• Ypke

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Heeeej ... En liten försiktig titt-in här, oj så nytt detta är ... Jag i min sambo har just blivit rekommenderade äd efter 4 misslyckade icsi (ffa pga dålig äggkvalitet (jag är snart 41)). Det kändes som en riktig käftsmäll o vi hade inte riktigt fattat att våra chanser minskat så, så just nu bearbetar vi denna sorg. Samtidigt som det känns positivt att det finns alternativ. Om vi kan bidra med egen donator är väl Umeå bäst o enklast, annars IVI i Barcelona, eller ava-klinikerna, tyckte vår läkare. Kan inte använda sökfunktionen just nu och söka i tråden - kan någon upplysa om vad De olika klinikerna tar, samt om man kan få bruttolöneavdrag för sådan här vård utomlands?

Hemskt mkt tack så länge. Hoppas jag o sambon repar mod så jag kan återkomma hit ...

• Ypke

Heeej Myran, roligt att se dig här (Vi har setts i långa Ivf-tråden, jag har bytt nick från Victoria71)
    Vad menas med ersättning fr FK? Tänker att jag är över 40 och äd inom landstinget ej är aktuellt o därför heller ingen ersättning - bruttolöneavdrag är väl en helt annan sak? Äsch, det är nog bara jag som är nybörjare, har du tid att i former mig?

• Ypke

Tack, Myran, ska kolla den tråden.
    Men helt 'vanligt' bruttolöneavdrag då? Sånt vi kört för varje Ivf-försök? Alltså att arbetsgivaren betalar räkningen o sedan drar det på min bruttolön? Är det inte aktuellt i dessa sammanhang? Men du, hur går det för dig?

Germany, med det fina nicket , aha, så tänkte ni ... Var gör ni ivf nu då? Bytt klinik? Ja, jag har just mailat vår dr och igen undrat hur hon kan säga att våra chanser minskat från 15-20% per icsi-försök för ett år sedan till "minimala" nu, som hon uttryckte det. Vi såg det liksom inte komma och blev ganska chockade. Å andra sidan litar vi verkligen på deras omdöme, och 100000 på äd med 50% chans till bebis är kanske bättre spenderade pengar än 4 Ivf för lika mkt men med under 15% chans per försök ... Jag vete faaaan. Känns som du säger i alla fall bra att vänja sig vid tanken på äd. Hejja oss vad vi är modiga!!!

• Ypke

Tack detsamma, åhhh så glad jag är över att ha vågat kolla ÄD-trådar! Och vet ni vad? Väntar just på att de ska ringa från IVI i Barcelona. Min sambo kommer inte tro jag är riktigt frisk ...

• Ypke

Tack för det, Tummen! Har just pratat med dem i fick ett positivt intryck. Men det här är bara dag ett på vår nya resa ... Mycket återstår att undersöka. Ekonomi, bl.a. Verkar ha hänt nåt med tråden om Fk-ersättning, nån som gått igenom hela proceduren och vet? Undrar också över bruttolöneavdrag, som sagt ... Är det inte aktuellt i dessa sammanhang?

• Ypke
    NY I GBG skrev 2012-09-25 16:53:02 följande:
    Hej alla! Vad många som hittat hit denna tid vi varit i Barca.... Det är mycket som hänt sen dess och jag vet inte hur mycket jag orkar skriva nu men just nu ruvar jag på två embryon men känner mig väldigt pessimistisk för igår fick vi veta att de tre embryona de sparat inte överlevde till blastosyt stadie och därmed inte kan frysas. E har alltså kastats. Vi är så ledsna för detta och oroliga att det betyder att även de två embryona vi fick inte heller kommer överleva .. Har googlat så mycket om detta med huruvida man ska låta embryona långtidspdlas till blastosyter (ca 100 celler) inna man sätter in dem eller ju. Många kliniker går över till att fokusera på blastosyter. Varför berättade de inte om detta för oss undrar vi och de borde ha rådgjort med oss innan... Jag är mest bara ledsen och uppgiven, även om jag vet att det nödvändigtvis inte behöver betyda att de två embryon jag ruvar på inte kommer ta sig. Men jag kan ju inte undgå att tänka att inte de heller kommer dela sig ordentligt.... Jag läser era erfarenheter av dålig kommunikation med de på IVI. Vi har exakt samma erfarenhet av vår koordinator (Lidia) och jag tycker vi alla bör nämna för IVI Barcelona att vi är missnöjda med detta. Det känns som varje koordinator har för många patienter. De vet aldrig vem man är när man ringer, är extremt kortfattade per telefon och tar lång tid på sig att svara... Myran: vi hade samma problem med proverna och fick svaren genom att kliniken fick ringa labbet. Vi betalade inte extra men igen blev jag irriterad på Simona att hon inte sagt att det var så brådskande.... Vad långt det blev, och lite väl pessimistiskt Jag ruvar ju ändå på två embryon så ska försöka glädjas åt det KRAM alla och skönt att läsa om alla era goda och mindre goda erfarenheter, om er som blivit gravida och tack för peppningen från lillan i magen
    Hej Ny i GBG! Grattis till ruvningen, jag kan inte tänka mig annat än att kliniken gjorde sin allra bästa bedömning och att du har de bästa förutsättningar! Vet du om de av princip aldrig odlar samtliga ägg till blastocyster (för att se vilka som är mest livsdugliga, vilket ju är en risk förstås, och som man bara tar om man har många bra embryon)?

Antar att du bor i Göteborg - eller? Det gör jag med, och jag undrar hur du löst det med hemgyn. Vi får gärna fortsätta få hjälp från vår IVF-klinik Carlanderska, men det kostar väl skjorta, antar jag, så jag tänker att det är bra att se sig om. Är det någon förresten som vet vad privat hemortsgyn kostar för sånt här? Och är det över huvudtaget möjligt att ha en gyn som är ansluten och inte kostar skjortan, om man skulle hitta en sådan?
  • Ypke
    längtar74 skrev 2012-09-26 09:56:53 följande:
    Ypke - jag gick till privat gyn under behandlingen o där var det ingen diskussion om att högkostnadsskydd gäller, eftersom jag hade rätt till motsvarande behandling här hemma. Efter ett par gånger så var jag uppe i frikortsbeloppet. Hon skrev även ut den medicin jag behövde så det blev inga stora pengar totalt.
    Hej hej, jo, men då gick du till en gyn som var ansluten till försäkringskassan, alla är inte det (inte Carlanderska, t.ex.).

Det här med 'rätt till motsvarande behandling' - vad innebär det? Är man snart 41 som jag så kan jag väl inte rimligen ha rätt till äd i V:a Götalandsregionen, eller hur? De pratar om detta i 'ersättning från FK-tråden', samtidigt som flera äldre än mig verkar ha fått ersättning. Någon som förstår?
  • Ypke
    tummen1 skrev 2012-09-26 10:18:30 följande:
    Hur menar ni med hemgyn? Kan man inte bara gå hos sin barnmorska när man är gravid eller menar du under själva behandlingen för ÄD? Vi har gått hos kvinnokliniken i Gårda i Gbg, de har varit super hjälpsamma. Klart det är lite dyrt, 1000:- för ett UL och 1500:- för de blodprover som vi skulle ta menett vanligt besök gick på 250:- tror jag. Kan verkligen rekommendera dem. Får ofta tid samma dag också om man behöver. De har också haft sammarbete med IVI i Spanien, dock ej Barcelona kliniken.
    Hej Tummen! Trevligt att du gått på Kvinnokliniken, där gjorde vi våra första två IVF:er, och jag har dessutom haft dem som min ordinarie gyn i många år. Skönt att höra att de kan hjälpa till. Men, alltså, när det gäller ÄD så får man betala rubbet själv? Är det för att vården sker utomlands, eller vad är anledningen, vet du?

Åh, så skönt med lite Göteborgare i tråden, nu känner jag mig lite tryggare ...

Jag väntar på att bli uppringd av Umeå. Med lite tur kanske vi kan skaffa egen donator. Och så hör man att Sverige ju inte hållit på med detta så länge och kanske inte är så bra - har ni läst något om det? Får jag fråga hur det kommer sig att ni valt Spanien?  
  • Ypke
    Dustpuppy skrev 2012-09-26 11:43:45 följande:
    Ypke: Om din läkare säger att ÄD är rekommenderad behandling, så är det inte ditt landstings ekonomi som ska styra om du har rätt till behandling eller inte. Landstingen har åldersgränser som inte är medicinskt motiverade, utan ekonomiskt. Försäkringskassan ersätter behandling utomlands om den är medicinskt motverad.

Eftersom du då är berättigad behandlingen, så finns det inget hinder för att du ska få en hemortsgyn till landstingstaxa. Dock känner få landstingsanslutna gyn till detta och vågar inte hjälpa dig, eller tar full betalning, vilket är dyrt.

/Dustpuppy
    Tack, Dustpuppy! Men - hur kan man vara berättigad en behandling om man har överskridit sitt landstings åldersgräns för landstingsfinansierad ÄD? Och var kollar man upp detta?

Usch, jag hatar det här stadiet där man bara simmar omkring i ett hav av ovetenskap och allt bara är ett enda sammelsurium ... Det gör mig SÅ stressad!! Förlåt om jag är envis. 
Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?