Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!
Beror det på torrhet hjälper inte fuktgivande krämer och salvor från apoteket mer än tillfälligt och klådan kommer komma tillbaks så fort man slutar smörja eftersom man då redan förstört hudens normala funktion. Mitt bästa tips är att smörja med en ekologisk extra virgin olivolja. Innan dusch samt efter dusch medan huden fortfarande är lite blöt och fuktig så oljan tas upp på bästa sätt. Kan "mätta" det hela med en schysst salva från exempelvis Weleda vilkas produkter nu lätt går att köpa på allt från ICA & COOP till hälsokostaffärer. Byt även ut Shampon/balsam/badskum och alla andra produkter hon utsätts för till ekologiska kemikaliefria märken exempelvis från Maria Åkerberg, Weleda, Wise, Sante, Logona, Lavera, Urtekram..
Sen viktigt att fyllla på med bra fetter även invärtes, oliv/raps/linfröolja, kallpressade och organiska!
Annat tips är att köpa ph-kalk (björkaska) på en hälsokost för att balansera ph-värdet i kroppen vilket hjälper och läker ut de flesta hudproblem.
Finns även andra hjälpmedel, fetter, eteriska oljor och örtvatten men skulle vända mig till någon som har utbildning och inte experimentera så mycket själv om jag inte visste hur man gjorde. Vet inte var du bor men leta upp en naturkosmetisk/ekologisk hudvårdsterapeut, dom är experter på alternativa och kemikaliefria sätt att hjälpa din dotter! Hoppas detta var till någon hjälp eller att du redan hittat något som fungerar!!