• Savinglife

*Bild* Vad tycker du om Sveriges nya sedlar?

Bild på det vinnande bidraget

20 kronor

Astrid Lindgren
    Småland 

200 kronor

Ingmar Bergman
    Gotland

50 kronor

Evert Taube
    Bohuslän 

500 kronor

Birgit Nilsson
    Skåne

100 kronor

Greta Garbo
    Stockholm

1000 kronor

Dag Hammarskjöld
    Lappland

• Svar på tråden *Bild* Vad tycker du om Sveriges nya sedlar?
  • Fröken Smilla

Jag gillar dem starkt! Garbo är otroligt vacker, Astrid är så fin, och jag som skåning är glad att vi fick en baksida

lillaarta.blogspot.com - om en singels barnönskan
  • Gjord
    Morcheeba skrev 2012-04-25 22:33:05 följande:
    Menar du att du inte ens känner igen Astrid Lindgren? Inte för att vara elak men jag tycker nog det tillhör allmänbildningen att veta vilka alla de där personerna är, de har gjort stora saker för Sverige i sina respektive områden. 

Tycker sedlarna är jättefina. Stilrena och vackra klara färger. 
    Jag vet mycket väl vilka de är allihop men det beror på att min allmänbildning är mycket hög. Ingen av personerna har något affektvärde för mig. De är celebriteter en generation bakåt i tiden, varken mer eller mindre. Ganska fånigt att de ska representera Sverige. Hade föredragit Zlatan, men jag vet att de resonerade som så att det är för osäkert att ta med personer som fortfarande har livet framför sig.

Men framför allt föredrar jag de sedlar vi har nu. Valet av personer kan diskuteras där också så klart, men det är ett betydligt starkare och mer neutralt urval än de som är på de nya sedlarna. Nu har de försökt vara moderna och ta med uteslutande personer som levde för inte så länge sedan men det slår fel då det bara är åldringarna som kan identifiera sig med dem.
  • Gjord

Påstår inte att man måste ha hög allmänbildning för att känna till alla men jag har mycket hög allmänbildning, ursäkta att jag blandade ihop de sakerna.

Vad jag var ute efter var att de i urvalet har spelat på affektvärde, men det är som sagt nästan bara åldringarna som är tilltalade.

• Gjord

Personerna på de nuvarande sedlarna är nästan tidlösa. Det kan man verkligen inte säga om personerna på de nya.

Och visst: Selma faller ur ramen en smula, men så är hon också på den minsta valören. Har dock inget emot tjugan, tycker den är okej.

• grind

Pinsamt fula. Ser inte ens ut som pengar.

• Anonym

Helt okej. Vet inte om jag orkar bry mig ens.

• Anonym (A)

Tycker att de är helt okej, men Birgit Nilsson ser ju lite glosögd ut...
    Håller dock med många andra, de ser alldeles för leksaksaktiga ut.

Tyckte bäst om det här bidraget: www.riksbank.se/Sedlar-och-mynt/Nya-sedlar-och-mynt1/Designtavlingen-for-sedlarna/Ovriga-tavlingsbidrag/Det-avlanga-landet/

De tycker jag ser ut som pengar, inte som leksaker eller festivalbiljetter! Det är nästan lite meningen att pengar ska se lite tråkiga ut, tycker jag. Blir så lätt för slösaktiga människor utan mycket till impulskontroll (dvs jag ) att inte riktigt ta dem på allvar annars, haha!

• Morcheeba
    Gjord skrev 2012-04-25 23:55:05 följande:
    Jag vet mycket väl vilka de är allihop men det beror på att min allmänbildning är mycket hög. Ingen av personerna har något affektvärde för mig. De är celebriteter en generation bakåt i tiden, varken mer eller mindre. Ganska fånigt att de ska representera Sverige. Hade föredragit Zlatan, men jag vet att de resonerade som så att det är för osäkert att ta med personer som fortfarande har livet framför sig.

Men framför allt föredrar jag de sedlar vi har nu. Valet av personer kan diskuteras där också så klart, men det är ett betydligt starkare och mer neutralt urval än de som är på de nya sedlarna. Nu har de försökt vara moderna och ta med uteslutande personer som levde för inte så länge sedan men det slår fel då det bara är åldringarna som kan identifiera sig med dem.
    Det är ju snarare tvärt om, tror de flesta känner igen de på de nya sedlarna bättre än de nuvarande.

Sedan kan man ju inte ta en person som lever, tänk om t ex Zlatan skulle få tokflipp en dålig dag och ha ihjäl någon och så sitter hela Sverige med Zlatan-sedlar... Lite pinsamt kanske. Solig
  • Gjord
    Morcheeba skrev 2012-04-26 03:20:30 följande:
    Det är ju snarare tvärt om, tror de flesta känner igen de på de nya sedlarna bättre än de nuvarande.

Sedan kan man ju inte ta en person som lever, tänk om t ex Zlatan skulle få tokflipp en dålig dag och ha ihjäl någon och så sitter hela Sverige med Zlatan-sedlar... Lite pinsamt kanske. Solig
    Fast vad jag var ute efter, och som du missade, var att igenkänningsfaktorn inte är ett bra skäl att sätta någon på en sedel. De som har gjort urvalet har gått mycket efter igenkänningsfaktorn, och som lite fair play ville jag kommentera från den synvinkeln, men jag har aldrig sagt att igenkänningsfaktorn borde vara vägledande när man väljer något slags "förebilder" eller "representanter" för ett land.
  • Anonym (5olapp)

Tycker att de borde ha kvar de gamla och ha Astrid L. på 200lappen. Hade varit bäst så.

• Morcheeba
    Gjord skrev 2012-04-26 11:59:08 följande:
    Fast vad jag var ute efter, och som du missade, var att igenkänningsfaktorn inte är ett bra skäl att sätta någon på en sedel. De som har gjort urvalet har gått mycket efter igenkänningsfaktorn, och som lite fair play ville jag kommentera från den synvinkeln, men jag har aldrig sagt att igenkänningsfaktorn borde vara vägledande när man väljer något slags "förebilder" eller "representanter" för ett land.
    Varför inte? Om man inte känner igen de som är på sedeln är de ju knappast några bra representanter?
  • kajsaa

Anledningen till att Astrid är på 20-lappen är att det är den sedel som
    Barn och i ha kommer mest i kontakt med!

Svar på tråden *Bild* Vad tycker du om Sveriges nya sedlar?