är det lite si och så med det).
En rimlig nivå borde vara kring 2-3% av BNP, oavsett Nato-medlemskap eller ej.
Idag tror jag nivån ligger på ca 1,3% av BNP.
Tom Araya skrev 2014-04-03 18:02:44 följande:
Jag är ingen övertygad förespråkare för eller motståndare mot Nato-medlemskap. Det innebär både för- och nackdelar. Jag brukar överlåta den frågan till andra.
Fördelar:
Lättare och billigare att köpa USA-/Nato.producerad militär materiel. Ökad styrka genom medlemskap och samverkan, vilket i sig kan ge en viss form av trygghet. Troligen även lättare att även sälja Svenskproducerad försvarsmateriel till andra Nato-länder.
Nackdelar:
Kan ses som ett ökat hot från icke-nato-medlemar, exempelvis Ryssland. Mindre självbestämmanderätt i försvars- och säkerhetspolitiska frågor på internationell nivå. Ökade krav på vår egen försvarsförmåga och hur mycket pengar vi satsar på det, mindre självbestämmande även här alltså.
Helst skulle jag se att Sverige klarade sig utan Nato-medlemskap och att vi istället hade ett fördjupat militärt samarbete de nordiska länderna emellan, men de idéerna har ju fler gånger strandat p.g.a. olika syn på försvars- och säkerhetspolitik.
Jag vill lägga till en möjlig fördel med Nato-medlemskap: I och med att Nato ställer krav på en försvarsbudget om 2% av BNP kanske vi slipper kraftiga växlingar mellan hur försvar prioriteras mellan olika regeringar och perioder. Vi skulle nog få en stabilare försvarspolitik, vilket gynnar både försvaret och vår ekonomi, åtminstone ur den synpunkt där vi anser oss behöva en försvarsmakt.