Inlägg från: Haskel |Visa alla inlägg
  • Haskel

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Tom Araya skrev 2014-04-03 16:45:22 följande:
    Wiseman om luftvärn och moderaternas helomvändning...

wisemanswisdoms.blogspot.se/
    Hur ser du på Nato, EU t.ex. Är det främst fördelar/säkrare, enligt dig, eller medför det nya hot i form av "meningsskiljaktigheter" och inbördeskrig?

• Haskel
    Tom Araya skrev 2014-04-03 18:02:44 följande:
    Jag är ingen övertygad förespråkare för eller motståndare mot Nato-medlemskap. Det innebär både för- och nackdelar. Jag brukar överlåta den frågan till andra.

Fördelar:
    Lättare och billigare att köpa USA-/Nato.producerad militär materiel. Ökad styrka genom medlemskap och samverkan, vilket i sig kan ge en viss form av trygghet. Troligen även lättare att även sälja Svenskproducerad försvarsmateriel till andra Nato-länder.
    Nackdelar:
    Kan ses som ett ökat hot från icke-nato-medlemar, exempelvis Ryssland. Mindre självbestämmanderätt i försvars- och säkerhetspolitiska frågor på internationell nivå. Ökade krav på vår egen försvarsförmåga och hur mycket pengar vi satsar på det, mindre självbestämmande även här alltså.
    Helst skulle jag se att Sverige klarade sig utan Nato-medlemskap och att vi istället hade ett fördjupat militärt samarbete de nordiska länderna emellan, men de idéerna har ju fler gånger strandat p.g.a. olika syn på försvars- och säkerhetspolitik.
    Även jag är mycket kluven i frågan. I nuläget skulle säkerligen ett Natomedlemskap gynna oss. Men ganska snart skulle det komma krav på ett större och starkare Svenskt försvar. Ett försvar som vi då troligtvis inte fått utforma själva.
    Det skulle sluta med samma skit som EU har gjort. Vi tror att vi har en Svens regering och Svenska lagar. Dessa är dock i stort sett helt utan bestämmanderätt. 

Även jag anser att vi bör ha ett starkt försvar i Sverige. Men samtidigt vet jag inte hur mycket det ska få kosta. I och med att "hela" försvaret nu är skrotat, blev det inte billigt att bygga upp igen.

Jag gillade det försvaret vi hade fram till 80 (90)-talet, och ett uppdaterat sådant önskar jag i framtiden.
  • Haskel
    Tom Araya skrev 2014-04-04 14:08:41 följande:
     Jag vill lägga till en möjlig fördel med Nato-medlemskap: I och med att Nato ställer krav på en försvarsbudget om 2% av BNP kanske vi slipper kraftiga växlingar mellan hur försvar prioriteras mellan olika regeringar och perioder. Vi skulle nog få en stabilare försvarspolitik, vilket gynnar både försvaret och vår ekonomi, åtminstone ur den synpunkt där vi anser oss behöva en försvarsmakt.

Detta köper jag absolut som en fördel med ett medlemskap i Nato. Även om jag helst sett att vi höll oss utanför, med ett eget starkt försvar.

Men jag tänkte på att du i tråden "beskyller" alliansens för nedrustningar och dålig försvarspolitik. Korrekt på så sätt att, att det är de som sitter vid makten och inga ändringar har gjorts.

Dock har jag för mig att det var Sossarnas idé att nedrusta, och att borgarna vid den tiden var för ett starkt försvar.
  • Haskel
    Tom Araya skrev 2014-04-05 21:58:16 följande:
    Det är naturligtvis lätt för oppositionen att nu säga att de hade gjort det annorlunda, men heller kan ingen påstå att Sossarna skulle ha drivit nedskärningarna så långt som Moderaterna gjort (troligen ej heller resten av högeralliansen), det är endast Moderaterna skyldiga till, vilket nog överraskade många med tanke på traditionell moderat linje. Moderaterna ville helt enkelt ha pengarna till annat (skattesänkningar bl.a.) och har därför försökt smyga med neddragningarna så mycket som möjligt. Man vill ju bl.a. bolagisera FortV, vilket skulle suga ut FM ännu mer i fastighetshyror.
    Nej, jag håller med. Det spelar ingen roll vem som startade det hela. Det är nu alliansen som drivit det hela de senaste åren, och därför är helt skyldiga till att det ser ut som det gör.
    Även jag har i och för sig varit för skattesänkningar, men det är långt ifrån enda anledningen till att jag röstat på de borgliga. Skattesänkningar har nu i stort sett varit det enda de har satsat på, och fortfarande gör. Det få hundralappar jag eventuellt kan tjäna och har tjänat på de senaste skattesänkningarna är inte riktigt värt priset.

Men samtidigt vet jag nu inte vad som är rätt längre. Har vi råd att bygga upp ett nytt försvar? Likaså tvivlar jag på att det finns något vettigt alternativ att rösta på. Hur som helst ser jag bara att vi har tre alternativ att rösta på, Moderaterna, Sossarna och SD. Övriga partier ingår enbart i deras allianser. Tyvärr har jag inget förtroende för Sossarna och inte heller för SD.

Hur resonerar du?
  • Haskel

Även nu i denna skogsbrand, ser vi vad ett svagt försvar kan innebära.

ExempelÅr 2008 hade försvaret 20 helikoptrar utrustade för brandbekämpning. Nu har försvaret 3.

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!