Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
Pippi, det där med immunologi är inte helt enkelt. Jag började fundera på det redan för tre år sedan men jag fick inget stöd av min man i mina tankar och då blev det aldrig av att vi åkte till Aten och kollade upp det. Vi har ju bekostat alla våra ivf:er och nu också äd själva så när jag tog upp det med immunologi suckade min man djupt
Jag blir heller aldrig sjuk, har haft jätte problem med urinvägsinfektioner och testade positivt på hidden klamydia. Allt detta, har jag förstått, pekar på ett aggressivt immunförsvar. Jag hade en telefonkonsultation med Dr D i Grekland för ett par år sedan och han menade att mitt problem säkerligen var en kombo av dåliga ägg och aggressivt immunförsvar. Tyvärr är IVI inte inne på det där med inmunologi för jag tog upp det med dem efter vårt första misslyckade försök. Så denna gång tänkte jag att jag självmedicinerar. Vet inte om det påverkat till plusset....
Hade jag varit yngre hade jag inte tvekat att kolla upp immunologibiten men har inte känt jag haft tid och tyvärr hade nog mina ägg passerat sista förbrukningsdatum. Men hade jag vetat vad jag vet idag för drygt 5 år sedan hade jag åkt direkt till Dr D i Aten och gjort mina ivf med hans hjälp. Kan känna lite sorg att det inte blir några helt genetiska barn för mig men också en enorm tacksamhet att äd möjligheten finns. Hoppas att Sverige snart ändrar sina regler kring äd så våra medsystrar i framtiden inte behöver åka utomlands för att få hjälp. Det är en jobbig procedur det ska man inte sticka under stol med.