Inlägg från: MEE83 |Visa alla inlägg
  • MEE83

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 01:46:36 följande:
    Det var väl ungefär det här jag menade. jag försvarar Ryssland. Verkligen?

Om man inte tycker det är helt svart-vitt, clear-cut så är man för. Finns inga mellanting.
    Nähä,

men det tycker jag.

Och jag gillar förresten Åsa Lindeborg. Skönt när någon bryter åsiktskorridoren....
    Det är svart-vitt, eftersom Ryssland inte bör ha något som helst inflytande över vad suveräna stater gör, väljer en granne till Ryssland att göra X, så är inte det ett argument för en legitimering för Ryssland att göra Y.

Det kan vara ett målrationellt handlande av Ryssland att agera, men det är inte en ursäkt för ett handlande som det i Ukraina.

Försöker man förklara Rysslands handlande så är det ok, försvarar man det, genom att dra upp vad andra aktörer gör, så är det inte bara ett argumentationsfel, det är även moraliskt förkastligt.

Sedan är inte jag naiv, världen är anarkisk, vilket bara är ännu ett argument för en upprustning av Sveriges försvarsmakt och även NATO medlemskap, eller åtminstone ett nära samarbete med stater som Sverige har goda relationer med.
  • MEE83
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-01 21:03:13 följande:

@ Flash Gordon

Det var kaos under Jeltsin. Gränserna droga godtyckligt och många ryssar hamnade i små länder där de är etniska minoriteter. Ibland illa behandlade (som i de baltiska staterna).

Det tog nästan 10år för den ryska ekonomin att hämta sig. Ukraina, Moldavien, Georgien ör alla utfattiga, korrupta länder.

För vissa kan det alltså uppfattas som katastrof. Utan att man för den skull vill ha tillbaka Stalin eller kommunismen.

Det var kaos under Jeltsin, men gränserna för många länder drogs där dom historiskt var dragna innan Sovjetunions ockupation.

De baltiska länderna enligt tyska kartor 1939. Alla förlorade historiskt territorial mark efter självständigheten. Att länderna har rysk talande minoriteter är rätt lätt att förstå, då områdena blev koloniserade.

Estland
    1939: 45 749 km²
    2015: 45 226 km²

Lettland
    1939: 65 791 km²
    2015: 64 589 km²

Litauen
    1939: 65 690 km²
    2015: 65 303 km²
  • MEE83
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 18:30:10 följande:
    De baltiska länderna har förvisso haft en brokig historia, tillhört både det ena och andra.  Men de har ju språk, kultur ect som håller ihop dom.  Men där finns ju heller ingen utbrytarrepublik som vill bli Ryssk. Och kommer knappast inte att finnas heller. särskilt inte som de är med i NATO.
    Det är upp till debatt om man kan kalla de områden i Ukraina som nu hävdar självständighet som utbrytarrepubliker, då allt är okastrerat av Kreml, med ryskt militärt materiell, rysk personal etc i områdena. Man riskerar även liv och lem om man stödjer regeringen i Kiev, systematiska övergrepp mot pro-ukrainska civila från de så kallade separatisterna är väldokumenterade av bland annat Human Rights Watch.

Det har pågått pro-ryska demonstrationer från och till i ett år nu i de baltiska länderna, och mängder av Kreml provokationer, den mest omtalade var när den estniske underrättelseofficeren Eston Kohver blev kidnappad i Estland, av Ryssar.

Det estländska valet, visar vilken stor skillnad det är mellan områden dominerade av rysktalande invånare och ester. I Ida-Virumaa(län/kommun) så fick Keskerakond över 60% av rösterna, det är det ända området med en rysk majoritets befolkning. Medans esterna oftast röstar på det liberala Reformierakond som brukar göra bra ifrån sig, koalitionsregering med socialdemokraterna förra mandatperioden.
  • MEE83
    audio skrev 2015-03-02 22:48:25 följande:

Sverige är redo år 2028 Glad om jag nu inte missminner mig.
    Det är även då jorden kommer att gå under haha

Vi borde utnyttja den så kallade beredskapskrediten som finns hos Riksgälden, speciellt nu när det är så extremt billigt för Sveriges stat att låna pengar. Det är en bra grundplåt, 40 miljarder SEK och sedan även höja försvarsanslagen så att 2% av BNP går till försvarsmakten.
  • MEE83
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-03 13:54:20 följande:
    Ja, det är upp till debatt. Men det verkar som att själva debatterandet anses putinvänligt.

Intressant det där tycker jag. Att allt som kommer från Kreml är propaganda. Allt som kommer någon annanstans ifrån är sanningen då eller?

Jag förstår att Esterna är oroliga. Estland är dock medlemmar i både EU och Nato så, nä. Så dum är han nog inte. Demonstrera får man väl göra? och rösta på valfritt parti? Eller ska det vara förbjudet med ryssvänliga partier i sann demokratisk anda? De kanske inte gillar EU? betyder ju inte att det finns grund för en utbrytarrepublik.
    Jag litar på oberoende och regimkritiska ryska medier, men ja, det mesta som kommer från Kreml, är jag högst skeptisk till. Det är så otroligt uppenbart att det är propaganda många gånger. Då följer jag Ryssland med stort intresse, av olika anledningar, omvärldsanalys är en del av mitt arbete, och svärmor är från Ryssland ursprungligen. Jag gillar ryssar, men jag gillar inte Putin och Rysslands stormaktsambitioner.

Det finns så många exempel från Ukraina som är skrattretande, mitt favorit exempel är nog dock de tillfångatagna fallskärmsjägarna från Pskov som var "turister".

Desinformation och astroturfing är något Ryssland har lärt sig och tagit till nya höjder, delvis pga att villkoren för journalister i Ryssland är som de är.

• MEE83
    Tom Araya skrev 2015-03-05 19:37:13 följande:
    DN.se idag.
    Jag tvekar dock över uppgiften att Hemvärnet har alla sina befattningar fyllda samt att man i artikeln inte räknar Hemvärnet till Försvarsmakten.

Sverige saknar soldater

www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-saknar-soldater/
    Om man kollar försvarsmaktens siffror så verkar det rimligt att hemvärnet är ungefär där man vill ha det.

Totalt, kvinnor, män.

Hemvärnets avtalspersonal
    21 204
    2 996
    18 208

www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/forsvarsmakten-i-siffror/
  • MEE83
    Tom Araya skrev 2015-03-22 02:36:06 följande:

SvD 19/3:

Sverige är ett fredsskadat land

Att vara försvarsminister i ett fredsskadat land som Sverige kan inte vara enkelt. Vi har varit så förskonade från krig och elände i vår del av världen att man faktiskt kan tillåta sig att använda detta uttryck.

Att vi har varit förskonade ska vi givetvis vara tacksamma för, men det ligger oss samtidigt i fatet när omvärldsläget nu snabbt försämras. Vi har helt enkelt svårt att se att något ont skulle kunna drabba Sverige. Detta trots att alla varningsklockor ringer.

www.svd.se/nyheter/inrikes/sverige-ar-ett-fredsskadat-land_4421727.svd
    Mycket passande term, fredsskadat, det är Sverige i ett nötskal.
  • MEE83
    ölburk2 skrev 2015-04-07 15:03:46 följande:

Lägg ner försvaret å satsa pengarna på välfärden, d.v.s på liv istället för död. DÖD = NATO (USA) = krigshetsare, å har inget med nåt fredsbevarande att göra ö.h.t.

Den dag krig å vapenskrammel skapar mer välfärd å ett bättre liv, än vad leva i fred gör, då ska vi satsa på kulor å krut.

USAs försvarsmakt brukar oftast vara först på plats vid katastrofer, ett bra exempel är Tsunamin i Sydost asien 2004. Över 12 000 försvarsanställda jobbade med att rädda liv och skapa lite bättre förutsättningar för de drabbade. Den 9:e amerikanska örlogsflottan med flagskeppet Ronald Reagan var på plats snabbt, inklusive bland annat Mercy, ett fartyg med 1000 sjukhusbäddar. 

De upprättade en så kallad luftbro och flög in mängder med förnödenheter med hjälp av flygvapnets tactical airlift. 

Sedan kan man fråga sig vem det är som har eskalerat vapenskramlet i våran del av världen? NATOs incident rot på 4 plan i Baltikum eller Rysslands militära övningar med 100 000 man, kidnappning av en estländsk tjänsteman(i Estland) etc. 
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!