CookieKaka skrev 2012-07-03 22:05:47 följande:
Hej är det någon som kan nått om hcg nivå? Jag var på vul idag 4+4 pga överstimulering efter ivf och läkaren (vikarie) blev orolig för att hon inte såg någon hinnsäck men när jag var på koll i lördags (ord.läkare) så sa denne redan innan vul att jag inte skulle bli orolig eller förvänta mig att se något för att det är på tok för tidigt. Jag på positiv stegring på gravtesten och det är 15 dagar sedan man satte in embryot igen. Idag tog dom ett blodprov för att vikarien tror att det är utomkveds och det visade en blygsam nivå på 242.... Vet någon här om det är normalt eller ska jag sluta hoppas?
Men herregud hur kan hon bli orolig när hon inte såg något i v 4+4?!?! Jag var iväg i v 4+3 och man såg absolut ingenting mer än en slemhinna som lika gärna kan tyda på mens. i v 5+0 såg man en uppklarning till en hinnsäck ungefär..gud vilken dum läkare du träffat på.
Angående HCG nivån så förstår jag inte heller hur de kan ställa en sån diagnos när du ligger helt inom det normala värdet i den veckan.
Se själv här i tabellen nedan:
Veckor efter senast mens (hCG i mIU/ml) 3 5 – 50 4 4 – 426 5 19 – 7 340 6 1 080 – 56 500 7-8 7 650 – 229 000 9-12 25 700 – 288 000 13-16 13 300 – 254 000 17-24 4 060 – 165 400 25 – 40 3 640 – 117 000
Som du ser så är ditt värde helt normalt. Det man ska titta på är j egentligen hur stegringen ser ut. Då ska man ta blodprov med två dagars mellanrum för att se så att det ökar som det ska göra.
När jag kollade mitt HCG denna graviditet så ökade det dock inte som alla säger att det ska göra.
Ökade med hälften av vad det skulle göra. Så man skall inte lita på de där HCG proverna. Är idag gravid i v 18.
Tyckte själv att HCG resultaten gjorde mig mer orolig än innan.
Du ska absolut inte sluta hoppas!!! Ingenting är avvikande. TRO mig, jag har tre MF bakom mig så denna graviditeten har jag varit in och ut på sjukhuset och gjort drygt 15-16 VUL och pratat med hur många läkare som helst om allt detta du undrar om. Se det såhär: Sålänge du inte blöder med smärta eller liknande så är allt bra!!! Uppdatera gärna om hur det går för dig! Önskar dig all lycka!