Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Några reflektioner från Folk och försvarskonferensen 2014, om personalförsörjning och de olika partiernas inställning.

Det tycks som att i stort sett alla partier (med undantag för MP då) talar om satsningar på ett väldigt konkret sätt jämfört med M.

Sälen – ett par reflektioner

kkrva.se/salen-ett-par-reflektioner/

• Tom Araya

Artikel i SvD 9/1:

Miljardsatsning på stridsfordon

Försvarsmakten har fått klartecken från regeringen för att renovera en stor del av arméns stridsfordon 90. Investeringen är i miljardklassen, skriver Försvarsdepartementet i ett pressmeddelande.

Försvarsministern Karin Enström kommenterar:
    ”Dagens beslut är ytterligare en byggsten i att stärka försvarets förmåga. Renoverade stridsfordon 90 innebär en ökad förmåga hos armén till kvalificerad markstrid”

www.svd.se/naringsliv/miljardsatsning-pa-stridsfordon_8880010.svd

Min kommentar:
    Det är förtusan ingen SATSNING som ger ökad FÖRSVARFÖRMÅGA att renovera materiel (om det inte samtidigt genomförs en ordentlig uppgradering, vilket regeringen avslagit tidigare), det är en nödvändig åtgärd för att bibehålla befintlig förmåga. Detta borde således vara planerat sedan länge men regeringen måste godkänna alla materiella utgifter som är på 200 miljoner eller över och därför passar Enström på att slå sig för bröstet i detta läge. Dessutom rör denna renovering inte 100% av fordonstypen som Försvarsmakten besitter.....vad händer med resten, skrotas?
  • Tom Araya
    Dansar alltid nykter skrev 2014-01-21 16:40:05 följande:
    Sossarna har legat bakom försvarsbesluten 1996, 2000 och 2004.
    Om man nu ska vara ärlig så har vi i dessa beslut helt monterat ner det försvar vi hade.
    Att då gnälla på moderaterna att de gör mindre är aningen patetiskt.
    Moderaterna gör ett exakt lika dåligt jobb som de som var där innan.
    Jag håller inte riktigt med dig där.

Väsentliga skillnader mellan S och M vad det gäller driven försvarspolitik:

Det var en större försvarsmakt att skära på under S-tiden, i synnerhet vid FB -96.

S hymlade inte med sin strävan på det sätt som M gjort.
    M hävdar fortfarande att de bidrar till ökad försvarsförmåga.

Jag är också tveksam till att övriga partier (MP undantaget), om de hade varit regeringsparti, hade skurit mer på Försvaret än vad som redan var gjort när M kom till makten.

Folk förväntade sig annat från M, men är idag, tillsynes det mest försvarsfientliga partiet utav alla riksdagspartier, endast MP undantaget.
    Det finns inget parti som har nån kraft eller vilja för att förändra något.

Så man får väl bara tro att nåt alternativ är bättre.
    forsvarspartiet.se/
    Men sanningen är att vi vill inte betala för ett försvar. 

Det handlar inte om vad vi vill betala för (för ingen vill betala mer än nödvändigt för något) utan om prioriteringar, vad vi får istället för pengarna.
    Jag kan inte se att vi fått något vettigt eller något väsentligt bättre tack vare nedskärningar på Försvaret, kan du?

• Tom Araya
    Det är väl ingen som går till valurnorna med tanke på försvaret.
    Jag tror och hoppas det är fler och fler nu som faktiskt gör det.

Jag tänker i alla fall göra vad jag kan för det.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 09:40:15 följande:
    Jag tror du underskattar folkets vilja att ha ett försvar.

Idag är den officiella budgeten på 46 miljarder men vad gäller förbandsverksamheten (alltså det verkliga försvaret) så talar vi om ca 22 miljarder, enligt denna blogg:

petterssonsblogg.se/2013/09/10/alliansen-skry.../

Ett högst blygsamt tillskott på max en 4-5 miljarder om året skulle kunna göra stor nytta - om pengarna används rätt.

För en miljard kronor i direkt investeringskostnad får vi (äntligen) fungerande korvetter med luftvärn co hsedan är det en lägre driftskostnad som tillkommer årligen:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-korvetter-sakn...

För ytterligare en miljard kan vi få ett antal kustrobotbatterier (varav ett kan placeras på ex Gotland, ett kring Stockholm och ett kring Karlskrona-området) med kring-system och infrastruktur:
    navyskipper.blogspot.se/2011/08/svensk-sjomal...

Lägg på ännu en miljard så kan vi i princip rusta all materiel som finns i ladorna och öka personalstyrkan.

För väldigt små pengar kan man få en hel del - om man satsar rätt.

Och det finns pengar i systemet som helhet. Man kan tycka illa om SD om man vill men det är fortfarande så att enbart Migrationsverket har en budget på 16,5 miljarder för 2014.
    Man får inte glömma hur mycket av Försvarets budget som går tillbaka till staten, främst genom att FM hyr allt i fastighetsväg (som egentligen är deras egna) från statliga verk och även skatteintäkter då soldaterna är anställda och allt mer underhåll köps in privat.
  • Tom Araya

Hyllad gisslankurs är hotad

Gisslanutbildningen på K3 i Karlsborg hyllas av den just frisläppta journalisten Niclas Hammarström, men nu hotas Överlevnadsskolan av omfattande besparingar. SVT har fått en unik möjlighet att skildra Sveriges kanske mest extrema utbildning för civila inifrån.

www.svt.se/nyheter/sverige/hyllad-gisslankurs-ar-hotad

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2014-01-22 10:56:09 följande:
    Man får inte glömma hur mycket av Försvarets budget som går tillbaka till staten, främst genom att FM hyr allt i fastighetsväg (som egentligen är deras egna) från statliga verk och även skatteintäkter då soldaterna är anställda och allt mer underhåll köps in privat.
    Än värre blir det om M´s får driva igenom bolagiseringen av fastighetsförvaltningen för FM.
  • Tom Araya
    Dansar alltid nykter skrev 2014-01-23 11:34:29 följande:
    Det är inte bara 1996 års försvarsbeslut som S står bakom. Men 96 är viktigt eftersom det är i princip där som man la ner hela värnpliktssystemet genom att man slutade kalla in till repövn. Att man sen låtsas att man hade värnplikt i ytterligare 10 år det är en annan sak.
    Både 2000 och 2004 sparade man in på försvaret.
    Sista åren med värnplikt kallade man in 4% i varje årskull. Samtidigt som man dömde de som blev kallade men inte vill till fängelse. För mig känns det helt fel.

Jag tycker att S har varit nåt helt annat än ärliga när det gäller försvaret, det har mest känts som ett sätt att hålla igång svensk industri. Att slutleverera JAS delserie 2 samtidigt som man la ner flera divisioner är helt galet.
    Det om något har kostat försvaret pengar.
    Citat från följande blogg:
    Rysk flygövning – nej till NATO!
    jinge.se/allmant/rysk-flygovning-nej-till-nato.htm
    Jag tror att följande beskrivning av ”Wiseman”, den ledande bloggaren i försvarsfrågor är riktig: ”Vid millennieskiftet fanns fortfarande 6 flygflottiljer med basförband och krigsflygbaser, 12 stridsflygdivisioner samt ca 5 stridsledningscentraler. Vi kunde fortfarande upprätthålla en godtagbar incidentberedskapsförmåga med uthållighet över hela Sverige inklusive huvudstaden och Gotland. 2004 år försvarbeslut var dramatiskt. Riket försvaras bäst någonstans långt bort och själva försvaret av Sverige överlåts till någon annan som i bästa fall kommer till vår undsättning. ”Långtbortistan-doktrinen och nånannanismen” införs som begrepp i svensk försvarpolitik. Interoperabilitet blir honnörsordet för dagen. Evig fred råder och alla försvarsfunktioner blir helt ”fredsanpassade” vad gäller tex förnödenheter, reservdelar, underhåll, bevakning osv. Som krona på verket avvecklas värnplikten. Försvarsbeslutet innebar ett paradigmskifte för svenskt försvar, mer omvälvande än alla tidigare försvarsbeslut i modern tid. Flygvapnet, som enligt Bengt Gustafsson fortfarande är vår starkaste försvarsgren, består idag av två stridsflygflottiljer med två basbataljoner och 4 insatsdivisioner JAS 39 C/D med ca 80 piloter vid Ronneby och Luleå samt två stridsledningscentraler.”

Nu tillförs det mer pengar, även om det är för litet. Så var får du nedskärningar ifrån.
    Några konkreta exempel (även om inte alla är på direkt beslut från regeringen):

www.svt.se/nyheter/sverige/nya-sparkrav-pa-forsvaret

www.dn.se/nyheter/politik/ob-varnar-for-nya-sparkrav/

www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1013945/Sparkrav-inom-foumlrsvaret---men-P7-i-Revinge-blir-kvar.html

claesarvidsson.se/

www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-nedskarningar-i-forsvaret_8068758.svd

Sedan pågår en hel del smygsparande bakom kulisserna. Regeringen måste godkänna klumputgifter på 200 miljoner och uppåt och har på så vis skjutit upp en mängd materialbehov och renovering/modifiering av befintlig materiel.
    De sk "satsningen" i form av renovering på 365 av FM's dryga 500 stridsfordon 90 är ett exempel på det.

Ännu mer kommer att smygsparas om regeringen får igenom sin idé om bolagisering av förvaltningen av FM's fastigheter.
    Men som sagt, jag hade gärna sett mer pengar dit men det finns inget folkligt stöd för det.
    När det sen kommer en kris i närområdet då kommer alla gnälla , varför har vi inget försvar.
    Ja, kanske för att ni inte brydde er i 25 år. 
    Har du någon tillförlitlig källa på att satsningar på militärt försvar inte har något folkligt stöd?

• Tom Araya

T.o.m. V verkar nu mer försvarsvänligt än nya M.

Mest uppseendeväckande är att V vill höja försvarsanslaget”

Publicerad 2014-01-14 17:08

Tre frågor till DN:s politiska kommentator Ewa Stenberg om försvaret.

Tre frågor till DN:s politiska kommentator Ewa Stenberg om försvaret.

I dag, tisdag, avslutas Folk och Försvars rikskonferens i Sälen. Vad är det mest uppseendeväckande som har hänt idag?

www.dn.se/nyheter/sverige/mest-uppseendevackande-ar-att-v-vill-hoja-forsvarsanslaget/

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!