Inlägg från: Smultronglass |Visa alla inlägg
  • Smultronglass

Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!

Hur går det för din dotter ts?

Min son har lidit av liknande eksem! Han kliade och kliade.. 

I början gick vi till vården och fick diverse salvor. Hjälpte endast för stunden.
    Senare började han också uppvisa andra allergisymtom i form av magont, kliande, rinnande ögon mm, och när vi då blev rekommenderade antihistaminer (som bara tar bort symtomen och inte orsaken) så fick jag nog och började läsa på om eksem och allergier för att se om det gick att göra något utan diverse mediciner.

Sonen är nu nästintill besvärsfri och jag vet egentligen inte vilket av det jag gjort som hjälpt, men det här är en del av det:

Drog ned på duschandet/badandet, använder endast en mild ekologisk för de nedre regionerna(ej resten av kroppen) och ett milt schampo till håret. Slutade smörja med både kortison och mjukgörande. (Hudens naturliga bakterieflora byggs upp bättre utan överdrivet duschande och smörjande)
    Låter honom vara i solen korta stunder UTAN solcremer. Lite sol är bara nyttigt och då utan att det först ska filtreras genom en massa kemikalier för att nå huden. Han får hellre vara ute naken 15-30 min i solen än 2 timmar med solcreme. 

Tog bort morot, banan, äpplen ur hans kost till en början. Märkte efter någon vecka att eksemen redan då minskade. Ger honom mer ekologisk mat. Har börjat ge honom eye-q tuggisar(omega fetter), vitamintillskottet "dunderpulver" för barn från helhetshälsa och probiotika (bland annat holistic lactovitalis kids, har varierat sorterna lite och gett honom då och då, ej varje dag). 

I korta drag, dragit ned på diverse kemikalier och börjat ge honom bättre(helst ekologisk) mat och mer "snälla" bakterier och vitaminer! (framförallt D vitamin, A vitamin, C vitamin). Undviker läkemedel(framförallt antibiotika som påverkar immunförsvaret negativt) och starka rengöringsmedel här hemma.

Svar på tråden Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!