• myran6801

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Lidia skulle det vara! Bra att du ska ta upp det när ni kommer dit Tummen!!

Ypke, välkommen hit. Jag förstår er sorg över att behöva gå över till ÄD. Vi har alla gått igenom det, men samtidigt är det ju fantastiskt att möjligheten med ÄD finns. Maila till olika kliniker och fråga massor av frågor så att ni utifrån svaren och kontakten kan välja klinik. Tänk på att ni inte kan få ersättning från FK för annat än öppen donator vilket bara klinikerna i Finland och Island har.

• myran6801

Halloj vännen Victoria/Ypke!!! Även FL världen är lite så javisst känner jag igen dig nu från andra tråden. Stämmer att man inte kan göra landstingsfinansierad ÄD i Sverige när man är över 40, men man kan söka ersättning från Försäkringskassan för vård utomlands har jag förstått. Men då måste donatorn vara öppen. Det finns en tråd på FL som tar upp detta, det var där jag fick reda på detta. Hade ingen aning om att man kunde få ersättning fr FK. Tills alldeles nyss kunde man även söka för ÄD med ej öppen donator.

• myran6801

Tummen klart det kommer gå bra nu!!!!!
    Jag har skickat iväg ett mail med typ tusen frågor till Alicante och om det visar sig att de är bättre på att kommunicera samt att vi inte behöver betala extra så byter vi till dem. Annars får jag ta ytterligare ett tag med Barcelona.

• myran6801

NyIGbg, grattis till ruvstatus!!! Förstår din oro men vad jag hört så är bästa plats för embryona i livmodern så dina två kommer säkert trivas bra där. Kliniken har säkert valt ut de två finaste så du ska se det går fint.
    Vi har fått ett mycket utförligt mail med svar på alla mina frågor och förklaring och upplägg från kliniken i Alicante. Kontakten till och med bad om ursäkt för att svar dröjt (skickade mail i lördags). De säger sig ha flera långa, blåögda o blonda donatorer men frågade om vi kunde tänka oss en brunögd för det finns ett större urval. Mina HiV och Hepatit-prov har tyvärr gått ut så jag måste genast ta nya. Alltid är det något. Det som jag förundras över är att de inte verkar ha samma krav på alla prover som ska tas.

• myran6801

Nja, bruna ögon har ingen i vår närmaste familj. Men visst guu va gulligt med en liten med bruna ögon Men då skulle nog omgivningen undra
    Usch vad jag nojar över det där med matchningen. Jag tror mitt kontrollbehov störs och jag litar inte riktigt på att kliniken sköter det rätt. Min man är utless på min oro för som han säger skulle de inte riskera sitt rykte.

• myran6801

Tack fina ni för ert stöd och kommentarer till min oro ang donator. Så skönt att hänga här för ni vet vad jag menar och förstår mina känslor. Det känns oxå bra att höra att nojorna går över. Har just varit en sväng hos min Gyn i onödan eftersom han var ledig idag ;-( Skulle be om en remiss för Hiv o Hepatit prover som visat sig gått ut. Alicante kliniken hade uppmärksammat det i mina journaler. Tur att de såg det nu och inte senare.

• myran6801

Men vad spännande Tummen och Mariposa att ni nu ruvar!!! Grattis!!!! Ni kan väl berätta lite hur det gick till. Lovar att jag håller tummarna för er. Kram

• myran6801

Hej finisar, har haft fullt upp så jag har inte hunnit vara här så mkt. Äntligen går det lite framåt för oss känns det som. Kontakten i Alicante är så otroligt mkt bättre än Lidia i Barcelona. Snabba svar och bra information! När jag bad Lidia skicka dokument för byte av klinik svarade hon aldrig så jag var tvungen att be kontakten i Alicante om hjälp. Hon skickade dokumentet genast. Så om allt går enligt plan så blir det ET i mitten av december. Hoppas nu inte mina tjänsteresor strular till det. Har ni några tips inför vår Alicante resa???? Boende, matställen mm?

Hur går det för alla ruvare??

Kram

• myran6801

Pippi70, vi har vänt oss till IVI som har kliniker på flera orter i bl a Spanien. Först kontaktade vi dem centralt och sedan valde vi att kontakta Barcelona. Vi var till och med nere i Barcelona och besökte kliniken på en första konsultation. Vi fick gott intryck på plats men väl hemma fungerade kommunikationen med kontaktpersonen dåligt samt att de hade svårt att få fram blonda donatorer. Så vi valde att byta till Alicante efter kontakt med den internationella avdelningen. Det är som natt och dag på informationsflödet så det känns bra. De har heller inte ngt problem med donator som matchar mig och min man (långa blonda). Du behöver inte vara orolig för språket, de är vana vid att ta hand om par från olika länder! Vill dock råda dig att hitta en bra Gyn på hemmaplan som kan hjälpa dig med vul och mediciner. Det är ju en jätte trygghet om man får tag på en som har eller har haft patienter som gjort ÄD utomlands. Fråga gärna om du undrar något! Kram

• myran6801

Pippi, vi fick tid snabbt det hängde mer på oss när vi kunde komma. Jag tror om man som vi är blonda båda två och mycket skandinaviskt utseende kan det ta lite längre tid. Det är därför viktigt att kolla med kliniken innan och höra sig för. Men om en av er är mörk går det jätte snabbt att få donator. De berättade för oss att de får in ca 15 nya donatorer varje dag!
    Hur ser er plan ut?

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?