Inlägg från: Ogenomtänkt |Visa alla inlägg
  • Ogenomtänkt

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Jag håller med ölburk 2,

Det är en väldigt speciell inställning Sverige har. I andra länder kan man ha en diskussion, men inte här. Då är man putinist. Allt Ryssland gör och säger är dåligt. Alla som är emot Ryssland är per definition bra.... Korkat. Bara för att Ryssland gör fel så gör inte NATO rätt.

Det är naivt att tro att informationen från Kiev/USA/västmedia är sanningen.

Varför tror svenskar att krig i Irak, Afghansistan, Libyen är "fina" krig av "fina" anledningar? Det är verkligen propaganda. Allt handlar om makt och pengar. Ryssarna har liksom inte monopol på det.

• Ogenomtänkt

@Tom Arya

Är du helt säker på art USA/NATO inte har ett skit med vår "relation" till Ryssland att göra?

Jag tror att Ryssland är intresserade av vad vi har för relation till NATO och USA.

+

Hur vi ser på USA påverkar hur vi ser på Ryssland. Och väldigt många andra länder.

Javisst kan jag lägga ned diskussionen, om ingen vill diskutera så måste jag ju det.

• Ogenomtänkt

@ Flash Gordon

Först: jag håller med om att vi behöver stärka försvaret. Gärna med värnplikt. Samarbete med Finland är jättebra.

Men jag tycker det saknas bakgrund till det du skrev om Putins uttalande om Sovjets fall. För många ryssar var det en fullständig katastrof. BNP sjönk till 1/3 av åren innan. Folk svalt bokstavligt talat, alltmedan landets tillgångar bortslumpades till oligarker och utländska intressen. Det var kaos under Jeltsin. Gränserna droga godtyckligt och många ryssar hamnade i små länder där de är etniska minoriteter. Ibland illa behandlade (som i de baltiska staterna).

Det tog nästan 10år för den ryska ekonomin att hämta sig. Ukraina, Moldavien, Georgien ör alla utfattiga, korrupta länder.

För vissa kan det alltså uppfattas som katastrof. Utan att man för den skull vill ha tillbaka Stalin eller kommunismen.

• Ogenomtänkt
    MEE83 skrev 2015-03-01 20:45:34 följande:
    Det var oväntat. Det jag tycker är intressant, är att personer som är i mot att man kritiserar Rysslands invasion av Östra Ukraina, deras militära upprustning och deras kränkningar av grannländer, alltid använder sig av tu quoque-argument för att försvara Ryssland. Klassiskt argumentationsfel och man borde egentligen bara ignorera det. 

Saken är den att det är Ryssland som är vårat problem, NATO medlemmar, är inte ett problem. Norge, Danmark, Storbritannien etc är inte problematiska länder, sett från Svensk synvinkel. Dom är goda grannar, handelspartners och samarbetspartnerns. Ryssland är i bästa fall, en ok granne, men med tanke på Rysslands handlande de senaste åren, så är det inte hur vi bör förhålla oss till landet för tillfället. Till och med Vänsterpartiet har börjat haja det.

Sedan har vi femtekolonnare i EU parlamentet, dvs Sverigedemokraterna som verkar vara super pigga på att vara Putins kuddbitande stjärtpojkar.

Krig är inte fint, men många NATO operationer stöds av FN resolutioner, dvs dom har godkänts av UNSC, säkerhetsrådet, det betyder att även Ryssland har gett tummen upp, eller åtminstone inte gett tummen ner, genom att använda sitt veto. Sverige har som princip att inte engagera sig militärt om en insats inte stöds av FN resolutioner.

Den enda gången man som NATO medlem har som krav att ställa upp i militära insatser, är om ett annat medlemsland blir attackerat, Casus foederis, detta då man åtar sig att försvara de andra medlemmarna vid en attack, "en för alla, alla för en".
    Det var väl ungefär det här jag menade. jag försvarar Ryssland. Verkligen?

Om man inte tycker det är helt svart-vitt, clear-cut så är man för. Finns inga mellanting.
    Nähä,

men det tycker jag.

Och jag gillar förresten Åsa Lindeborg. Skönt när någon bryter åsiktskorridoren....
  • Ogenomtänkt
    Tom Araya skrev 2015-03-01 21:09:00 följande:
    Det är inte kommunism Putin vill ha tillbaka, det är Sovjetunionens maktställning internationellt som tycks locka.
    Verkar inte helt osannolikt. Men jag tror de vet var gränsen går.
  • Ogenomtänkt
    Flash Gordon skrev 2015-03-02 12:26:50 följande:
    Men vad är det du skriver?

Så bara för att Ukraina, Moldavien och Georgien är fattiga och (möjligen) korrupta länder så vadå? Har ett fattigt och ännu mer korrupt Ryssland rätt att lägga sig i vad dessa länder gör och vill?
    Nej, det var inte det jag skrev. Jag skrev att sovjetunionens fall kan upplevas som en katastrof utan att man vill ha tillbaka Stalin eller kommunism och gav några exempel på vad som blev dåligt under 90-talet.

• Ogenomtänkt
    Ryssland är en fd kolonialmakt som förlorade alla sina kolonier när muren och Sovjet föll. Detta är den geopolitiska katastrof Putin avsåg och nu har han för avsikt att ta tillbaka dessa kolonier.

Det drogs inga gränser "godtyckligt. De fd kolonier och ockuperade länder som Ryssland förlorade var så gott som överallt klart definierade egna historiska enheter. Möjligen någon liten gränstvist någonstans undantaget.
    Knappt några av de forna sovjetrepublikerna var egna länder innan sovjets tillkomst. Knappt har de varit de heller. Eventuellt någon gång på medeltiden. De har tillhört olika maktkonstellationer i Europa och Asien.
    Vill områdena vara självständiga nu så är det väl upp till dom. Vissa områden har ju stor etnisk sammanhållenhet. Men om några mindre områden med mest ryssar vill tillhöra Ryssland igen så kan de väl få det. Varför inte?  Om de inte varit ett eget land sedan 1100-talet (som Georgien), men tillhört Ryssland i hundratals år så kanske det känns mest naturligt?
  • Ogenomtänkt
    Tom Araya skrev 2015-03-02 06:53:07 följande:
    Jag är inte helt säker på det....känns lite som att de känner efter och väntar på att en fot ska sättas ner med kraft, DÄR går gränsen.
    mmm,

det verkar som de inte kommer så mycket längre nu tycker jag. Ingen i västra Ukraina är intresserad av att tillhöra Ryssland,
    Och det har ju kostat dem multum. De har inte råd med fler bråk nu. De tappar ju anseende också.

Vad är det du tror att de ska göra härnäst?
  • Ogenomtänkt

Ja, vi ser det. Hon är säkert favorit hos FSB och Putin också.
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 01:47:39 följande:
    Verkar inte helt osannolikt. Men jag tror de vet var gränsen går.
    Inte de geografiska gränserna i alla fall..
    Åsa gillar inte Putin eftersom han är en högerman. Och det gör inte jag heller.

• Ogenomtänkt
    Flash Gordon skrev 2015-03-02 17:48:56 följande:
    Georgien som nation har funnits i över tusen år. Att den sedan ockuperats av ex Ryssland och Sovjet i knappt 200 år gör den inte mindre existerande.

"Ni har inte funnits tillräckligt länge för att få vara fria!"
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 15:11:02 följande:
    Åsa gillar inte Putin eftersom han är en högerman. Och det gör inte jag heller.
    Och likväl ställer ni lojalt upp på det han säger och begär.
    Nja, alltså det var inte mitt argument. Det var ditt, fast tvärtom. Du skrev;Det drogs inga gränser "godtyckligt. De fd kolonier och ockuperade länder som Ryssland förlorade var så gott som överallt klart definierade egna historiska enheter. Möjligen någon liten gränstvist någonstans undantaget.

och då skrev jag att många forna sovjetstater knappt varit egna länder. Som till exempel Georgien och Moldavien. Jag skrev inte alla. men det var inget argument mot deras självständighet. verkligen inte. Jag skrev i mitt inlägg att de självklart ska vara självständiga om de vill det. men du läser in lite allt möjligt verkar det som (ryssofobin som spökar?)

men jag skrev också att om vissa områden vill tillhöra Ryssland, kan de inte få det då? Varför inte i så fall?

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!