• Cecini

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Tummen- menar du att du ska ta Progynova vaginalt?? Låter konstigt! De brukar normalt tas oralt.

• Cecini

Myran-vi betalade ca 2 veckor innan vi åkte ner. Tror det är ungefär samma både för frusna och färska ägg.

• Cecini

Mariposa- Ja, blanketten som ska fyllas i vid ultraljudet fick vi med oss från IVI vid första besöket. De kan säkert maila den till dig. Annars kan du få se vad som står på min, det var inte så mycket.

• Cecini

Myran- Vad gäller äggbankerna så har jag svårt att tänka mig annat än att de är knutna till respektive klinik då det är ganska krångligt att transportera frusna ägg på ett säkert sätt. Detta i sin tur innebär ju att tillgången på ägg kan variera från klinik till klinik.

• Cecini

Tack för hälsningen Mariposa! Allt bra här, snart i vecka 25 och killen blir mer och mer aktiv därinne. Trots att jag borde vara världens lyckligaste så är det svårt att släppa taget om rädslan och bara vara glad. Men visst känns det underbart och mer och mer verkligt för varje vecka som går. Finns här och hejar på er allihopa!!

• Cecini

Längtar74- Skönt att man inte är ensam om alla konstiga tankar och känslor. Ja, jag bor också i Skåne,men har jobbat i Sthlm i många år och veckopendlat. Nu är jag i Skåne på heltid, skönt!!! Har gjort 3 ET+1 FET på. RMC Malmö och 3 ET + 1 FET på Öresundskliniken. Såhär i efterhand önskar jag att vi hade tänkt om tidigare och valt det här med ÄD på IVI. Känns lite som de privata klinikerna bara "kör på" för att tjäna pengar. Idag ska jag våga ta steget och börja fixa lite med skötplats till lillkillen. Kram

• Cecini

Hej! Tråkigt att det är flera av er som har negativa erfarenheter när det gäller kommunikationen med IVI. Jag som har gjort min behandling i Valencia har precis tvärtom erfarenhet. Har hela tiden fått mycket detaljerad och noggrann information och snabba svar på mail, oftast samma eller direkt efterföljande dag. Vad gäller ersättning från FK så ligger mitt överklagande hos Förvaltningsdomstolen i Sthlm just nu. Min jurist anser att den svenska lagstiftningen i det här fallet inte kan stå över den EU-lagstiftning som finns i de här frågorna och dem som vi pratat med på Förvaltningsdomstolen rådde oss att överklaga. Det kostar ju lite... Men kan vi få till en diskussion angående detta och kanske rätt till ersättning är det ju värt det.

• Cecini

Ypke - vi hade vårt första möte med IVI i februari då lämnade vi alla journaler och prover som förberett här hemma. Efter det hade vi kunnat börja behandlingen direkt på efterföljande cykel men vi valde att vänta med ET till i april för att det passade oss bättre. Alltså ingen väntetid.

• Cecini

Ypke - på IVI Valencia så har de mellan 10-15 donatorer som lämnar ägg varje dag. I första hand så får man färska ägg om det passar med donator och era önskemål. Men eftersom de har lika bra resultat med de frysta äggen så är det ett lika bra alternativ och lättare att planera. Vi använde frysta ägg och idag är jag i vecka 26 med en liten kille. Jag la ner mycket tid på att få fram mycket info om olika kliniker, fick rekommendationer från diverse fertilitetsexperter både här i Sverige och i Storbritannien och alla rekommenderade Dr Remohi på IVI Valencia. För oss spelar inte anonymiteten på donatorn någon roll. Har blivit nekade ersättning från FK men har av principskäl anlitat en advokat som hjälpt oss med ett överklagande som ligger hos Förvaltningsrätten just nu. Tycker det är bra om dessa frågor drivs vidare så vi kan få möjlighet att bli rättvist behandlade. Behandlingarna och bemötandet där är på en helt annan nivå än här hemma, dyrt (ca 100.000 kr) men väl värt det med tanke på deras resultat.

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?