• lillalusen22

När med välling?

undrar om någon vill hjälpa mig med mitt morgon grubbel. Har en liten kille på 5 mån som ammar mestadels får ersättning 1-2 gånger om dagen sällan äter han upp hela flaskan eftersom han oftast har ammat innan. 

Vi har börjat i dagarna att ge smakpotioner med gröt och kanske någon sked pure ibland, nu undrar jag hur ni andra gjort med välling? vill gårna amma ett par månadar till iallafall men hur länge ska man ge ersättninhg? jag menar ska jag börja vänja honom  vid välling nu istället för ersättning? eller hur har ni andra gjort? till saken hör att han är ganska trög i magen av ersättning trots messmör, är risken då kanke att han blir trögare av välling eller hur har det funkat för er andra med bebisar med tröga magar? 

tacksam för lite vägledning...     

• Svar på tråden När med välling?
  • Dimitra

Välling börjar man tidigast med vid 6-månaders ålder och då i smakportioner det med. Bröstmjölk/ersättning får gärna vara största delen av näringsintaget hela första året så fortsätt med ersättningen du.

Välling/gröt ska man bara ge högst tre gånger per dygn så man byter aldrig ut alla måltider med ersättning/bröstmjölk mot välling utan man byter successivt ut det mot fast föda.

Till min dotter introducerade jag välling när hon var nio månader gammal. Hon fick det som kvällsfika innan läggningen.

The Dimitra universe.
  • lillalusen22

okej tack snälla ni för svaren vi matar på med ersättning och bröstmjölk ett tag till Flört

• Lalalong

Min dotter är 2 år och 3 mån och äter fortfarande ersättning. Visserligen bara ett mål om dagen, kvälls"vällingen". Men hon har aldrig tyckt om välling, så jag såg inte poängen i att vänja henne vid det istället utan har fortsatt med ersättning istället för välling  

Klara 060504, Alva 100117
  • Mysanochmimer
    Lalalong skrev 2012-04-26 13:11:34 följande:
    Min dotter är 2 år och 3 mån och äter fortfarande ersättning. Visserligen bara ett mål om dagen, kvälls"vällingen". Men hon har aldrig tyckt om välling, så jag såg inte poängen i att vänja henne vid det istället utan har fortsatt med ersättning istället för välling  
    Sonen är 22 månader och äter ersättning istället för välling

Här har vi inte ens testat välling för jag tycker det känns som onödigt mycket spannmål för hans lilla mage.  
  • HWR

Min äldsta började med välling när hon var 8 månader och dricker de än, hon blev två i januari.
    Min yngsta är 10 månader och dricker ersättning, hon tycker inte om välling. Jag skulle gärna vilja att hon började dricka välling också för hon är vääldigt stor i maten. Äter 1,5 portion gröt på kvällen plus fruktpuré. Trots det dicker hon 3-4 flaskor med 210 ml ersättning per natt.. 

• Loreena

Ge hellre ersättning än välling. Och utöver det så fortsätt med smakportionerna. Välling behövs eg. inte alls utan är ett svenskt påfund. "Magknip på flaska" skulle jag kalla det. Bebisars magar är inte anpassade för stora mängder spannmål, fullkorn och fibrer. Små smakisar av gröt, eller nåt rån eller en bit uppblött knäckebröd ibland bara för att vänja barnet långsamt vid gluten räcker gott.
    Äggröra är ett toppenbra alternativ till gröt och välling om ni när barnet blir lite äldre vill ge något mer mättande på kvällen.

• Mysanochmimer
    HWR skrev 2012-04-26 13:15:35 följande:
    Min äldsta började med välling när hon var 8 månader och dricker de än, hon blev två i januari.
    Min yngsta är 10 månader och dricker ersättning, hon tycker inte om välling. Jag skulle gärna vilja att hon började dricka välling också för hon är vääldigt stor i maten. Äter 1,5 portion gröt på kvällen plus fruktpuré. Trots det dicker hon 3-4 flaskor med 210 ml ersättning per natt.. 

fast, varför skulle välling hjälpa mot det?
  • HWR
    Mysanochmimer skrev 2012-04-26 13:21:34 följande:

fast, varför skulle välling hjälpa mot det?

Jag antar att hon håller sig mätt längre på välling än ersättning?
  • Mysanochmimer
    HWR skrev 2012-04-26 13:22:14 följande:

Jag antar att hon håller sig mätt längre på välling än ersättning?

ok, eller så är hon en av dom som behöver äta på natten länge

det är ju inte så stor skillnad egentligen och eftersom hon redan äter 1½ portion gröt på kvällen menar jag        
  • HWR
    Mysanochmimer skrev 2012-04-26 13:54:44 följande:

ok, eller så är hon en av dom som behöver äta på natten länge

det är ju inte så stor skillnad egentligen och eftersom hon redan äter 1½ portion gröt på kvällen menar jag        

Ja, det är väl bara att stå ut helt enkelt ;)
    Ersättningen är ju bättre näringsmässigt..och nån gång kommer vi få sova, haha. 
Svar på tråden När med välling?