i-o skrev 2016-12-12 16:14:21 följande:
Om du inte har fantasin att föreställa dig något sådant så då är det ju sak samma att diskutera saken och jag förmodar att det har sina förklaringar varför de är konstruerade så.
Robotar är både dyra och relativt känsliga, så än så länge kommer det att vara mycket hantering för hand. Men vi får se hur framtidens utveckling ser ut.
Du förutsätter fortfarande att någon har den önskan. Jag tycker du låter paranoid.
Ska man ha någon försvarsförmåga så måste man förutsätta sådant och skälet till att man bör göra det är att man aldrig kan veta vad som händer framöver. Läget kan ändras oerhört snabbt och bli väldigt otrevligt.
Utan vänner kan man betrakta alla som fiender eller så kan man betrakta alla som vänner. Vilket av dessa scenarion är en värld du helst lever i? Jag vet vilken jag föredrar.
Hur mycket värde har ett liv för en tredjepart? Du verkar likställa materiel med liv i övrigt det tycker jag låter vansinnigt intressant, berätta mer om det.
Våra egna soldater, fartyg och flygplan borde rimligtvis betraktas som vänner va!?
I övrigt är det inte så enkelt som du vill få det till. Fiender är de som skadar/vill skada oss. De flesta är nog sådana att de varken skadar oss eller hjälper oss om någon annan vill oss illa.
Materiel kostnad för försvar och krig kan man inte bortse ifrån eftersom det är resurser som är begränsade och kostar pengar. Vore det inte så vore det lätt för Sverige eller vilket land som helst att ha ett starkt försvar utan att prioritera bort annat vi behöver lägga skattepengar på.
Är det kontraproduktivt att tillse att något inte faller i orätta händer?
Du har redan fått svar och du kan bemöta det istället för att göra en ny fråga som inte ens är relevant i förhållande till frågan om det är bra med stor risk att våra egna skadas av våra egna vapen.
För att diskutera krig verkar du ovanligt oinsatt om historien trots att du kan ge ett konkret exempel på en olycka.
Det har skett mängder av olyckor i krig ja, men förluster ses alltid negativt, så varför ska man inte undvika det?
Förluster i strid har ändå möjligheten att ge ett önskvärt resultat, att vinna striden. En olycka eller av misstag skada sina egna kan aldrig ge sådant resultat, snarare minskar chansen att uppnå resultat.
Detta är självklarheter för den som är det minsta insatt och kan även appliceras och förstås i många andra sammanhang än de som har med krig eller militärt försvar att göra.
Olyckor inträffar för övrigt då och då, men varför inträffar de? Förmodligen för att krig redan från början är fel resonerar jag.
Din slutsats här låter religiös.
Olyckor sker av misstag och oaktsamhet, inget annat.
Eller menar du att en cykelolycka är ett tecken på att cykling är fel?