Knytt skrev 2012-04-26 12:14:08 följande:
Fast överfallsvåldtäkterna är bara 15 % av alla våldtäkter.
De flesta våldtäkter sker inomhus av en person som man har en relation till (och här är vita, heterosexuella, svenskar överrepresenterade).
Det är alltså troligare att min man eller någon av mina manliga vänner våldtar mig än att det sker när jag går genom den mörka parken.
Kläderna spelar ingen roll, däremot används det som ursäkt för män som våldtar. För om det var kvinnans eget fel behöver jag ju inte vara rädd för att bli våldtagen...Jag klär mig ju anständigt...
Skulle vara intressant var du fick den siffran från. Det låter som de är en hitta på siffra, eller möjligen en 15år gammal siffra. Om man tittar på antalet anmälde våldtäkter idag är överfallsvarianten vanligare anhörighetsvarianten.
Om man tittar på mörkertalet får man stora problem . Troligen är mörkertalet mycket högre bland anhörighetsvåldtäkterna. Men kan man inte bara anta att mörkertalet är linjärt över befolkningen. Jag menar vad är de för rimlig anledning att tro att någon som inte får gå utan utan att ha ett tält på sig för sin man, skulle ha samma anmälningsbenägenhet som någon med ett friskt fungerande socialt liv? Troligen finns de skillnader.
Om någon av dina anhöriga våldtar dig så sker de troligen inte i parken, utan betydligt troligare i TV soffan eller sovrummet, iaf inomhus. Anhörighetsvåldtäkter på offentlig plats är löjligt ovanliga, i princip icke existerande, av en mycket enkel anledning. Varför riskera att bli upptäckt, när man kan göra de på ett ställe där risken inte finns.
Om man tittar på våldtäktsofferna så spelar kläderna en otroligt stor skillnad om någon blir våldtagen eller inte, tyvärr. De kanske inte spelar så stor skillnad på om en våldtäkts begås eller inte, men de spelar troligen en ganska stor skillnad på vem som blir våldtagen. De flesta som våldtar tar inte de första offret som passerar, utan väljer ofta på en större mängd. Det är även vanligt att gärningspersonerna följer faktiskt efter offerna ett tag innan de slår till, och inte helt ovanligt så väljer de att avbryta om de anser att offret inte är lämpligt.
Att du klär dig anständigt är din egen åsikt. Våldtäktspersoner bryr sig inte om vad du tycker, utan endast vad de tycker själva. Talibaner tycker att allt annat än burka är oanständigt, går du omkring med burka?
I övrigt vill jag inflika att inte alla gärningspersoner är män, och inte alla offer är kvinnor. En vanlig myt.