Inlägg från: sverker11 |Visa alla inlägg
  • sverker11

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Tom Araya skrev 2014-12-12 03:17:56 följande:
    En onödigt paranoid inställning från ryskt håll, om det stämmer.

Jag tvekar till om de verkligen tycker så, eller om de bara använder detta som ursäkt gentemot omvärlden.

Förövrigt finns idag inte många försvarsallianser att välja på...
    Paranoia och misstänksamhet mot Europa är (enligt många författare och rysslandskännare) ett dominerande drag i rysk utrikespolitik ända sedan Napoleons dagar. Hela iden med järnridån var att skapa en buffertzon gentemot Europa och nu är den borta och många länder i den tidigare buffertzonen för samtal med NATO så lär inte den ryska paranoian ha minskat.

Om vi till det lägger det faktum att det ryska försvaret är i nästan lika dåligt skick som det svenska och att den ryska självbilden är lite skakig samt att Ryssland är ett utpräglat macho samhälle utan någon hen debatt så ser den senaste tidens ryska militära hotbild snarare ut att vara ett försök från Putin att hålla ordning på den inhemska oppositionen än något verkligt hot mot omvärlden. Undantaget då för vissa länder som tillhörde sovjet där det nog finns underströmmar som skulle vilja återföra dem till fållan.

Därmed inte sagt att jag är överförtjust i det svenska försvarets nedrustning eller anser att vi inte borde reagerar på en ökad rysk militär aktivitet. Många krig och kriser har trotts allt inletts genom rena misstag och politiska dumheter. Att förutspå framtiden har ingen lyckats med hittills och med tanke på hur fort saker och ting kan spåra ur är det bättre att ha en viss beredskap än att bli tagen på sängen.
  • sverker11
    Tom Araya skrev 2014-12-24 11:03:28 följande:
    Du får ta och uppdatera dig angående ryskt militärt försvar. Det genomgick en viss nedrustning (framförallt vad det gäller kärnvapen och andra taktiska system) under 90-talet, men framförallt var det övning och materiel modernisering som det skars på.
    Relativt till Sovjetiskt försvar under kalla kriget är det kanske jämfört med den svenska nedrustningen, men kvantitivt har den aldrig varit i närheten av våra låga nivåer.
    Putin blev president första gången 1999 och startade genast en omfattande upprustning med ständigt ökade anslag. Det är alltså en upprustning som pågått i 15 år. Om ryskt militärt försvar någonsin har kunnat jämföras med det svenska så gäller det definitivt inte idag.
    Enligt en försvarsexpert som intervjuades i radio med anledning av händelserna i Ukraina så har Ryssland idag inte tillräcklig militär kapacitet för att utgöra ett reellt hot. Deras största problem är att de helt enkelt inte kan fylla upp sina förband. Allt för många har så pass allvarliga alkoholproblem att de helt enkelt sorteras ut. Av resterande är det ett stort antal som helt enkelt vägrar inställa sig till militärtjänstgöring på grund av den pennalism och de övergrepp som är en del av den ryska militärkulturen (fortfarande enligt samme expert).

Jag får dock tillstå att jag på grund av tidsbrist tyvärr inte är uppdaterad på de senaste politiska, ekonomiska eller militära händelserna i Ryssland.
  • sverker11
    Tom Araya skrev 2014-12-25 11:47:07 följande:
    Jag tar gärna del av det du hänvisar till. Har du någon länk eller något till stöd att söka efter?.
    Jag har försökt hitta igen inslaget men tyvärr minns jag varken program eller sändningstid varför det blir som att hitta den berömda nålen i höstacken. Det kan till och med ha varit en ekosändning och då blir det i stort sett omöjligt att hitta.

Däremot dök det upp ett blogginlägg som inte riktigt berör ämnet men som var så pass tragikomiskt att det är värt en genomläsning: lurikblogg.wordpress.com/2013/03/22/rysk-dryckenskap-2-alkoholism-i-den-roda-armen/

Nåja jag antar att den lista med länkar du postade i #775  ger en betydligt mer heltäckande bild än ett radioinslag även om det var synd att jag inte hittade igen det.
  • sverker11

Rapport 19:30 idag. Enligt ÖB behöver försvaret minst tre miljarder till per år för att kunna hålla den lägsta nivå som politikerna kräver. Det tycks då handla om så grundläggande saker som materiel till enskilda värnpliktiga, fordon,  möjligheten till att öva och sjukvårdsmateriel.

Med tanke på de pengar som läggs på andra områden så borde det inte vara omöjligt att skaffa fram pengarna. Sedan är frågan om ett fungerande försvar är tillräckligt populistiskt för att något parti skall ställa sig bakom. Att satsa på försvaret lär inte ge vare sig virtuella ryggdunkar i sociala medier eller vara tillräckligt populistiskt för att generera några större röstmängder i nästa val.en

• sverker11
    Flash Gordon skrev 2015-06-30 21:27:35 följande:
    Ryssarna flyger in just framför svenska plan, vilket är farligt nog med turbulensen bakom en jetmotor, och avfyrar sedan facklorna så att de går bakåt, rakt emot de svenska planen.

Allt för att tjafsa och skapa incidenter.
    Men det kanske har det goda med sig att det öppnar ögonen på politikerna.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!