Inlägg från: Dansar alltid nykter |Visa alla inlägg
  • Dansar alltid nykter

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Flash Gordon skrev 2013-08-26 10:53:13 följande:
    Jag kan ju bjuda på en länk:

www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/article3...

Snart nog har Sverige bara 42(!) dugliga stridsvagnar att försvara hela landet med.

Fyrtiotvå!   

Gu' vad jag önskar att valrörelsen 2014 kommer att ge en seriös försvarsdebatt.
    Men man har ju investerat i dem. Så att de är som nya.
    Och det lyckats ju vår kära Cecilia Widegren få till att det är en upprustning.
    Trots att det bara är ett underhåll som har varit efterfrågat av Armen i sisådär 5 år.
    Moderaterna är inte trovärdiga när det gäller försvaret längre.
    Fråga är vilket parti som är det.
    Miljöpartiet kommer att skära ner.
    Vänsterpartiet kommer att skära ner
    Sossarna satsar på industristöd
    Moderaterna har visat var de står.
    De andra allianspartierna finns det hopp om. Men då får de kicka M från försvarsdepartementet.
    SD, nja. Deras omvärldsanalys och hur vi ska jobba är helt skev så där finns inget att hämta.

Allan Widman som försvarsminister hade varit ett bra alternativ.

• Dansar alltid nykter
    Tom Araya skrev 2013-08-31 00:01:23 följande:
    Inte för att jag tror Ryssland startar krig p.g.a. av sin HBT-politik men detta är ändå ett tydligt tecken för riktningen av Rysslands politiska utveckling och det är kanske något vi i övriga världen bör hålla ögonen på och oroa sig över.

www.svt.se/nyheter/varlden/hyresgaster-uppman...
    Vi kan inte alltid och ska inte ställa vårt försvar i förhållande till vad Ryssland gör och hur mycket de investerar.
    Vi måste ha ett grundförsvar som klarar av uppgiften försvara. Det har vi inte idag

Vi har en internationell skyldighet att försvara och säkra våra gränser så att det tex inte kan ske terrorattacker från svensk mark mot andra stater i vår närhet.
    Klarar vi inte de kan vilket land som helst gå in i Sverige och hävda självförsvar.  

• Dansar alltid nykter
    Tom Araya skrev 2013-09-03 14:48:30 följande:
    Det är ju precis vad regeringen gjort fast med lögner om Rysslands "låga" militära förmåga och försöker mörka att de satsat enorma summor årligen under hela 2000-talet.
    Exakt. Därför måste debatt om behovet av ett försvar lyftas.
    Vi har försvaret dels för vår egen skull men också för våra grannars skull.
    Vi har ju faktiskt tagit på oss att försvara våra grannar i och med solidaritetsförklaringen. 
  • Dansar alltid nykter
    Mikael007 skrev 2013-09-05 15:27:03 följande:
     Annie Lööf kommer varje år att få motsvarande tio prisbasbelopp i lön, eller 440 000 kronor under 2012. Totalt tjänar hon alltså 151 666 kronor i månaden under nästa  år.......Jäkligt bra ersättningslön för att misslyckas som politiker...Tror både du och jag hade gjort ett bättre jobb
    Ja det har en stor inverkan på försvarspolitiken? eller inte
  • Dansar alltid nykter

Det finns inget parti i Sverige idag som är villiga att skjuta till de pengar som behövs för att upprätta och behålla ett tillräckligt nationellt försvar. För få svenskar tycker att detta är en viktig fråga för att man ska flytta upp den på
    dagordningen vid ett val. Krävs en rejäl kris i närområdet för att svensken ska vakna

• Dansar alltid nykter
    Tom Araya skrev 2013-12-23 16:07:11 följande:
    Jag hoppas du har fel och när en kris kommer är det försent. Efteråt tror alla det är lugnt för all evighet, igen.

Folk måste få upp ögonen för sanningen och inte lita blint på regeringens floskler.

Vi har haft fred i Europa i 70år, Förutom den interna uppgörelsen i Jugoslavien.
    Det som blir vuxna nu och ska rösta är barnbarns barn till de som upplevde kriget.

Det finns inte nån direkt koppling för svenskar hur det är att leva med hot om krig nära.
    Så enkelt är det.

• Dansar alltid nykter
    Tom Araya skrev 2014-01-14 07:12:25 följande:
    Hårt S-angrepp mot försvarspolitiken

S-ledaren Stefan Löfven gick till hårt angrepp mot regeringens försvarspolitik på Folk och försvars rikskonferens i Sälen.

FP-kollegan Jan Björklund vill återmilitarisera Gotland och bygga ett slags ny värnplikt.

Löfven anklagade regeringen för att ha handskats oförsiktigt med försvarspolitiken och var mycket kritisk till att regeringen ”med några få rösters övervikt” avskaffade värnpliktssystemet. Han lovade breda överenskommelser om försvarspolitiken om han blir statsminister.

- Tilliten till vår förmåga är vikande, sade han i talet.

mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=2921E4E55D6E8F9...
    Frågan är vilka de ska göra upp om den politiken med??
    S står för försvaret som industristöd inget annat.
    Försvaret började monteras ner i mitten av 90-talet och har pågått sen dess.
    Det som vart allra mest förgörande var när S tvingade igenom delserie 2 av JAS trots att de visste att det skulle rasera hela försvaret. Vilket det gjorde. Fanns inga pengar till några andra materialinköp och nu står vi med ett gigantiskt materialunderskott.
    Finns inget parti som har nån trovärdighet när det gäller försvarspolitik.
    Så länge majoriteten av befolkningen är totalt ointresserade av det så kommer ingen parti att lägga ner nån stötte energi på det. Förutom under Sälen-veckan.

När svenska folket lägger sina röster på ett parti som tror att invandringen är den stora frågan för sveriges framtid så försvinner mitt hopp rätt snabbt för att folk överhuvudtaget  kan tänka.
  • Dansar alltid nykter

Det är väl ingen som går till valurnorna med tanke på försvaret.
    Jag kommer som jag brukar rösta att rösta liberalt.
    Men jag har ingen som helst tilltro till dem heller att de ska lösa försvarsfrågan.
    Det finns inget parti som har nån kraft eller vilja för att förändra något.
    SD låtsas men allt de har att komma med är sina låtsaspengar så de har ingen finansiering.

Sossarna har legat bakom försvarsbesluten 1996, 2000 och 2004.
    Om man nu ska vara ärlig så har vi i dessa beslut helt monterat ner det försvar vi hade.
    Att då gnälla på moderaterna att de gör mindre är aningen patetiskt.
    Moderaterna gör ett exakt lika dåligt jobb som de som var där innan.

Så man får väl bara tro att nåt alternativ är bättre.
    Och i mitt fall försvinner alltid S eftersom de måste samarbeta med Mp och V.
    Och de är motståndare mot NATO, som vi i princip redan är med i eftersom vi kommer att ingå i deras snabbinsatsstyrka.
    Vill man ha mer pengar till försvaret får man nog hoppas på att Ryssland går ännu mer åt skogen och att det blir lite värre i världen. Först då kommer svenskarna reagerar.
    Och givetvis gnälla över att politikerna inte gjorde nåt.
    Men sanningen är att vi vill inte betala för ett försvar. 

• Dansar alltid nykter
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 09:40:15 följande:
    Jag tror du underskattar folkets vilja att ha ett försvar.

Idag är den officiella budgeten på 46 miljarder men vad gäller förbandsverksamheten (alltså det verkliga försvaret) så talar vi om ca 22 miljarder, enligt denna blogg:

petterssonsblogg.se/2013/09/10/alliansen-skry.../

Ett högst blygsamt tillskott på max en 4-5 miljarder om året skulle kunna göra stor nytta - om pengarna används rätt.

För en miljard kronor i direkt investeringskostnad får vi (äntligen) fungerande korvetter med luftvärn co hsedan är det en lägre driftskostnad som tillkommer årligen:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-korvetter-sakn...

För ytterligare en miljard kan vi få ett antal kustrobotbatterier (varav ett kan placeras på ex Gotland, ett kring Stockholm och ett kring Karlskrona-området) med kring-system och infrastruktur:
    navyskipper.blogspot.se/2011/08/svensk-sjomal...

Lägg på ännu en miljard så kan vi i princip rusta all materiel som finns i ladorna och öka personalstyrkan.

För väldigt små pengar kan man få en hel del - om man satsar rätt.

Och det finns pengar i systemet som helhet. Man kan tycka illa om SD om man vill men det är fortfarande så att enbart Migrationsverket har en budget på 16,5 miljarder för 2014.

Nä jag underskattar inte. Så här såg det ut 2010 och jag tror inte det kommer vara nån större förändring.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article12344214.ab
    Hittar ni försvaret på listan alls?

Finns det inget intresse för försvarsfrågor bland den breda befolkningen så kommer inget parti att lägga nån extratid på det.
    Det kommer inte vara någon stor fråga i debatter eller på några möten.
    Hur många diskuterar frågan här på detta forumet?

Jag hade gärna sett förstärkningar på försvaret men jag litar inte på att politiken kommer att genomföra det just av anledningarna ovan. Inte som säkerhetsläget är i vår närhet nu. Då får man rösta på de man tror har störst möjlighet att påverka en positiv utveckling. 

Även om man säger att man ska nå en bred uppgörelse i försvarsberedningen så måste man ju välja de som man tycker står för den vettigaste beskrivningen av framtiden och de behov vi kommer att ha.

När det gäller SD och migrationsverket så är det så att till och med de som gjorde deras utredning dvs Riksdagen utredningstjänst har förklarat att man inte kan räkna in besparingar på det sättet som SD gör.
    Därmed är deras satsningar på försvaret ofinansierade och går inte att bedöma.

Sen finns det inte så mycket utrustning kvar i ladorna längre. Vi har avrustat invasionsförsvaret i snart 25 år och det finns inget att hämta där. Det vi vill ha måste vi köpa in hädanefter. 

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!