Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
Jag tvekar till om de verkligen tycker så, eller om de bara använder detta som ursäkt gentemot omvärlden.
Förövrigt finns idag inte många försvarsallianser att välja på...
Om vi till det lägger det faktum att det ryska försvaret är i nästan lika dåligt skick som det svenska och att den ryska självbilden är lite skakig samt att Ryssland är ett utpräglat macho samhälle utan någon hen debatt så ser den senaste tidens ryska militära hotbild snarare ut att vara ett försök från Putin att hålla ordning på den inhemska oppositionen än något verkligt hot mot omvärlden. Undantaget då för vissa länder som tillhörde sovjet där det nog finns underströmmar som skulle vilja återföra dem till fållan.
Därmed inte sagt att jag är överförtjust i det svenska försvarets nedrustning eller anser att vi inte borde reagerar på en ökad rysk militär aktivitet. Många krig och kriser har trotts allt inletts genom rena misstag och politiska dumheter. Att förutspå framtiden har ingen lyckats med hittills och med tanke på hur fort saker och ting kan spåra ur är det bättre att ha en viss beredskap än att bli tagen på sängen.