Morcheeba skrev 2012-04-25 22:33:05 följande:
Menar du att du inte ens känner igen Astrid Lindgren? Inte för att vara elak men jag tycker nog det tillhör allmänbildningen att veta vilka alla de där personerna är, de har gjort stora saker för Sverige i sina respektive områden.
Tycker sedlarna är jättefina. Stilrena och vackra klara färger.
Jag vet mycket väl vilka de är allihop men det beror på att min allmänbildning är mycket hög. Ingen av personerna har något affektvärde för mig. De är celebriteter en generation bakåt i tiden, varken mer eller mindre. Ganska fånigt att de ska representera Sverige. Hade föredragit Zlatan, men jag vet att de resonerade som så att det är för osäkert att ta med personer som fortfarande har livet framför sig.
Men framför allt föredrar jag de sedlar vi har nu. Valet av personer kan diskuteras där också så klart, men det är ett betydligt starkare och mer neutralt urval än de som är på de nya sedlarna. Nu har de försökt vara moderna och ta med uteslutande personer som levde för inte så länge sedan men det slår fel då det bara är åldringarna som kan identifiera sig med dem.