svårfångad häst hjälp ?
Ta med en morot, den ser han när du håller i den! ;)
Ta med en morot, den ser han när du håller i den! ;)
Jag hade med en häst som gjorde så, det tar tid att få bort problemet, började med att skramla med havre varje gång och det tog minst 1 timme varje gång, när han sedan vant sig så la jag på att han fick när han kom in i stallet med och efter ett tag tog jag bort godis i hage och så fick han bara när han kom in!
I slutet så stog han vid grinden och väntade på mig..
Men har du havre med dig ut direkt? Det måste du ha för att det ska funka, om hästen börjat springa ifrån en så hjälper det inte speciellt ofta att hämta godis, då är den redan "uppjagad"
Skaffade ett varmblod när jag var 12 år, han var 165 i manken, högre än jag var lång och jag nådde knappt nedanför sadeln, och som han testade mig! Inte gå från stallplanen, och stannade mitt i skogen, han stog i skogen i upp till 2 timmar med mig innan han gick igen, och aldrig gav jag upp och red hem, det får man ingenting för för då blir det värre nästa gång, Ge aldrig upp, och om du inte vågar ligga på han med skänklar så se till bara att hålla honom rakt och låt han backa och trixa till slut tröttnar han på att stå på samma ställe och går, det viktiga är att du vinner annars kommer allting bli så mycket jobbigare överallt..
Och mitt varmblod slutade att stanna med mig efter ett tag, och blev helt underbar... :)