Tom Araya skrev 2013-01-11 23:42:01 följande:
Man brukar säga att försvaret skurits med 90% av storleken och 10% av budgeten....
Jag har inga exakta siffror och antar att det är något överdrivet men säger ändå en del av förmåga i förhållande till vad det kostar och vad vi har lyckats spara.
Jag är övertygad om att alltför många inte insett hur illa det står till med försvarsförmågan idag.
Regeringen hänvisar till hotbilden för överskådlig framtid men redovisar inte för vilken tid de faktiskt kan överskåda. Enligt min uppfattning är den tiden som kan överskådas i förhållande till de tidsperspektiv försvaret behöver och därmed försvarspolitik bör bedrivas oerhört kort. Det är lite som att säga upp alla försäkringar för jag behöver dem inte idag.
Finland som aldrig byggde upp en sådan stor administrativ enhet inom försvaret och ej heller låter pengar vandra runt utan nytta har idag en starkare försvarsmakt än Sverige, för mindre pengar, så jag håller inte alls med om att vi får mesta möjliga förvar för pengarna.
Vid åtminstone ett tillfälle så snodde Anders Borg (en finansminister jag annars hyllar högt) en skaplig sudd pengar från försvarsbudgeten för att täcka ett budgetunderskott. Pengarna var avsedda för materialutveckling för framtiden vilket nu fick fördyrande förseningar...en kostsam pengarokad alltså.
Men Sverige lägger ner massor med pengar på IT och signalspaning idag, jag vågar påstå att när det kommer till att hålla koll på IT-hot så ha Sverige att av världens bästa och kraftfullaste försvar. Det sitter oerhört många kompetenta människor och forskar kring IT och signalspaning för Försvarets räkning.