• Cecini

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej Germany! På vår klinik (IVI) i Spanien så betalar du lika mycket oavsett om du sätter in ett eller två embryon.

• Cecini

Vickan - tror inte att du behöver oroa dig över flytningarna. Jag hade likadant de första veckorna fram till ca vecka 9-10 och jag är i vecka 17 nu. Har idag varit på UL och sett att det med största sannolikhet är en liten 1/2 spansk kille som sprattlar runt därinne. Till alla er andra, ge inte upp, fortsätt kämpa!! En dag händer det. Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva det här och har fortfarande svårt att ta det till mig...

• Cecini

Amelie - känner med dig! Alltid lika jobbigt att ladda om batterierna inför ett nytt försök. Vinkan- lycka till på VUL!!! Ikväll ska jag tillåta mig att känna mig gravid, vi ska ha fest med 20 av våra vänner. Menyn består enbart av spanska rätter, så vi får hoppas att solen lyser och den där magiska spanska känslan infinner sig. Trevlig helg och kram till er allihopa!!

• Cecini

Hej Myran och Tummen! IVI drar alltid av ca 10 000 SEK, oavsett om man använder frusna eller färska ägg, om man har möjlighet att ta med den medicinering de ger donatorerna. När vi var på vårt första besök fick vi listan med de produkter de godkände. Som tur var hade vi det mesta av detta över från våra egna IVF-försök här hemma i Sverige, det vi saknade fick jag på recept av min läkare. Man behöver inte ta med allt, man kan ta det man eventuellt har över så drar de av pengar som motsvarar värdet av det. Lite krångligt ja...

• Cecini

Amelie - vad jag förstod så var det mest ett sätt för oss som gör ÄD hos dem att göra av med mediciner som blivit över vid egna behandlingar och samtidigt få lite rabatt på behandlingen. Vill/kan man inte så behöver man inte göra något, bara betala fullt pris.

• Cecini

Hej allihopa! Tänk vad tiden går, idag har vi varit på RUL och tittat på vår spanske lille prins. Allt såg toppen ut och det börjar kännas mer och mer verkligt nu när vi har passerat halvtid. Önskar alla er som är på gång stort lycka till!!

• Cecini

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK**
    Myran68, 44 år, barnlös, tidigare gjort 4 IVF och 2 avbrutna IVF, ÄD på IVI Barcelona under hösten.

AmelieS, 37 år, en dotter född 2010 efter ÄD i Sverige, syskonförsök på Instituto Bernabeu i Alicante, 1 ÄD ej gravid, nu väntar FET i september.   

**SPRAYAR**

**RUVARE OCH TESTDAG**

**GRAVIDA**
    Cecini 41år, barnlös, tidigare 8 IVF (6 ET + 2 FET), 1 sen MA. ÄD IVI Valencia april-12, gravid första försöket. BF Januari-13

**FÖDDA**

• Cecini

Tummen- Decapetyl sprutan brukar man ta i skinkan. Min distriktssköterska hjälpte mig och den kändes inte alls. Decapetyl sprutan är samma som att spraya för nedreglering, stänger ner din egen äggproduktion. När jag var på mitt första besök hade kliniken packat ihop alla medicinerna som jag behövde + ett intyg att visa på flygplatsen. Vi behövde alltså inte gå till något apotek, skönt att slippa!! IVI klinikerna hjälper gärna till och skickar om man behöver komplettera med något, det tog ca 2 dagar efter jag mailade dem för mig att få hem lite extra piller.

• Cecini

Om det kan vara till någon hjälp för alla er som är på gång så tänkte jag att jag kunde skriva en snabb sammanfattning av min behandling. 

1. 15/3 Börjar med p-piller i samband med mens. äter dessa tom den 4/4.

2. 30/3 Decapetyl injektion 3.75mg intramuskulärt. I skinkan hos distriktssköterska.

3. 8/4 börjar med Progynova 2mg tabletter. 3 st dagligen alltså totalt 6mg/dag.

Mellan det att man slutar med p-piller och börjar med Progynova ska man få en blödning. (om inte kontakta kliniken)  

4. 17/4 vaginalt ultraljud för att mäta livmoderslemhinnan. Min Gyn fyllde i en blankett från IVI som sedan ska mailas/faxas till kliniken.

5. 23/4 Befruktning

6. Samtal från kliniken om resultat. Börja med Utrogestan (Vaginalt!!) 2 st morgon och 2 st kväll.

7. 26/4 ET  

Är det någon som har fler funderingar så bara hör av er!!

//A                  

• Cecini

Mariposa- härligt att du är på gång!! Lycka till med sprutan. Här är det en liten kille som sparkar och har sig i magen. Otroligt!!

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?