Inlägg från: ölburk2 |Visa alla inlägg
  • ölburk2

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Tom Araya skrev 2015-04-09 16:54:12 följande:
    Kan du nämna något fall där militärt försvar med defensivt syfte lett till krig?
    Vi har haft fred i 200 år, med militärt försvar. Svårt att avgöra vilken betydelse det haft för fred, men det har i alla fall inte lett till krig.
    ölburk2 skrev 2015-04-09 15:27:04 följande:
    Sen försöker du skyla över krigshetsandet med att försvara våld å vapen, hur otur kan du eg ha när du tänker?
    Sen försker du även förklara dina åsikter genom att hänvisa till hisorien, ja vi vet alla hur otroligt illa det gått när krig varit lösningen, ändå så försvarar du det som bevisligen bara lett till att folket fått offra sina liv å sitt leverne.
    Krigshets plockar du ur luften. Militärt försvar för syftar främst på att behålla fred. Det finns ingen krigsvilja i vårt land eller militära makt.

Krig är ingen lösning, det är en konsekvens av att konflikter inte kan lösas fredligt och förhandlingar brakar samman.
    Jo, du är naiv när du tror att avskaffande av vapen och militärt försvar leder till att våld och krig försvinner.

Å du verkar inte ha några egna åsikter alls
    Kalla det faktabaserad inställning om du vill. Du har mycket åsikter, men saknar kunskap.Jag väljer att förhålla mig till verkligheten som den ser ut, istället för att fantisera om utopier.
    För bara några år sen var nedrustning det alla pratade om å strävade mot, å vi lyckdes faktiskt få ner antalet krig/konflikter i världen, till den lägsta nivån någonsin i modern historia.
    Men efter att USA invaderat Irak har det vänt å går nu i rakt motsatt riktning, d.v.s världen rustar upp.
    Ännu ett bevis för att dina åsikter om att mer vapen bevarar freden är helt fel. Våld föder våld, men när ska du inse det..., när du själv blir offer för ett krig du inte vill ha, att det inte var så du menade att vapnen skulle användas?
    USA är inte Sverige. Vi har inte samma syften, vilket förövrigt gäller de flesta länder i världen, med eller utan militärt försvar.
    Så nej, detta bevisar ingenting.

I valet mellan att ha vapen och inte ha vapen när kriget är ett faktum är det förstnämnda självklart för mig.
    Du vill få det till att välja bort vapen garanterar fred, vilket är en felaktig slutsats, eftersom krig inte enbart hänger på dina/våra val.Din argumentation visar på dålig kunskap i orsak och verkan.
    Det du skriver om har jag hört under hela mitt liv, å inte fan har nån lyckats bevisa eller övertyga mig, att mer vapen å ett starkt försvar förhindrat nåt krig.
    Det går inte att bevisa, ej heller motsatsen. Det går att leva i fred med vapen och militärt försvar, det är bevisat.
    Orsakerna till att fred kan hållas eller krig startas är många, det går inte att peka ut någon annan särskild faktor än människans vilja att strida för sin sak.Tvärt om så la vi oss i mer än vi önskade genom eftergifter till krigförande länder, något som skadade våra grannländer.

Vi har haft fred i 200 år, varav vi i perioder har haft ett hyfsat starkt försvar, så hur menar du att det skulle orsaka krig?

Hur hade världen nått fred utan att möta våld med våld?
    Vi borde alltså återgå till att vara ett helt neutralt land, men tyvärr låter det sig inte längre göras, vi har åtaganden vi måste uppfylla, t.ex genom medlemskapet i EU.
    Dock behöver vi inte hetsa mot ryssen eller ansluta oss till EU, vi kan sköta vårt, å ge våra medborgare de bästa möjligheterna för att få leva i fred å välfärd., kritik kan vi framföra mot andra länder utan att skramla med vapen, å därmed visa oss mer mogna än många andra.
    Den bästa vägen till självständighet är att kunna hävda den även vid konflikt.
    Du är naiv som tror alla andra länder någon ifred för att den vill det, det är fler viljor än så som spelar in.

Du vet vad jag tycker, å har sagt att jag inte har nån lust att älta saker som ältats under hela mitt liv, det leder ingenstans.

Ja vi har haft fred i Sverige länge, men inte fan beror det på att vi haft ett starkt försvar, sanningen är den att vi knappt hade ett försvar under många många år.
    Å det vet du, så kom inte dragandes med det argumentet.

Det mer troliga att vi sluppit undan krig, är att vi inte hade nåt dugligt försvar, inte några män att skicka ut i krig under lång tid, de senasta fick vi betala utländska knektar att föra åt oss, alla män var redan förbrukade i krig vi fört tidigare.

Efter den tiden har vi hållit oss från krig, kallat oss neutrala å krånglat oss igenom två världskrig, om än inte helt rumsrent, dock med ett långt bättre resultat än om vi deltaget aktivt.

Å så hoppas jag det förblir, med förhoppningen att fler följer efter å inser idiotin med att kriga för fred.

Men just nu ser det illa ut, å ett storkrig drar allt närmare, då allt fler länder lägger sig i konflikter som inte sker på deras egen mark.
    "Kriget mot terrorismen" har blivit ett argument att slå till vart som helst, å ingen protesterar nämnvärt.
    Klart som fan det kommer att leda till ännu mer våld å förödelse, mellan allt fler länder å grupperingar, givetvis med nästan bara civila som offer.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-09 16:54:12 följande:
    Det du skriver om har jag hört under hela mitt liv, å inte fan har nån lyckats bevisa eller övertyga mig, att mer vapen å ett starkt försvar förhindrat nåt krig.
    Det går att leva i fred med vapen och militärt försvar, det är bevisat.

Fel, alla länder med vapen har krigat, så beviset är att med vapen så skapas krig, inte tvärtom.

Du vill inte tänka bortom den snäva ståndpunkten som oraskat alla krig, du håller envist fast vid vapen som en lösning, en lösning som använts under årtusenden utan framgång.
    Varför inte bara inse att militäravapen är inget man försvarar sig med, dom är till för att döda motståndare med, d.v.s att kriga med.
    Men så länge du m.fl inte vill förändra världen så kommer vi att få dras med din "lösning". Å du kommer att få som du vill, det kommer att bli många många fler krig, kanske även i Sverige.
    Om det händer så det lär bero på att vi ses som ett hot som måste oskadliggöras, å ett hot blir vi bara om vi ställer oss på någons sida, men det är ju det du vill.
    Frågan är bara vad du tänker säga den dag Sverige blir anfallet, för att vi lagt vår näsa blöt lite för mycket.
    Kommer du då att tycka det var värt att få Sverige lagt i ruiner å att se Sveriges folk lida.
    Jag tror faktiskt inte många svenskar kommer att se dig som nån hjälte då, utan istället en av de som tog Sverige tillbaka till fattigdom å elände..
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-09 17:37:12 följande:
    Det finns hyfsat effektiva skydd mot robotar, det gäller bara att satsa på det och ha i tillräcklig mängd.

Att Israel inte kan stoppa Hamas har sin orsak i Hamas taktik att gruppera sina system kring viktiga civila anläggningar som skulle tvinga Israel att jämna dem med marken= politiskt obra.

Det är inte sant att det är lågteknologi man skruvar ihop hemma Hamas använder. Det är visserligen inga hypermoderna grejer, men för deras teknologi hyfsat hi tech, oftast med ryskt ursprung.

Med starkt försvar ska vi göra det oattraktivt att ta till våld mot vår nation och på så vis ha ett extra verktyg i att bevara fred. Det är den absolut viktigaste delen i militärt försvar som skydd, dess verkan i krig är sekundärt.
    Du vet att det alltid kommer motmedel som gör skydd helt värdelösa, det är en evighetsspiral som pågått under hela vår historia, nya vapen föder nya motmedel, som föder nya vapen, o.s.v.

Det är rent skräp å mer eller mindre odugliga fyrverkripjäser som Hamas fyrar av från Gaza. Det blir på sin höjd ett hål i taket eller en grop i asfalten av dom. Herregud, Israel brukar ju försöka göra en stor sak av det gång på gång, å ändå finns inga döda, bare en grop i asflaten att visa upp.

Jag försvarar inte dessa rakter, jag bara konstaterar att den terror israelerna bedriver är emot allt som finns reglerat hos FN, så jag har förståelse för hur desperata palestinierna måste känna sig.
    Å du vet lika bra som jag, att om det hade varit några andra än israelerna så hade det landet varit bojkottat å fördömt av så gott som alla världens länder idag, dom hade varit satt i karantän å hade inte haft en chans att försörja sig själva.

Idag är israel bojkottat av arabvärlden, som inte köper varor från Israel, men israelerna märker om sina produkter för att kunna sälja.
    Dom märker dom med t.ex "Heliga landet" eller "odlat på palestinsk mark", samtidigt som dom förhindrar varor från andra länder att nå t.ex palestinierna, men även arabländerna generellt.

Eftersom jag äger all min tid, så har jag möjlighet att sitta å jmf vad som sägs på de engelskpråkiga nyhetskanaler som finns att tillgå på norra halvklotet.
    Tyvärr så kan jag ingen arabiska eller annat språk som talas i Mellanöstern, men jag tvivlar på att det sägs nåt på dom kanalerna som inte sägs på de engelskspråkiga., propaganda ska ju spridas, så englska används säkert av alla.

Med det så vill jag säga, att jag får en annorlunda bild av vad som händer, än det som vanligen framförs i svensk media.
    Dessutom finns feederna, å dom ljuger inte, det är ju ocensurerat direktsänt marterial som visas där.
    Mycket är så vidrigt att inte ens de arabiskakanalerna släpper det utan censur, å dom släpper/visar ändå långt mer än vad som ens är tänkbart å visa som stillbild i svensk media.

Det här medför förstås att jag får svårt att hävda det som jag tycker är rätt, de flesta har ju ingen annan bild än den som finns i svensk media, alltså den censurerade å för svenskar vinklade versionen.
    Själv har jag ibland 4-5 olika versioner att försöka koka ner till en sanning, vilket inte är så lätt, å ibland blir det förstås fel.
    Men sammantaget så skulle alla med den info jag har inse, att det vi hör, ser å läser inte är hela sanningen, långt därifrån.

Å håller vi oss till Mellanöstern så är israelerna de som ljuger kategoriskt, så inför mig har dom gjort sig omöjliga, det går helt enkelt inte att tro ett enda ord av det dom säger.
    Att det är dom som är värst är inte så konstigt, det är dom som har resurser till det.., dom kan vinkla å ställa som dom vill, å ingen kan kontrollera eller motbevisa vad som sägs.
    Jag vet bara ett sätt, å det är att själv ha sett vad som hänt, å då är feederna enda lösningen jag kan använda mig av.

En gång i tiden så stödde jag israelerna, men efter förra Gaza kriget (inte senaste) då jag själv fick se vilka vidrigheter dom sysslade med, efter det finns inte minsta sympati kvar.., du vet, det känns å se hur barn brinner, bombade med fosfor av israelerna.
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-09 20:33:12 följande:
    Vårt försvar var som starkast mellan 1948 och 1968, orsakade inget krig vad jag vet...
    Inget krig hade startats i vår närhet oavsett vad under den tiden, det var efterkrigstid å ingen ville ens veta av nåt krigande.
    Så hade vi lagt ner hela försvarat så hade det inte gjort varken till eller från.

Att det förekom en hel del tuppfäktning (kalla kriget) mellan USA å Sovjet får mest ses som en efterkrigsspel för att positionera sig.
    Så att det skulle ha startas ett nytt större krig i vår närhet ser jag som uteslutet, det fanns en hel del folk hos båda stormakterna som ville det, men alla var krigströtta så det fick inget gehör., närmast var nog Kubakrisen, å ett par misstag som kunnat sluta riktigt illa.

Men inget av det har att göra med Sveriges krigsmakt.
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-10 04:26:52 följande:

SvT Nyheter 6/2:

Sista chansen ? annars upptrappat krig

När Tysklands och Frankrikes ledare i eftermiddag träffar Rysslands president Vladimir Putin i Kreml i Moskva säger flera att det är sista chansen att återgå till en fredlig lösning i Ukraina. Om Putin inte visar beredskap att backa hotar ett upptrappat krig, som i förlängningen kan utvecklas till ett krig mellan västvärlden och Ryssland.

Besöket i går i Kiev och i dag i Moskva meddelades överraskande, men utvecklingen i östra Ukraina är allvarlig. En offensiv verkar pågå från separatisterna understödda av ryska vapen och soldater och regeringssidans styrkor tycks trängda. Redan har över 5.400 personer dödats i striderna i östra Ukraina och förstörelsen och civila umbäranden är omfattande.

www.svt.se/nyheter/utrikes/moskva-motet-sista-chansen-annars-upptrappat-krig
    Varför gamla nyheter, det där ligger ju bakom oss? Läget är ju helt annorlunda nu.., har faktisk ingen aning om vad det egetliga läget är idag, det finns ingen info att hitta om det.
    Men inga nyheter brukar ofta vara bra nyheter, så jag antar det är rätt lugnt där nu, troligen pågår en hel del bakom kulisserna som vi får ta del av längre fram.

• ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-10 11:46:34 följande:
    Du kan inte hitta något annat krig heller som startats av de orsakerna.
    Vet inte vad du avser för orsaker, men krig bedrivs med vapen idag, inga vapen inga krig, det kommer du aldrig ifrån.
  • ölburk2

Tom, jag har skrivit att jag tycker det är ointressant att disskutera kring lösningar som jag vet aldrig har fungerat.
    Försök dig på lite nytt tänkande istället, nåt som inte leder till krig med massförstörelse å ett helvete för oss människor.

Eller försök att åtminstone inse, att hur mycket Sverige än rustar, å hur svagt än Ryssland anses vara, så har dom tillräckligt med eldkraft för att på bara några timmar mer eller mindre utplåna Sverige från dess yta.
    Å NATO har inte minsta möjlighet att göra nåt åt det heller.
    Det verkar som du tror att det kommer att dyka upp nån U-båt å lite ryssar som börjar skjuta på oss.
    Så komer det inte att bli, utan vi blir sönderbombade å hjälplösa innan vi ens kommit på fötter.

Det kommer inte va fråga om nån invasion eller nåt liknande som i Ukraina, vi kommer rakt av att slås ut om vi ses som ett strategiskt hot.
    Att anektera/inta Sverige kommer aldrig ryssarna att vara/bli intresserade av, men dom vill väldigt gärna att Sverige fortsätter vara en buffert mellan dom å NATO.

• ölburk2

Sen måste jag säga att det är otroligt dumt att dra in Ryssland i det nu beslutade militära samarbetet mellan de Nordiska länderna.
    Det visar på hur dåligt man känner ryssen å hur dom reagerar, det stinker kalla kriget lång väg av den typen av uttalanden.
    Rent märkligt att man inte lärt sig den läxan, så nu har vi bara artt vänta på vad ryssarna tycker om det här, men jag är rätt säker på vad svaret blir.

• ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-10 13:24:08 följande:
    Det du kallar ointresse att diskutera tolkar jag snarare som att du saknar starka argument att grunda din diskussion på.
    Du har flera gånger kommit till egna slutsatser plockade ur luften och glider undan besvärande motfrågor.

Nytänkande är bra, men att förlita sig på något nytt, ej etablerat, ej beprövat, ej inarbetat tänker jag inte göra, det är alldeles för stora risker och för mycket som står på spel. Återkom när du har något som uppfyller detta.

Du måste å din sida förstå att det är helt andra drivkrafter än att vilja försvara sig som startar krig och det är krafter du inte påverkar.
    ölburk2 skrev 2015-04-10 12:01:51 följande:

Eller försök att åtminstone inse, att hur mycket Sverige än rustar, å hur svagt än Ryssland anses vara, så har dom tillräckligt med eldkraft för att på bara några timmar mer eller mindre utplåna Sverige från dess yta.
    Å NATO har inte minsta möjlighet att göra nåt åt det heller.
    Det verkar som du tror att det kommer att dyka upp nån U-båt å lite ryssar som börjar skjuta på oss.
    Så komer det inte att bli, utan vi blir sönderbombade å hjälplösa innan vi ens kommit på fötter.

Åter igen en felaktig slutsats. En militär styrka behöver inte vara större och starkare än en annan för att göra det ointressant att ge sig på den.
    Dels har det med värdering av nytta/vinst vs kostnad att göra, dels för att små styrkor i försvar av eget territorium visat sig kunna ge mycket större motstånd i förhållande till storlek och styrka än invaderande/anfallande styrka. Detta visade sig tydligt i krig som Boerkriget, USA-Vietnam, Afghanistan-Sovjet m.fl.
    Ytterligare en faktor är rent politisk. Vad kan vi göra, hur stora styrkor kan vi använda, hur aggressiva kan vi vara utan att vårt eget folk reagerar negativt eller att vi får motreaktioner internationellt...

Idag ser vi Ryssland som ett potentiellt hot, imorgon kan det vara någon annan, varför ska vi då enbart förhålla oss till Ryssland?

Jag är varken förespråkare eller motståndare till NATO-medlemsskap, men jag kan konstatera att någon form av militär allians vore bra och skulle ytterligare ge styrka att stå självständiga och undvika att bli indragna i krig som andra (utanför alliansen) vill starta. Jag skulle helst se att vi hade en nordisk allians och slapp blanda in NATO.

Dock undrar jag vad som får dig att tro NATO inget kan göra om ett NATO-land i Europa skulle bli indraget i krig med exempelvis Ryssland.Våld och krig orsakas av människor, inte vapen. Finns inga vapen så slår man ihjäl varandra, det händer fortfarande. Inbördeskriget och folkmorden i Rwanda på 90-talet är ett exempel.

Drivkraften hos människan är den viktigaste faktorn, inte vapen. Du kan ha en rejäl arsenal utan att använda den och du kan utöva våld utan vapen.

När det kommer till just försvar mot grovt våld så är vapen nästan ett krav för det är det enda våld du kan få god verkan med på ett defensivt sätt, medan du kan ha ihjäl folk på betydligt mer primitiva sätt i en offensiv aktion.

Du har så totalt snöt in på att vapen är den enda lösningen, vilket betyder att du inte har ett enda vettigt argument för att bevara freden att komma med, allt ska lösas med vapen enligt dig.
    Klart som fan att då blir fler krig å mer förstörelse i vår värld,  när man resonerar som dig.
    Du är ett bra bevis på människans dumhet å oförmåga att inse att årtusendes galenskap å misslyckanden inte heller kommer att fungera "nästa gång".

Jag tror inte ens ett krig kommer på svensk mark kommer att få dig att ändra ståndpunkt, oavset hur förstört Sverige blir, du lär med en dåres envishet hävda att "nästa gång" så kommer det att lyckas.., för då kommer vapen att vara det som förhindrar ett krig.

Men det är ditt problem, jag tänker i vart fall bidra med nåt som har med krigande att göra, den dagen kriget står för dörren, då är jag å mina närmaste å vänner långt borta från allt vad krig heter.

Å jag misstänker att svenskens krigs/försvarsvilja är rätt låg, om den ens existerar mer än på papperet.
    Vi har det för bra i Sverige för att vilja byta ut det mot krig, så oavsett om du beväpnar dig till tänderna kommer svensken att lägga sig platt rätt fort., troligen så snabbt att det går att rädda det mesta av landet.
    Å då står du där med dina vapen igen, som inte blev till nån nytta..
  • ölburk2

Jag vet inte vilket århundrade du lever i, men inte är det i samma århundrade som jag iaf.
    Eller så läser du en massa paropaganda från militärer å andra som ser vapen som enda lösningen.
    Å som inbillar folk att deras vapen kan stå emot ryssen bara dom får fler.

Men du har helt klart inte förstått att det inte spelar nån roll hur mycket vapen vi har, när den attack som Sverige ev kommer att utsättas för, inte handlar om nån invasion eller strid på vår mark.
    så de vapen du förordar har ingen som helst betydelse eller verkar avskräckande för ryssarna.
    Ryssarna skickar inga arméer, dom kommer att slå ut kommunikationer å lamslår vår infrastruktur å annat strategiskt viktigt genom massiva bombningar.
    sverige är som ett öppet hus vad gäller militära anläggningar, så det kommer inte att finnas ett skit kvar efter bara nån vecka, om ens det.

Det jag skriver har försvarsmakten själva påstått är det mest troliga scenariot, så varför förhåller du dig inte till vad dom påstår?
    Vad gör dina vapen t.ex för nytta, den dagen Kaknästornet, FRA:s anläggningar å halva Stockholm går upp i rök, när våra flygfält å sjukhus är borta, när infrastruktur å kommunikation inte längre fungerar å våra hamnar inte går att använda å Öresundsbron är sprängd i bitar. 

Vad ska du göra då med dina vapen, några fiender att skjuta på finns inte i Sverige?
    Vårt strategiska värde är åxå borta, så det är inte ens troligt att det efter bombandet blir nån invasion... 
    Eller tror du på fullt allvar att ryssen i vårt århundrade skulle skicka ut folk på Bottenviken för att invadera oss?
    Ett land dom slagit ut å som inte längre utgör nåt hot som kan nyttjas av en fiende, men som har NATO som närmaste granne?
    Nä såklart inte, Sverige blir istället ett hyfsat bra "ingenmans land", som kommer att fungera ungefär som den buffert vi ännu utgör.

Sen vet jag inte varför du tar upp folkmord, inbördekrig/stamkrig å liknande, för det ska vi svälvfallet ha ett inhemskt skydd mot, ett som jobbar tillsammamns med rättsväsendet, precis som nu.
    Men till det behövs ingen krigsmakt, det kan å ska vi hantera inom ramarna för de svenska lagarna, som vi har. 

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!