Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

i-o skrev 2016-12-13 06:17:42 följande:
    Jag tror inte på länder.
    Världsmedborgare skrev 2016-12-13 10:29:11 följande:

Inte jag heller, det borde väl räcka med att studera historien, för att inse att länder aldrig varit nån bra lösning.

Världsmedborgare skrev 2016-12-13 20:08:38 följande:
    Men du lever ju mitt ibland det värsta kaos vi skådat på mycket länge.
    Från 60 miljoner till över 90 miljoner människor i akut behov av hjälp bara på ett par år, och det bara ökar i rask takt..
    Tvärt emot tror jag det nuvarande systemet med länder/stater, deras lagar och styren och gränser är det mest stabila och säkra. Utan det hade vi själva skapat gränser som ändras hela tiden och aldrig kommer med på en karta, precis som kriminella gäng i USA's städer säger att från den här korsningen och åt det hållet är det vårat gäng som styr eller djurflockar som håller revir.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-14 10:40:22 följande:
    Synd för dig att det då är på väg bort, då globaliseringen alltmer suddar ut dom absoluta gränserna, detta genom att possitiva beroenden skapas och därmed "tvingas" alla till att samarbeta.

Att det just nu är ett bakslag, det går snart över, så snart folk och företag börjar klaga på de problem det ställer till med nationalism och protektionism, är vi på rätt väg igen.
    Gränserna suddas inte bort av ökat samarbete, vi har avgränsade ansvarsområden även inom landet och utan det skulle det nog vara svårt att få det att fungera.

Ökad globalisering skapar också problem, det är bara att se på EU och Schengen som gör det oerhört svårt för medlemsländerna att ha någon kontroll över smuggling och annan icke önskvärd in- och utförsel av varor och människor.
  • Tom Araya
    i-o skrev 2016-12-14 20:17:53 följande:
    Det är inte ökat samarbete mellan stater utan människor som behövs.
    Ja och för det behöver inga gränser rivas upp.
  • Tom Araya
    i-o skrev 2016-12-15 00:36:43 följande:
    Nä. Den enda egentliga gränsen är den mellan jordens origo, marknivå och slutet på atmosfären där rymdens vakuum tar vid. Några andra gränser existerar inte eftersom dessa inte är naturliga.
    Nej, men nödvändiga för att inte kaos ska uppstå i det moderna samhället. Överallt i samhället finns gränser... här har jag ansvar, där har du ansvar, innanför detta gäller andra regler än utanför o.s.v. Vi skapar gränser för att få saker och ting att fungera.
  • Tom Araya
    i-o skrev 2016-12-15 02:41:56 följande:
    Men jo. Den andra texten är bara utfyllnad för att du tror att du har mer rätt.
    Du har en teori som aldrig har testats utefter dagens förhållanden, medan nuvarande system har testats och visat på sina fördelar.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-13 10:29:11 följande:

Inte jag heller, det borde väl räcka med att studera historien, för att inse att länder aldrig varit nån bra lösning.

Vilken historia finns att studera i detta som är relevant idag?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-15 10:47:07 följande:
    Men nu är du fånig, det borde räcka att se hur många krig som orsakats av konflikter mellan länder, dom är oräkneliga, och dom krigen fortsätter än idag.
    Så mer relevant historia än så kan det kanppast bli.
    Människor krigade långt innan landsgränser uppstod. Även i djurvärlden sätter man upp gränser, även om de inte finns på en karta.

Det vore intressant att se en genomarbetat analys om hur det moderna samhället ska fungera utan gränser, annars blir det mer av utopi utan verklighetsförankring.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!