• myran6801

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

AmelieS, men fy vad tråkigt Men är du säker på att det är minus. Hoppas du kan ta blodprov inom kort och att det går bra. Skönt att du har din fina dotter att glädjas över mitt i allt detta elände.

Vinkan1, åh hoppas det inte är ngt allvarligt utan att hcg ökar fint. Vad jag förstår så är det vanligt med blödningar i början vid äd.

Själv väntar jag på att Gyn ska komma tbx fr semestern så att jag kan få hjälp med de blodprover som kliniken vill att jag tar. Sedan hoppas jag kliniken hittar en donator i september. Åh vad jag hoppas det ska gå vägen för oss alla!
    Kram

• myran6801

Cecini, underbar nyhet o så mysigt med en liten spansk prins! Du ger mig hopp om framtiden! Stor kram

• myran6801
    NY I GBG skrev 2012-08-08 10:40:53 följande:
    Mariposa och Myran: ni precis som jag är på gång nu, eller hur? Har ni nåt datum ännu???? Just nu ätet jag p-piller (känns konstigt): äter ni också p- piller? Ska snart börja spraya också och sedan bär det av till Barca omkr 20 sept.... Sedan ska jag ta progesterone och progynova. Ni som blivit gravida och skrivit om de hormoner ni tagit för att undvika missfall: är det något av dessa två eller ska jag fråga om annat? Tacksam för svar. Någon av er här skrev om ljusterapi. Jag har försökt hitta detta men inte hittat något i Götet ännu. Du som gjorde detta (sorry att jag inte kommer ihåg vem det var!!): när i tiden gick du igenom behandlingen och hur många tillfällen gick du? Tack för svar. kramar
    Hej! Vad spännande att du är igång redan med p-piller! Jag förstår dock att det känns lite konstigt i vår sitation att knapra sådana   Själv har jag inte fått alla blodprover tagna än, det var stört omöjligt att få någon att göra det innan semestern så jag beslöt att vänta tills min gyn är tbx fr sin semester vilket han är nästa vecka. Sedan hoppas jag det kan gå ganska snabbt tills vi kan vara igång. Ska verkligen bli spännande att följas åt här! Hur ser din plan från kliniken ut nu? Visst var det så att ni skulle ta frysta ägg? Har ni bestämt om ni skall sätta in ett eller två? kramar
  • myran6801

mariposa, roligt att du oxå är på gång snart! Det blir en spännande höst för oss här i tråden! kramar

• myran6801

Ny i Gbg, hur länge innan ska du äta p-piller? Tar du ngn annan medicin också? Hur är det med folsyra, eller är det bara vid Ivf man ska ta det? Kram

• myran6801

Nu har jag och min man äntligen lyckats få remisser på alla blodprover som IVI vill att vi ska ta. Måste verkligen råda er som planerar ÄD att ta alla prover på kliniken när ni gör ett första besök där. Vi har kämpat som bara den för vc sa blankt nej och min Gyn var på semester. Min man har ringt till vårdguiden och de säger att det inte borde vara ngt problem men vc vägrade och ringde till o med o avbokade min mans besök. Han tänkte om jag går dit och träffar läkaren o förklarar att vi så högt önskar få ett barn så kan han väl inte säga nej. Men han fick alltså inte ens komma dit. Gissa om vi kommer avlista oss där!! Har fått p-piller utskrivet som jag ska börja med nästa mens.

Germany, jag tycker absolut du ska kontakta några kliniker så att du är igång om det skulle bli aktuellt. För att spara tid! Vi har valt Spanien för att de har mycket hög success rate och de är mer noggranna med olika prover och sätter in tex kortison vilket inte alla kliniker gör. De har i snitt yngre donatorer än de nordiska klinikerna vilket såklart ökar chanserna. För oss spelar det inte roll att donatorn är anonym, men det är sånt var och en måste känna själv.
    Kram alla

• myran6801

Germany, jag tycker absolut att man kan vara ärlig med äd-kliniken och berätta att man gör ivf men vill undersöka möjligheterna för framtiden. Iallafall till de kliniker som inte har ngn kö, kanske inte om man väljer en med kö för då kanske de inte vill man börjar köa. Vi var ärliga och sa att vi var under ivf behandling och det enda läkaren ville försäkra sig om då var att vi var mogna i beslutet att gå vidare till ÄD.
    Ang att tacka nej så på IVI kliniken kan man när som helst hoppa av fram till att de funnit en donator utan att det kostar något.
    I Spanien är det i princip ingen väntetid om man inte är ljusblond och har blåa ögon då kan det ta lite längre tid. I Finland tror jag att kötiden är fr 6 mån till ett år. Kanske blir trycket lite större nu på Finland när man inte kan få ersättning fr FK om man ej har öppen donator. Fr o m november kan man göra ÄD på CFC i Danmark också.

• myran6801

Tummen1, välkommen hit! Vad kul att vi kan följas åt här. Ang medicin till donator så har vi inte tänkt på det än. Vi kommer att välja frusena ägg för att det ska vara lättare att planera resa dit och jag vet inte då hur det blir med mediciner för donatorn. Det måste jag absolut kolla upp, för kostnaden är ju definitivt hög i jämförelse. Du kan väl berätta lite om din bakgrund och ålder, varför ni valt IVI Barcelona osv. Alltid kul nu när vi följd åt här.

• myran6801

Germany, jag och min man har pratat mkt om det där med öppen el icke öppen donator och kommit fram till att för oss spelar det ingen roll. Eftersom väntetiden kortare och success raten är högre i tex Spanien så känns det viktigare för oss. Vi har inga planer på att berätta för barnet, det är ju vårt barn och det enda vi fått hjälp med är några celler. Men det måste ju var och en göra och känna efter vad som är bäst för dem. Har även pratat med min mamma som var den som har drivit på mig att ta beslutet att gå vidare med ÄD. Men det vore att ljuga om jag sa att detta beslut var lätt för jag har verkligen funderat fram och tillbaka. Det är också därför det är så bra att börja med processen i god tid även om man inte är klar med ivf. Särskilt för oss 40+, vi har ju lite mer bråttom.

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?