Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
Hej myran! Ja, jag hoppas snart vara på banan igen. Gud så härligt för dig att du har plussat... Tänk för varje dag som går blir det säkrare och säkrare... Underbart. Kram!
Hej myran! Ja, jag hoppas snart vara på banan igen. Gud så härligt för dig att du har plussat... Tänk för varje dag som går blir det säkrare och säkrare... Underbart. Kram!
Om man vill självmedicinera blodförtunnande kan det räcka med barn albyl om man inte vill ta de - mer avancerade och därför också receptbelagda - medicinerna som fragmin. Det är förstås inte exakt samma verkningseffekter men albyl är också blodförtunnande. Jag kommer också försöka få prednisolon (kortison), antibiotika och barn albyl. Samtidigt får man inte negligera att det finns biverkningsrisker med de flesta mediciner. Vad gäller blodförtunnande är det alltså blödnkngsrisker som ökar, samt tex blödande magsår. Men i liten dos tror jag absolut det är värt det. Detsamma gäller förstås alla de hormoner vi proppar i oss. Jag är ganska övertygad om att jag fick hyperplasi pga östrogen. Det sade läkarna också att det kan bero på det. Så jag är väldigt nervös inför att behöva ta östrogen igen. Jag vet att vissa får göra ÄD i sina naturliga cykler, särskilt de som har endometrios, polyper eller annat otrevligt som kan växa till sig med hjälp av östrogen och störa en implantation. Gud vad mycket att hålla koll på för stackars lekmän som vi. Man kan ju bli helsnurrig för mindre. Men vad gör man inte för att öka sina chanser. Och det bästa är väl att inte tänka för mycket på ev biverkningar mm. Kram på er alla
Myran, det är säkert inget att oroa sig för! Kan du inte avvika lite tidigare eller iaf lägga dig ner och vila? Åk till akuten tycker jag om du är orolig och det fortsätter blöda. Stor kram
Karin, jag är verkligen ledsen för din skull Stackars dig. Hur ska man förstå och acceptera att sådana saker händer. Jag vet inte, hela den här processen är så jobbig. Kan vi göra något för dig så måste du höra av dig. Styrkekramar
Myran: hur går det? Du måste vilja att dagarna ska gå fort fort, så det blir säkrare och säkrare. Men nu är du alltså gravid, med tvillingar dessutom, så underbart. Detsamma gäller sig Mariposa, du ligger väl inte så långt efter myran? Tvillingar, vilken lycka Förstår förstås din oro. Hoppas sommaren går snabbt för dig också. Xx, vi har gått igenom samma sak som ni. Det var dock i september förra året. På IVI Barcelona. Inga till frysen, ingen kompensation och ingen rabatt. Denna risken får man ta, men det är jättejobbigt när det händer. Pippi här i tråden fick dock en rejäl rabatt på försök nummer två efter ett väldigt misslyckat första försök. Så det lönar sig att klaga lite och förhandla. Vi vet inte heller vad som gick fel, det är det som är så jobbigt. Var det slumpen eller är det något fel med min livmoder undrar jag, eller kanske något fel med äggen. Ja, det får man aldrig reda på. Vi kan göra ett nytt försök i början av sept. Men sen förra året har jag en massa problem med olaga blödningar och infektioner. Ingen vet vad det beror på men min gynekolog tror det beror på för lite östrogen i kroppen, dvs klimakteriet. Kram på er
Hej alla! Om allt går vägen och mina blödningar regleras så kommer vi att göra ett nytt försök, denna gången på IVI Valencia, i början på september. Nu är vi så många i denna fina tråd att jag inte riktigt kan hålla kolla på alla Vet var de som var med från början befinner sig men har inte så bra koll på er andra. Är det någon annan i tråden som ska till Spanien ung när vi ska? IVI Valencia någon? Undrar också om det är någon som bor i Göteborg med omnejd? Jag har träffat några av er i trådarna IRL och tycker det är ovärderligt att ses och prata. Och till dig Amelie: ett stort stort grattis!!! Så underbart med dina tvillingar. Varje ÄD födsel är sannerligen ett mirakel. Stor kram till alla
Hej Myran! Jo, jag har tänkt mycket på stödmediciner. Har bett att få kortison och de har sagt ok. Ang blodförtunnande vill de först att jag tar lite prover innan de ordinerar trombyl el liknande. Vi vet ju alla hur svårt det är att ta proverna i Sverige. Så jag får se om jag kan ta dem. Vi åker till Spanien i juli på semester så jag kanske kan ta några då (Malaga). Aspirin tänkte jag ta i vilket fall som helst. Och en antibiotika kur ska jag ta innan. Det finns fortf en brasklapp om vi kan testa igen i sept eller inte och det är detta med mina blödningar och huruvida kliniken tycker att de ska utredas vidare, om de (hoppas!) försvinner i sommar eftersom jag tar hormoner eller om IVI inte tycker att det spelar någon roll... Parallell med IVI har vi även ställt oss i kö på AVA i Finland. Där kan man få ersättning för kostnaderna av försäkringskassan. Vår strategi var först IVI Valencia och sen, om det inte lyckas, AVA i Finland. Igår ringde dock AVA och sade att de har donator och att vi kan börja i aug om vi vill. Mycket snabbare än planerat! Så nu står vi dessutom i valet av AVA el IVI! Först ska jag dock ha ett samtal till med läkaren idag och se vad hon tror om mina förbaskade blödningar. Hur går det för dig nu myran? Har blödningarna avtagit? Och Mariposa? Germany? Pippi: synd att du flyttat från Götet Hade gärna träffat dig och pratat ÄD IRL! Då ligger du några veckor före mig så, om allt går vägen för oss. Har du också DR Remohi? Vad ska du ta för stödmediciner? Kram till er alla andra också!
Tack myran och Germany!! Pratade just med läkaren på AVA. Hon tycker inte jag ska oroa mig för blödningarna eftersom så många biopsier och infektionsprover tagits och de visar att allt är normalt. Jag hoppas hon har rätt! De tror snarare jag blöder pga för tidigt klimakterium... Hmm AVA är helt på nu. De har gjort en plan och enligt den ska ägguttag vara v 34, dvs tredje v i augusti... Hjälp! Mannen och jag försökte reda ut igår hur vi ska göra: börja med AVA el IVI. Jag är för att börja med IVI, framförallt för att jag känner mig närmare donatorerna där, IOM att jag är halvspansk, men också för att de verkar vara lite bättre. Mannen tycker det är bättre att börja med AVA eftersom de är redo nu och han tror det är lättare att gå från AVA till IVI (om AVA skulle misslyckas). Han tror det skulle vara väldigt svårt för mig om det blir negativt igen på IVI att orka göra ett försök på AVa, eftersom jag tror lite mer på IVI. Så han tror det är bättre att testa på AVA nu i aug och om det inte skulle gå vägen testa på IVI i sept/okt. Förmodligen får vi ju ersättning för AVA också, vilket gör att man kanske kan se det som ett försök inna IVI? Ang donator tycker jag nog det är bättre med öppen donator. Eftersomvi ska berätta för barnet är det nog enklare om man även kan erbjuda möjligheten att ta kontakt med donatorn. Samtidigt är det sååå skrämmande: tänk om barnet i tonåren i affekt säger "du är inte min mamma" och att den tar kontakt med donatorn. Vad hemskt det skulle vara. Så ja, nu är det värsta beslutsångesten. Tycker mannens resonemang är pragmatiskt och förstår hur han tänker. Samtidigt känner jag mer för IVI... Ahhh, vad göra? Ang två eller ett embryo: vi vill absolut ha två men praxis på AVA är ett. Tror de ibland kan frångå detta så vi ska försöka argumentera för att vi vilja två, om vi bestämmer oss för AVA Kram på er
Tillägg: jag följer både denna tråden och tråden om Finland. I denna känns det sm många fler blivit gravida... Fast jag ska kolla ordentligt och jämföra om det verkligen är så eller m det bara år så tillfälligt...
Tack Ypke, min FL ÄD vän IRL (oja vad många förkortningar). Ja, det är på ett sätt ett inte helt ovälkommet problem att kunna välja mellan två kliniker, samtidigt medför det stor beslutsångest eftersom vi måste bestämma oss bums. Och det finns för och nackdelar med bägge. Ibland kanske man bara ska låta "slumpen" bestämma? Isf får det bli AVA först... Men vi har än inte fått bekräftat att vi får ersättning, och tydligen kom nya riktlinjer från FK igår. Vet dock inte vad dessa innebär. Ja, det är helt enkelt väldigt mycket att ta ställning till i allt detta. Stor kram