Flash Gordon skrev 2016-06-13 21:08:17 följande:
Sätter man ut en man att bevaka de uppenbara vägarna in så tar man bort 95% av risken med att någon kommer in på området.
Övnings och skjutfält kan ha en kvadratkilometeryta och antal infarter som båda räknas i tiotal. En övning kan pågå dygnet runt i en eller två veckor. Ser du inte det orimliga i att ha så mycket personal till annat än vad som är den prioriterade verksamheten. Man övar soldater och har övningsledare, det är vad personal finns för och ibland knappt ens det.
I vissa fall finns krav på att placera ut folk i utkikstorn, men det handlar då om enstaka personer som ska täcka ett helt skjutfält och även ev vatten utanför.
Man måste ändå utgå från hur folk faktiskt är. De läser ibland inte en vikt A4 i en plastficka i virrvarret bland andra skyltar på en tavla.
Läskunniga och begåvade med en normalgrad av självbevarelsedrift tycker jag man kan förvänta sig.
Jag har uppfattat dig som liberal, vilket gör att ditt ställningstagande i denna fråga förvånar mig.
En enstaka thailändsk bärplockare som rumlar in över gränsen ute i skogen kommer man inte att kunna skydda sig emot.
Man behöver inte skydda sig mot bärplockare, det är bärplockarna som bör skydda sig mot faror. Även om man inte behärskar svenska så förstår man att varningsskylten är en varningsskylt och därav bör man vidta försiktighetesåtgärder. Förövrigt finns mycket information på engelska.
En sak som inte får glömmas bort här är att detta är inte civil mark dit du kan förvänta dig ha tillträde när som helst när ingen står där med röd flagga så som det går till när man spränger civilt. Övningsområden finns utmärkta på kartan, är permanent skyltade hela vägen runt med jämna mellanrum + bommar och anslagstavlor vid infarterna. Området är att betrakta som förbjudet att beträda, utom då ingen verksamhet bedrivs och skyldigheten till att informera sig om det är varje enskild persons.
Jag citerar en bra skylttext med en mening som kan relateras:
"För de flesta av oss är det självklart att inte skräpa ner, för dig som inte förstår är det förbjudet!"