Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
Det är ju endast dom som vill ha krig, vi andra vill leva i fred å skapa oss en bra framtid.
Världen är anarkisk Ölburk, vi har internationella institutioner som FN och en lång rad regler och lagar för allt från rättigheter till hur man kan bör föra krig, men vi har inget sätt att egentligen se till att de efterföljs. De större länderna bryr sig egentligen inte om dessa förordningar om det går i mot deras egna intressen och de har alla möjligheter att förhindra att andra länder ingriper, via vetorätten.
Kolla på Kina i sydkinesiska havet, oljefyndigheterna runt Spratlyöarna till exempel, små nationerna(Thailand, Vietnam etc) som internationell rätt på sin sida har inte en suck, dom blir överkörda av Kina för att det gynnar Kinas intressen.
Samma sak med Ryssland när det gäller Ukraina, Tjetjenien eller Georgien, Groznyj i Tjetjenien existerade i praktiken inte efter det att Ryssarna var klara med staden, det var grus.
USA har en lång rad krig bakom sig.
Så ja, världen är anarkisk, och en nedrustning, skapar instabilitet och osäkerhet. Man kan skapa stabilitet och balans, och ömsesidig respekt, tre saker som är en förutsättning för goda relationer, genom att vidmakthålla en trovärdig försvarsförmåga, då blir det balans.
Ryssland under Putins styre är ett skolboks exempel på Hobbes idé om "allas krig mot alla", dvs den internationella anarkin. Den starkes rätt och där den svaga parten helt enkelt bara får gilla läget, ett maktutövande som grundar sig i tron att det är ett nollsummespel. Har inte Ryssland makten... så har någon annan den.
Den dagen vi har ett fungerande internationellt lagverk så kanske din utopi kan bli förverkligad, men tills dess så är det just en utopi.
Rapport från FOI:
Det finns inget ädelt, nobelt eller några krigslagar som krig förs utifrån, den tiden är förbi.
Det kommer inte att bli några arméer som strider mot varandra.
I dag är det civila mål som utgör bland de viktigaste måltavlorna, slå hårt mot skolor, barn, sjukhus, å andra mål som demoraliserar, dt är sån´t vi kommer att få se allt mer av i framtiden.
Så hur mycket vi än rustar i Sverige kan vi inte skydda oss, inte när det börjar regna robotar å missiler över Sverige.
Det måste du veta, du som påstår dig ha sån kunskap om vapen.
Sverige kommer att läggas i ruiner å vi kan inget göra åt det, inget land kan idag skydda sig mot det.., inte ens Israel duger till att stoppa de fyrverkripjäser som Hamas skjuter iväg, å dom är så usla å lågteknologiska att vem som helst kan skruva ihop dom hemma., ändå så når dom fram.
Så vem är det du försöker lura Tom, dig själv eller andra?
Får vi ett fullskaligt krig på svensk mark, så finns inget som kan skydda oss, det blir total förödelse..
Finner inget nytt i det du skriver om "trovärdig försvarsmakt", allt det där har jag som sagt, hört i hela mitt liv.
Jag tror inte något kärleksförhållande kan byggas på hot om våld, däremot så lär det leda till konflikter, så jmf var på ett sätt, helt rätt.
Ja jag har ju sagt att militären kommer att förbli ett galenskapens verktyg under lång tid framåt, så där håller jag med dig.
Däremot så har den aldrig förhindrat nåt blodbad, sån´t påstår mest bara makthavare, å militären själva.
Jag har sagt att ryssarna kommer att agera som dom alltid har gjort, vilket betyder att dom kommer att försöka återfå mark dom förlorat efter Sovjetunionens fall, men dit hör inte Sverige eller Finland.
Däremot, precis som tidigare skrivit, kan mycket väl Baltikum dras in i nåt krig, men då startat inifrån men självfallet uppbackat av ryssarna.
Å det kan inte NATO göra nåt åt, inte utan att riskera ett storkrig, å det tror jag inte Europas länder går med på, även om USA lär trycka på. Det gör dom alltid så länge dom inte behöver kriga på egen mark.
Vad gäller Israel så ser jag det inte så, dom är en terror å ockupationsmakt som vi tyvärr inte stoppade i tid.
Dom har brutit mot varenda FN-konvention som finns å säkert mot varenda mänsklig rättighet som finns åxå.
Själva har dom klart deklarerat att FN är en skitorganisation som dom tänker ge fullständigt fan i, å som inte ska lägga sig i vad Israel gör.
Bra bevis för att dom även menar det, är bombningarna av FN:s byggnader i Gaza..
Självklart så ska även palestinierna ha rätt till en egen stat, men det tycker inte dagens makthavare i Israel.
Ett fullständigt dåraktigt ställningstagagande som givetvis inte kan accepteras.
Som tur är så verkar t.o.m USA vaknat upp å börjar nu ta avstånd från Israels handlande, dock tror jag inte nåt hinner å förändras till det bättr,e innan nästa val i USA.
Då blir det med stor sannolikhet republikanerna som tar över, å dom är idag långt mer konservativa å krigshetsande än på mycket länge, så räkna kallt med att USA kommer att stödja (hetsa) Israel till än mer långtgående åtgärder mot palestinierna., nåt tal om en palestinsk stat kan vi då glömma.
Nåt som ni som förordar upprustning borde tänk på, är vad A Einstein svarade när frågan om krig å hur ett ev 3:e världskrig skulle föras/utspelas.
Han svarade då nåt liknande som: Hur det 3:e världkriget kommer att bli vet jag inte, men jag vet att det 4:e kommer att utspelas med stenar å käppar..
Det ligger väldigt mycket i det, men jag antar det inte stämmer till nån eftertanke, hos de som vill upprusta..
Jag hoppas att ni som läser förstått, att jag är ute efter att få igång ett nytänkande, att vi inte kan fortsätta med att ta till vapen så fort nåt krisar mellan länder eller religioner.
Med en nära förestående gigantisk klimatförändring, som kommer att förändra allt på Jorden, så är det viktigare än nånsin att hitta nya vägar.
Det finns inga vapen att ta till som kan förhindra den, den kommer vare sig vi vill eller inte, den kommer oavsett om vi människor påverkar eller inte.
Den går inte att komma undan, så vi måste planera för den, men då måste vi även sluta upp med bränna pengar på vapen å krigsmakt.
Troligen lär inte alla pengar i hela Världen kunna förhindra att det kommer att ske stora förflyttningar av både människor å djur, dessutom kommer det att bli omöjligt att odla vissa grödor när klimatet förändras, även livet i våra vatten kommer att förändras.
Klarar vi det utan konflikter? Nej, det kommer vi definitivt inte att göra, många miljoner lär säkert få sätta livet till, men vi måste ändå göra allt för att hitta nån form av utväg, som gör att vi inte ställer till det mer än nödvändigt.
Just nu ser det inte lovande ut, men små ljuspunkter finns det iaf.
Kina satsar stort på miljöförbättringar, mer än något annat land faktiskt, å då talar jag inte om pengar utan åtgärder.
Även USA tycks ha vaknat, antar det beror på de senaste årens rekord i "dåligt väder" å den värsta torka som man upplevt i Kalifornien på 1000 år, den som riskerar att slå ut jorbruket i stora delar av USA..
Troligen behövs nåt liknande i andra länder, för att de globala åtgärder som behövs, ska komma igång på allvar.