Tom Araya skrev 2016-04-15 16:07:58 följande:
Traditionellt sett har ju högern med moderaterna i spetsen varit den falang inom svensk politik som varit mest för ett starkt svenskt försvar. Förutom den mer uppenbara vändningen i den frågan under den moderatledda regeringen Reinfeldts tid så finns även en annan dimension av hur svensk förmåga att hantera kris och försvara sig haft en negativ utveckling av en högerpolitik.
Läs mer om det i denna artikel skriven av den pensionerade Generalmajoren Karlis Neretniks (förövrigt min gamla regementschef från värnplikten på 90-talet).
När kriget kommer Av Karlis Neretnieks
Försvarsmakten är helt beroende av en sårbar informationsteknologi och förmår inte längre försörja sig själv. Hela samhället kan slås ut på några dagar.
axess.se/magasin/default.aspx?article=2886#.VxDwA3pSCAz
Han vevar åt fel hål med sina argument.
SJ är inte privatiserat.
SJ ägs fortfarande av staten och är det största trafikbolaget för persontrafik på järnväg. Det finns exakt noll som hindrar staten från att låta SJ lagerhålla ett antal diesellok. Ja, annat än affärsmässiga skäl då.
Staten äger också Green Cargo som kör godstrafik på järnväg. Ägaren kan när som helst begära att Green Cargo köper in ett antal stridsvagns-vagnar att köra last på till vardags, plus diesellok i reserv.
Trafikverket är en statlig myndighet som äger och förvaltar de offentliga järnvägarna. de kan närhelst regeringen så beslutar anställa folk sätta dem i en grupp som aktiveras som brobyggare i krisläge. Finns inga hinder.
Staten kan givetvis också krigsplacera reservofficerare på såväl SJ/Green Cargo som på Trafikverket.
.
Det här har inget med "privatiseringar" att göra. Det handlar om en generell affärsmodell som även staten har tagit till sig.
Staten är inte beredd att betala kostnaden för att hålla 50 diesellok i reserv.