• Anonym (HJÄLP)

Får man flytta ifrån fadern till barnet som Gravid ?

Hej !

Jag behöver hjälp, jag har en fråga.

Jag blev gravid, med en kille jag knappt känner. Vi har kontakt och pratar... Men blir mycket bråk.

Nu har jag planer på att flytta ifrån orten han/vi bor på, till en annan lite större stad som har mer möjligheter för mig gällande jobb & skola.
    Han säger nu att han vägrar låta mig flytta, jag vet att han måste skriva under en flyttanmälan / godkännande för barnet när det är fött.

MEN hur fungerar det om jag flyttar innan barnet är fött, för jag kommer isf flytta om c 1 månad.
    Kan tillägga att faderskapstest ska göras när barnet är fött, då det är oklart vem pappan är.

Har ni erfarenheter ifrån detta ? Isf vad ?

Spar era åsikter om att jag skaffar barn med en kille jag knappt känner!!

• Svar på tråden Får man flytta ifrån fadern till barnet som Gravid ?
  • Whitetrash86

klart du kan flytta om du vill... som du säger det är BARNET han måste godkänna för (och hen finns ju inte än om man säger så) och han kan ju egentligen inte bevisa att det är han som är pappan heller...

• hon mot strömmen

Eftersom ni inte är gifta så har du ensam vårdnad om barnet när det föds så du kan flytta var du vill utan att han behöver godkänna det. 

Men en sak som du bör ta hänsyn till är att du får inte försvåra umgänget mellan barnet och fadern. Du skall verka för att de ska ha ett bra förhållande så att säga, men han har samma skyldigheter som dig när det gäller umgänge.

• Whitetrash86
    SupersurasunkSara skrev 2012-04-23 20:02:17 följande:
    Du kan flytta både före och efter. Eftersom ni inte är gifta får du ensam vårdnad och kan göra som du behagar.
    tänkte inte på det.. =D

såvida DU inte skriver på papper om att ha gemensam vårdnad--- 
  • Anonym

Klart du får flytta, det finns ju inga bevis på vem pappan är, hur skulle någon då kunna hävda att du inte får flytta med ditt barn i magen?? Även om det fanns bevis skulle han ju inte kunna styra över dig innan barnet är fött!

Flytta du, och spara energin till eventuella vårdnadstvister sedan... 

• Anonym (HJÄLP)

Okej, men sedan när barnet är fött, hur blir det då ?
    Blir det skrivet hos mig automatiskt ? Eller krävs det hans godkännande då med ?
    Jag vill verkligen flytta, då den staden/byn jag bor i nu knappast kommer ge mig nå möjligheter varken ang jobb eller skola.

Behöver jag vara orolig, efter att barnet fött - tex att bli stämt på att jag förhindrar umgänge eller nå ?

• sweetbird

Säger som ovan, dock får man inte försvåra umgänget mellan barn och pappa, för umgängesrätt har han alltid och tror han har rätt till 14 dagar per år att göra något med barnet tex semester eller nått,samma far/mor föräldrar har umgängesrätt :)

• Tow2Mater

Han kan stämma dig på delad vårdnad om han är pappan ja.

För allas bästa borde ni redan nu lära er kommunicera och komma överens. Ni har 18+ år framför er.

• krompa
    sweetbird skrev 2012-04-23 20:06:01 följande:
    Säger som ovan, dock får man inte försvåra umgänget mellan barn och pappa, för umgängesrätt har han alltid och tror han har rätt till 14 dagar per år att göra något med barnet tex semester eller nått,samma far/mor föräldrar har umgängesrätt :)
    Mor- och far-föräldrar har ingen rätt till barnen!!!
  • Anonym (HJÄLP)

Ja men stämma mig på delad vårdnad gör man väl enbart om jag tex skulle förhindra honom från att träffa barnet etc, eller om jag inte brydde mig ang barnets och hans relation.

Det jag undrar mest är om jag FÅR flytta när jag är gravid, och sedan om jag FÅR bo kvar här när barnet är fött.
    Jag vill såklart att mitt barn ska ha en bra kontakt med sin pappa.. Så det är inget sådant det handlar om.

Svar på tråden Får man flytta ifrån fadern till barnet som Gravid ?