Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-01-30 07:20:43 följande:

OK, då är det inte jag som missat någonting men någon har ju gjort bilden. Det står "Luftvärnets Stridsskola" så man undrar ju om det är ett system de funderar på.
    Det kan ha varit luftvärnsrobotsystemet 23 Bamse som avsågs. Jag vill minnas att Bv 308 fanns med som möjlig bärare där.

sv.wikipedia.org/wiki/Robotsystem_23_BAMSE

• Tom Araya

Omfattande problem med avhopp av soldater i det nya personalförsörjningsssystemet.

Sju av tio soldater hoppar av

Minst sju av tio soldater i Sveriges nya yrkesförsvar riskerar att hoppa av i förtid, visar SvD:s granskning av nya siffror. Att fylla leden skulle kräva nästan lika många frivilliga som innan värnplikten avskaffades. Inte ens USA klarar av att rekrytera en så stor andel av de unga.

mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=E4E21E1709B9DC874EB2A6B3332ADE64.sonny4&rssId=&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d8969194%26amp%3bnew%3dtrue

• Tom Araya

Inlägg #426 innehåller länk till del 1 i detta ämne, här kommer del 2.

Vikande trend och kompetensskuld i övningsverksamheten - del 2 I det förra inlägget belyste jag hur övningsverksamheten sedan millennieskiftet kraftigt sjunkit för Försvarsmaktens flygande system. Detta gäller naturligtvis även övriga delar av Försvarsmakten, men där finns tyvärr inte samma möjligheter att under hela perioden få ut siffror.

wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/02/vikande-trend-och-kompetensskuld-i_9.html

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!