Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Borg satt igår i TV och lovade "substantiella" ökningar av pengarna till försvaret.

I alla fall mer än de 100 miljoner de hade givit extra i år. Skrattande

Problemet är förstås ledtiderna.

Det tar ett decennium att rusta upp till en OK nivå och vid det laget har Ryssland redan hunnit erövra Moladavien, mer av Ukraina, Georgien och delar av Baltikum.

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2014-03-20 16:59:07 följande:
    Ett tredje världskrig kan vara över då.

Det kanske är lika bra att välkomna det.

Putin verkar ju göra saken oundviklig.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2014-03-20 17:15:21 följande:
    OM vi ska bli invaderade så föredrar jag Schweiz eller något land som kan tillföra något positivt, inte Skitryssland med KGB-Putin vid spakarna.

Tror nog inte VI blir invaderade. Möjligen Gotland om det utvecklar sig negativt på Östersjöfronten.

Nato kan rulla från Estland i norr till Bulgarien i söder med riktade anfall från Norge mot Murmansk och från Turkiet genom Georgien upp mot Rostov och Volgograd.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2014-03-20 17:26:54 följande:
    Jo, men tröskeln för när de är intresserade av att blanda sig i är betydligt högre så länge det är icke Nato-länder som drabbas, Sverige och Finland är inte med i Nato.

Jag kanske inte var HELT seriös men eftersom WWIII ändå är på väg kan man lika gärna börja det själv med  en överraskningsattack.

på temat såg jag ett inlägg om att Georgien snarast bör få sin Membership Action Plan till Nato. De har lovats detta redan 2008-2009 (någonting) och nu är det hög tid att hjälpa dem in i värmen. Tyskland och Frankrike bla har tidigare försenat processen eftersom de inte ville reta Ryssland, men nu är det där med att inte störa Ryssland liksom överspelat redan så ...

Georgien är i praktiken den enda demokratin i området, är redan idag en central del av Natos arbete i Afghanistan och de behöver hjälp att stå emot nu när Ryssland fått blodad tand.
  • Flash Gordon

Över tid står även Baltikum och Finland på Putins to-do-list:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svep-ukrainakrisen_3386708.svd?sidan=15
    *obs, länken kan ändras*

Omvärlden har inte förstått Vladimir Putins världsbild. Om Putin inte stoppas i Ukraina kommer han att återställa Rysslands historiska gränser och införliva också Baltikum och Finland. Den skarpa varningen ger Andrej Illiaronov som i sex år var en av Putins närmaste rådgivare.

• Flash Gordon

Regringen börjar fippla med u-båtsbeställnignen. Nu stoppar man förhandlingarna med Krupps/Kockums för att (som jag läser mellan raderna) få ner priset och få in en femte ubåt för samma pris:

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/regeringen-stoppar-ubatar/

Men vänder sig nu till SAAB med en förfrågan. Är det månne en ny undervattensvariant av Gripen som efterfrågas? Jas 39 U?

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2014-04-06 14:31:10 följande:
    Senaste om nya JAS Gripen C/D på morgonkekot:

Jas Gripen plan kommer sannolikt inte att byggas om

sverigesradio.se/sida/avsnitt/347563?programi...

Fast det där är väl en feltolkning? Det är väl ändå det HÄR det handlar om?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5829232

Man skrotar alltså inte gamla plan, man monterar inte isär dem, eftersom ...

Bakgrunden är att det svenska försvaret måste kunna ha tillräckligt många flygplan av dagens version igång, även om flygplan samtidigt ska hyras ut till exempelvis Schweiz och Brasilien.

Själv tycker jag det verkar vara en vettig taktik.

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2014-04-06 15:18:50 följande:
    Nej, det är ju samma sak som sägs i den jag länkar till, om än något mer kortfattat.

Poängen är ju att regeringen måste ta ställning till behovet av vidhållen försvarsförmåga i sitt beslut om att satsa pengar på ny version av Gripen och inte förlita sig på att befintliga plan används för ombyggnation med påföljande rabatterad prislapp. Annars riskerar flygvapnet att stå utan plan, eller i alla fall för få, under en betydande tidsperiod. Vi har redan gjort det misstaget med artilleriet.

Jo, men "kommer sannollikt inte att  byggas om" låter mer negativt än vad det i själva verket är. det är ju ingen nedläggning eller utfasning.

Det handlar ju om att behålla förmågan även om vi får sälja fler plan till länder som Brasilien och Schweiz.

När produktionen sedan komer ikapp exportframgånarna så har vi ju den förmåga igen som vi hade haft med de ombyggda.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2014-04-06 15:38:53 följande:
    Vem vet, av kostnadsskäl kanske inte regeringen budgeterar för nya versioner av Gripen alls, om FM kräver att bibehålla antalet plan under tiden.

?

Man bestämde ju bara härmondagen att beställa 10 E/F till, från 60 till 70.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/forsvarsministern-vill-miljardsatsa-pa-flygvapnet

Jas 39 E/F ska ju fungera i flygvapnet till ungefär 2045-2050 någonting.

Tio nya Jas och så vill de uppgradera alla tre ubåtar av Gotlandsklass för att behålla dem istället för bara två - vilket ger fortsatt fem ubåtar totalt.

Det blir lite spenderbyxor på ändå då, till slut.
  • Flash Gordon
    Haskel skrev 2014-04-03 17:07:54 följande:
    Hur ser du på Nato, EU t.ex. Är det främst fördelar/säkrare, enligt dig, eller medför det nya hot i form av "meningsskiljaktigheter" och inbördeskrig?

Nato eller inte är ju ointressant. den verkliga frågan är "Försvar, eller inte".

Vill vi ha ett försvar så komemr det att kosta ungefär lika mycket oavsett om vi är med i Nato eller inte. De behövliga nivåerna för att trovärdigt försvara landet ligger långt över de nivåer vi håller idag.

En dubbling av försvarsanslagen, och kanske tre ggr mer för att kick-starta uppbyggnaden, behövs.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!