Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Ett sex år gammalt blogginlägg om försvaret och läget har inte ändrats så pass sedan dess att inlägget hunnit bli inaktuellt.

Försvarsmakten är för liten för att växa
    Försvarsmakten är för liten för att växa
    Försvarsmakten går stegvis mot en organisation som ska utgöras av Insatsorganisation 14 (IO14) med tillhörande basorganisation. Insatsorganisationen ska utläsas som de delar som med vapen i hand försvarar svenska intressen oavsett det är utomlands eller hemma, basorganisationen är stödet som möjliggör att förbanden kan produceras, övas och sättas in.
    Indelningen är lättbegriplig och organisationen är enkel att leda men upplägget är behäftat med problem varav två stycken är mycket kännbara i nuläget: Den ekonomiska situationen och personalläget. Det ekonomiska skrivs det spaltmeter om men den något svårare personalsituationen är det få som belyser.
    ...

http://försvarsbloggare.se/category/insatsorganisation-14/
  • Tom Araya

Ryssland:

Rysk robotskjutning vid svenska kusten
    Publicerad 29 mar 2018 kl 13.29

Svensk flygtrafik och sjöfart varnas nu för ryska robotskjutningar i Östersjön under nästa vecka. Den ryska övningen ska äga rum på internationellt vatten sex mil söder om Karlskrona.

? Detta är mycket ovanligt, säger en källa inom Försvarsmakten.

Tidigare har det varit känt att den ryska marinen under 2018 kommer börja använda en ny luftvärnsrobot med längre räckvidd och bättre förmåga att skjuta ned fientliga flygplan, missiler och drönare.
    ...

www.expressen.se/nyheter/svensk-flygtrafik-varnas-for-ryska-robotskjutningar/

Rysk robotskjutning nära Sverige

Uppdaterad 16:54Publicerad 13:33Ryssland ska nästa vecka provskjuta avancerade militära robotar nära Sverige. Ett provområde sydost om Karlskrona har döpts till ?Russia 1?.
    ...

www.dn.se/nyheter/sverige/rysk-robotskjutning-nara-sverige/
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2018-03-30 00:40:27 följande:

Ryssland:

Rysk robotskjutning vid svenska kusten
    Publicerad 29 mar 2018 kl 13.29

Svensk flygtrafik och sjöfart varnas nu för ryska robotskjutningar i Östersjön under nästa vecka. Den ryska övningen ska äga rum på internationellt vatten sex mil söder om Karlskrona.

? Detta är mycket ovanligt, säger en källa inom Försvarsmakten.

Tidigare har det varit känt att den ryska marinen under 2018 kommer börja använda en ny luftvärnsrobot med längre räckvidd och bättre förmåga att skjuta ned fientliga flygplan, missiler och drönare.
    ...

www.expressen.se/nyheter/svensk-flygtrafik-varnas-for-ryska-robotskjutningar/

Rysk robotskjutning nära Sverige

Uppdaterad 16:54Publicerad 13:33Ryssland ska nästa vecka provskjuta avancerade militära robotar nära Sverige. Ett provområde sydost om Karlskrona har döpts till ?Russia 1?.
    ...

www.dn.se/nyheter/sverige/rysk-robotskjutning-nara-sverige/
    Påskpang. Ryska marinen avser genomföra robotskjutningar 4-6 april i södra Östersjön med höjd upp till 18000 m höjd. På internationellt vatten men inom svenskt FIR.

twitter.com/Ongaunited/status/979001407486545920
  • Tom Araya

Återtar moderaterna sin roll att stå upp för en stark nationell säkerhet och försvar under Kristerssons ledning?

I övrigt en tänkvärd artikel som enkelt beskriver vad svensk militär försvarsförmåga handlar om.

Ivar Arpi: Har vi lärt oss läxan från kalla krigets slut?

Tänk om Ryssland, trots att de betett sig illa, ber om ursäkt. Typ i morgon. Står där ångerfull i farstun med blommor. Hädanefter ska jag inte vara hotfull, kontrollerande och våldsam. Jag ska sluta dricka. Jag ska bli en demokrati. Jag ska verkligen älska freden med dig precis som du förtjänar. Tro mig, Sverige. Jag ska bli allt det du hoppats på och sett i mig.
    ...

www.svd.se/har-vi-lart-oss-fran-kalla-krigets-slut
  • Tom Araya
    Contador skrev 2018-07-06 22:52:24 följande:

Jag är emot att höja försvaret och kanske något för att sänka det. Däremot gör tanken att tvärhöja anslagen mig mkt glad. Alltså det är asballt med ett stprt försvar och jag är inte hånfull eller eller omedveten om det avskräckande eller t.om lugnande bieffekter ett försvar Kan ha men problemet uppstår om Ryssarna anfaller.

Försvaret kan göra 2 saker. 1. Bibehålla coollugnet, bevaka , ev inte besvara all eld. De slullw ev kunna få en fiende att dra sig ur självmant eller ppbörja en förhandling utan att ett gerillakrog påbörjats. Det är gerillakrigarens konst. Lite därför man inte kan sitta i Tvsoffan och planera ett bra försvar.

2. Man besvarar eld och det slutar med att stömmen till micron har gått och temperaturen börjar falla mot -16 nör din 11 årige grabb ska till att nattas.

Svåra beslut

Det första vi kommer att drabbas av vid en väpnad konflikt med Ryssland är olika typer av sabotage mot vår infrastruktur samt att för totalförsvaret viktig personal försvinner eller hittas döda. Det kommer alltså inte att dröja tills vi besvarat eld, utan händer främst före öppet krig bryter ut.
  • Tom Araya
    Claes Arvidsson: Voffor gör di på detta viset?
    Varför valde Ulf Kristersson inte att göra skillnad? Ebb i kassan gör att ÖB tvingas fila på besparingsplaner som både på kort och lång sikt går ut över den operativa förmågan.
    ...
    ocialdemokraterna presenterade häromdagen i sina prioriteringar för nästkommande mandatperiod. Försvarsminister Peter Hultqvist var en av undertecknarna (vid sidan av Andersson, Löfven och Wallström). Det svenska försvaret är dock inte något som socialdemokraterna vill prioritera. Så nu vet vi det, om vi inte visste det sedan tidigare.
    ...

www.svd.se/voffor-gor-di-pa-detta-viset
  • Tom Araya
    Varningen till Sverige ? när Baltikum rustar för krig

HELSINGFORS/RIGA/VISBY. Försvaret har på bara några år gått från att avfärdas som ett ?särintresse? till att bli en av de hetaste frågorna i det svenska valet.

Förklaringen till det tar oss med på en resa runt Östersjön, till Baltikum som hastigt rustar för krig med Natos hjälp och till Finland där Putins internetkrigare har ställts inför rätta.

Hotet av ett hybridkrig runt Östersjön ? ett lågintensivt anfall från den lede fi i öst ? har fått de mest pessimistiska att tala om den sista lyckliga sommaren även i Sverige.
    ...

Publicerad 16 jul 2018 kl 09.07

www.expressen.se/nyheter/qs/varningen-till-sverige--nar-baltikum-rustar-for-krig-/
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!