jagoduoentill skrev 2012-04-22 13:22:07 följande:
ja hon sover men det behöver hon. vi har kortat ner sömnen till 1 h pga att hon ska kunna sova bättre om kvällen.. o när man väcker henne efter 1 h e hon ledsen, hon e ju trött o vill sova känner mig urusel som ber dagis väcka henne när jag vet att hon vill sova.... jag kan inte ta bort sömnen, det skulle inte gå, det skulle först o främst resultera i att hon e gnällig o hängig o sen skulle hon gå in i allt o slå sig för mkt.... korta ner det till 30 min känns oxå jätte elakt... som sagt .,.. jag känner mig redan som en riktigt dålig mamma som väcker mitt barn när hon behöver sova
Båda mina sov gärna och länge när de var 2 år. Det måste inte betyda att de behöver det. Mina gjorde det inte. Klarade en hel dag fint, även om de var rejält trötta på kvällen vid 19-tiden då vi nattade. Min yngsta är snart 3 år och tar fortfarande jättegärna en tuppis på dagen om man lägger sig och gosar med honom, men då är han av förklarliga skäl inte trött på kvällen och skulle vi försöka natta vanlig tid så skulle vi få vilda protester och han skulle inte somna.
Om det är så att hon behöver sova på dagen och eventuellt sover sent så tror jag faktiskt att ni helt enkelt får stå ut med att hon är uppe sent på kvällarna tills ni plockar vilan. Jag hade i så fall lagt ner kvällskampen och haft henne uppe bra mycket längre och så somnat lugnt sent.