• längtar74

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Frk. Röd - lite samma här, knappt några symptom alls. Känner lite spänningar i livmodern o emellanåt lite ömma bröstvårtor, men that's it.

Igår en liten strimma rött på toapappret, men inte tillstymmelse till blod i övrigt. Skulle det kanske kunna vara nidationsblödning (som jag aldrig haft förut...)? Var då på rd 3, så det är väl inte helt omöjligt med ett 5-dagars??Fast jag försöker stålsätta mig o tänka att oavsett om jag känner något eller inte så kan det betyda något eller inget alls. Just nu tänker jag bara att allt beror på progesteronet...

• längtar74

Frk. röd - det låter som en klok plan. Jag såg till att få två remisser av min gyn i förväg, så de har jag, men jag får ju inte ut ngt provsvar förrän hon är tillbaks så det gör ju varken till eller från....Fast för min del handlar det bara om ngn veckas väntan.

Tror samma sak, att jag ev testar under helgen, men tar nog blodprov den 4e ändå som kliniken vill. Om hemmatest visar + så kan jag kanske hinna med ett andra blodprov också innan gyn är åter, så ser man direkt om nivåerna stiger som de ska.

Xxx - usch, vad jag önskar att jag hade ngt konkret råd att ge, men det finns ju så många här på fl som har immunologiska svårigheter så jag hoppas att du kan få tips av någon. Det enda jag kan säga är - försök att göra så mycket som möjligt av sådant du tycker är roligt. Umgås lite extra med dem som du verkligen har utbyte av och luta dig mot dina vänner lite extra. Att känna sig omfamnad av kärlek från sina närmaste ger styrka på både kort och lång sikt.

Kramar!

• längtar74

Åh, callimero - grattis till den efterlängtade prinsessan!! Så underbart att hon är här Njut!!! Stora kramar!

• längtar74

Frk. röd - blä för den här berg o dalbanan. Förstår dig precis. Minsta lilla signal tolkar man till det värsta. Men du, när jag lyckades bli gravid med vår dotter så hade jag knappt några symptom alls den första tiden. Och vadå, många som blir gravida på naturlig väg märker ju inte av något alls förrän efter v6. Det är ju vi som är helt förstörda av allt kämpande, och framför allt av alla misslyckade försök.

Jag tror stenhårt på din trio - du ska se att det här kommer att gå bra!

• längtar74

Frk. Röd - jag tar 3x2 mg progynon och 2x400 mg progesteron om dagen. Känner just nu i princip inget alls o har redan fått för mig att embryot fäste men att det slutat utvecklas. Helt obefogat, men jag vet att jag på ngt vis försöker förbereda mig för ett negativt besked, så lika bra att bearbeta det lite i förväg. Man är lite småknäpp, helt klart.

Att jag har en ljuvlig dotter från ett tidigare försök (som i morgon blir 20 månader!!) gör att jag ändå känner mig rätt lugn (eller så är d mest bara att jag inte alls har tid att fundera eftersom hon är så underbart full av liv , men samtidigt kan jag inte släppa tanken på hur fantastiskt det skulle få vara att ge henne ett syskon.

Hur som helst, jag håller tummarna för oss. Stenhårt!

• längtar74

Frk. Röd - japp, det är sista embryot från den donatorn, så det har legat i frysen sedan 2011!

Ypke - intressant artikel. Jag läste mig själv till den högre risken för h-skapsförgiftning när jag blev gravid o fick det mycket riktigt. Som tur var sista två veckorna så även om det innebar att de skulle sätta igång förlossningen (enda "boten"), så visste vi ju att lilltjejen var färdigutvecklad.

Kruxet är också följdeffekterna: äggdonation ger ökad risk för h-skapsförgiftning, vilket i sin tur ger ökad risk för igångsättning, som innebär ökad risk för "hjälpmedel" vid förlossningen (sugklocka/tång), vilket i sin tur kan bli problem. Och som grädde på moset innebär h-skapsförgiftning dessutom risk för riktigt högt blodtryck både före o efter förlossningen.

Vi fick vara med om hela paketet när dottern föddes: mild havandeskapsförgiftning o högt blodtryck som ledde till igångsättning. Sugklocka o tång och så ännu högre blodtryck efteråt. Har man haft det en gång så ökar risken att man får det igen, men oftast blir det mildare. Vet också att risken är större för förstagångsföderskor o vid tvillinggraviditeter.

Otroligt viktigt att man har en bra BM som har koll!

• längtar74

Jaha, då var blodprov lämnat. Har inga förhoppningar om ett positivt resultat just nu, men det blir ändå jobbig väntan tills gyn ringer i nästa vecka med besked.

Frk. Röd - hur mår du?

• längtar74

Frk. Röd - just idag har jag mått lite illa, men tror att d lika väl kan bero på en heldag i den skånska sommarsolen. Lite, lite känningar i livmodern men så lite ändå att jag såklart googlat på "ruvning inga symptom". Att man inte lär sig att inget gott kommer av googlande i de här lägena.

Tror att gyn är tillbaks tidigt nästa vecka, men kommer inte ihåg vilken dag. Fattar inte hur jag kunde missa att skriva upp det.

Håller tummarna jag med för att vi båda har helt fel!

Kramar.

• längtar74

Frk Röd - måste säga att jag känner i princip ingenting. Får verkligen känna efter för att hitta några små ilande menskänslor i livmodern. Inget i brösten alls. Så jag tar det som ett dåligt tecken:(

Håller alla tummar i världen för att du får ett bra besked efter blodprovet. Jag tror stenhårt på ett plus för dig!

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?