Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Tom Araya skrev 2014-03-18 02:45:46 följande:
    Fransmännen säljer glatt vapen till vem som helst, när som helst.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-04-01 13:38:28 följande:
    Helt klart blir det lättare att handla militär materiel med USA och andra Nato-länder som medlem i Nato, säkerligen även billigare. Men gratis blir det inte.
    Självklart inte. Det är inte gratis att utveckla egna stridflygplan heller. Över lag skull ejag nog säga att vi behöver spendera mer på försvaret om vi vill stå utanför NATO än som medlemmar. I bägge fallen behöver vi öka anslagen.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-04-03 18:02:44 följande:
    Nackdelar:
    Ökade krav på vår egen försvarsförmåga och hur mycket pengar vi satsar på det, mindre självbestämmande även här alltså.
    k.
    Jag skulle ju säga tvärtom: Om vi inte har någon som hjälper oss om det skulle behövas så ökar kraven på vår egen försvarsförmåga och vi måste spendera MER pengar på försvaret än om vi är medlemmar i NATO.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-04-04 09:34:12 följande:
    Nja, Nato ställer krav. Utan Nato, inga krav utifrån, bara de vi ställer på oss själva. Är du med på vad jag menar då?
    Ja, för all del: Vi kan förstås själva välja att inte ha något försvar alls. Helt riktigt. Jag har dock inte förstått dig som att det är den lösningen du förespråkar.

Om vi skall ha ett försvvar som är tillräckligt avskräckande för att det skall kosta mer än det smakar att ge sig på oss och sköta det helt på egen hand så tycker jag att det närmast axiomatiskt står klart att vi måste lägga betydligt mer pengar på försvaret än vi behöver göra om vi vet att vi kan kalla på hjälp.
  • Mentat

En stillsam fråga bara: Är detta en diskussionstråd eller en blogg?

• Mentat
    Tom Araya skrev 2014-05-20 04:32:14 följande:
    Tillägg:
    Var det inte så att det var den låga nivån hos de länder Tyskland valde ut, som gjorde det möjligt?
    Kan dåtidens Polen, Tjeckien, Österrike, Frankrike, Holland, Belgien m.fl. militärt jämföras med dagens?
    Nja, inget land kan förstås jämföras militärt med den tidens eftersom vi har helt andra vapen idag.

Däremot var den snabba tyska segern över Frankrike en sensation. Frankrike hade en stor armé, en hel del mycket bra vapen, t.ex. deras 75 mm fältartilleri, en pansarvärnskanon med hög genomslagskraft och bättre tanks än de tyska. De använde dem dock inte i självständiga enheter utan bara som understöd till infanteriet.

Polen hade också en stor armé men ett svagt flygvapen och tyskarna utnyttjade sitt luftherravälde till fullo. Österrike och Tjeckien var redan en del av tredje riket när kriget började.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-06-05 14:02:40 följande:
    Soldat en fattigdomsfälla 04 jun 2014 - 17:20

Att vara anställd soldat riskerar att bli en fattigdomsfälla. Och det handlar inte bara om lönen utan även pensionen, utan även det faktum att de anställda soldaterna, som andra statligt anställda, inte får några pensionsavsättningar förrän de fyller 23.

I och med att det nya yrkesförsvaret infördes fick staten dock en stor grupp soldater som anställs redan vid 19 års ålder. Att dessa inte får några pensionsavsättningar de första fyra åren har fått Officersförbundet, med förhandlingschefen Niklas Simson, att ställa krav på ett nytt system.

Och Officersförbundet får stöd från politiskt håll: Det är enligt min mening självklart att man ska hållbara anställningsvillkor, säger Allan Widman, försvarspolitisk talesman (FP).

En soldat som anställs vid 19 års tappar  270 000 kronor i pension med nuvarande system.

www.efn.se/2014/06/04/soldat-en-fattigdomsfal.../
    Redan vid 23!? Jag fick inte några pensionsavsättningar förrän vid 28... Det har jag svårt att se som något större problem.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-06-05 16:15:03 följande:
    ...och du har haft samma anställning sedan 19 års ålder med ingångslön som motsvarade under 19 000 i dagens penningvärde?
    Naturligtvis inte men soldaterna lär knappast vara kvar som soldater tills de blir 65 heller så det känns inte relevant att jämföra på det sättet.
  • Mentat

Då får vi se om försvarspolitiken förbättras när (mp) och (v) får bestämma över budgeten...?

• Mentat
    Flash Gordon skrev 2014-10-04 09:47:45 följande:

Ryssarna har inte startat ett krig på den här sidan muren som inte har föregåtts av en längre periods (månader) intervenering, oroligheter och eskalerande våld på marken.

Vi lär nog hinna montera våra jaktrobotar i tid.

Annekteringen av Krim gick blixtsnabbt och föregicks inte av några oroligheter i det området, demonstrationerna mot den förra regeringen i Kiev hölls just i Kiev
  • Mentat
    Flash Gordon skrev 2014-10-06 17:45:30 följande:
    Krim har varit en problemzon i åratal. Den här artikeln är från 2009:
    http://www.theguardian.com/world/2009/oct/11/russia-ukraine-control-election

In recent weeks, pro-Kremlin newspapers have been speculating that Crimea might soon be "reunited" with mother Russia, solving the fleet issue. The best-selling Komsomolskaya Pravda even printed a map showing Europe in 2015. The Russian Federation had swallowed Crimea, together with eastern and central Ukraine. Ukraine still existed, but it was a small chunk of territory around the western town of Lviv.
    .
    .

2009 alltså. Känns scenariot igen?
    .

Så överfallet på Krim gick inte fortare än att ett neutralt land hunnit hänga på sina robotar på planen.
    Att Ryssland hade imperialistiska ambitioner i den riktningen är en sak, det har vi varit medvetna om länge och om inte annat så märktes det i och med Georgienkriget 2008 men själva utförandet av Krimockupationen gick väldigt snabbt.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2014-10-07 18:45:20 följande:

Om en ny bok. Kan det ligga någon sanning i detta?

Så planerar Ryssland att anfalla Sverige

Jag har precis genomfört ett gediget researcharbete för min kommande bok, Med sikte på Sverige i vilken jag går igenom Sovjetunionens och Rysslands anfallsplaner mot Skandinavien i allmänhet och Sverige i synnerhet. Ryssland bedömer att Sverige tar stora steg mot ett Natomedlemskap. Det har i sin tur föranlett att militärstrategin mot Sverige börjar ändras.

www.nyapolitiken.biz/ryssland_index/sa-planerar-ryssland-anfalla.html

Det stämmer säkert att de har planer men det betyder inte så mycket. Militären måste planera för alla möjliga scenarion, både rimliga och orimliga.

Att man planerar hur man skall invadera och erövra Sverige betyder på intet sätt att man faktiskt tänker göra det.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!