Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
Krigsförberedande foldern "Om kriget kommer" kan skickas ut på nyttwww.aftonbladet.se/nyheter/a/MGx05/krigsforberedande-foldern-om-kriget-kommer-kan-skickas-ut-pa-nytt
När den försvars- och säkerhetspolitiska debatten drar till Sälen för Folk och Försvars rikskonferens på söndag är det två saker som kommer att hänga som en skugga över det officiella programmet - pengarna och handlingskraft.
www.helahalsingland.se/opinion/ledare/fram-med-pengarna-till-forsvaret-nu-lofven
Även Löfven är oroad...
Statsminister Stefan Löfven talade i Sälen om regeringens nya nationella säkerhetsstrategi och om hur Sverige ska skapa ett starkare skydd mot olika hot. SvD:s Frida Svensson liverapporterade ? se direktrapporten under artikeln.
www.svd.se/just-nu-lofven-talar-pa-folk-och-forsvar
Men i praktiken händer ingenting...
www.dn.se/nyheter/sverige/ygeman-kalla-krigets-civilforsvar-ska-inte-tillbaka/&utm_medium=page&utm_campaign=dn
Skrämmande inställning till försvar, måste aldrig dessa ungsossar komma till makten...
Vi måste prata om försvarets vara eller icke vara. Och medan vi gör det måste vi se klyftorna som försvaret skapar i samhället. Även om försvaret en gång fyllde en funktion är det nu reducerat till en symbol och simpel signalpolitik.
www.tvardrag.se/folk-utan-forsvar/
Slutsatsen att Sverige inte har ett värde i landytor är helt felaktigt. Vilken grund finns till att vi inte skulle behöva ett militärt och/eller civilt försvar idag?
Vad är orsaken till att det bara var killar som gjorde värnplikt?
Den påstått stereotypiska synen på försvaret som bestående av våldsbenägna män med kvinnofientlig syn, är det allmänhetens, SSU's eller skribentens?
Om man som jag och många andra brinner för frågan om ett stärkt försvar är det lätt att lockas till partier som SD.
Jag uppmanar dock till kritisk granskning av den information SD presenterar för att locka väljare i just den frågan (gäller förövrigt förstås även alla frågor och partier).