• Epic Fail

Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?

Jag läste nyss en artikel på aftonbladet där de pratar om att vagnen kan bli en dödsfälla i värmen.
    Det är många föräldrar som täcker över vagnen med en filt för att skydda barnet mot solen men det kan istället bli riktigt farligt varmt för bebisen i vagnen och det blir dåligt med syre där i. Själv så gör jag aldrig det men jag har sett andra på stan som gör så och det förvånar mig. Hur gör du?

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14694514.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?
  • Epic Fail
    Linda1976 skrev 2012-04-18 22:01:43 följande:
    Nej, det gjorde jag aldrig. Man får väl ändå tänka lite...
    Vi hade parasoll och ffa så ställde vi inte vagnen i solen... 
    Ja jag håller med. Jag gör också så. Det är ju rent av farligt att täcka över vagnen. Undra om de som gör så är medvetna om riskerna verkligen?
  • Epic Fail
    Mysanochmimer skrev 2012-04-18 22:03:14 följande:
    Nej, skulle aldrig falla mig in.
    Med sonen, som föddes vid midsommar -10 när det var tokvarmt, försökte svärmor göra det.
    Men då var jag snabb att säga ifrån, med påbackning av svägerskan.  
    Ja precis, jag kan tänka mig att det blir snabbt som attan kokhett där inne som en bastu.
    Bra att ni sa ifrån.
  • Epic Fail
    Nr 3 på G skrev 2012-04-18 22:06:55 följande:
    Oftast  finns det ju skugga nånstans, sen kan man ju vända vagnen så solen inte skiner rakt in i ansiktet om det nu är därför man täcker över, däremot har jag låtit en filt hänga ner en bit under promenaderna som en liten solskärm när jag har haft glömt parasollet.
    Ja det tror jag inte är så farligt att låta en tunn filt hänga ner bara en liten bit som skärm. Det farliga är ju när man täcker upp hela öppningen. Då kan man ju inte se barnet heller. Hoppas att de flesta barn protesterar om det blir för varmt. Jag tänker, hellre för kallt än för varmt. Många klär ju på sina barn flera lager kläder och glömmer ta av i affärer osv också.
  • Epic Fail
    La Lola skrev 2012-04-18 22:12:22 följande:
    Näpp.

Så knäpp skulle jag aldrig bli.
    Hehe bra svar Instämmer!
  • Epic Fail
    Mariohn skrev 2012-04-19 20:05:02 följande:
    Folk är ju lite lätt dumma i huvudet. Som om man behöver läsa en artikel för att kunna räkna ut en sådan sak. Jag vill helt ärligt lappa till folk som inte begriper bättre. 
    Jaha och vem syftar du på nu? Inte mig hoppas jag!
    Jag kan i alla fall säga det att jag aldrig har gjort så utan att läsa en jäkla artikel. Därav min förvåning över att jag faktiskt ser folk på stan ha en filt över barnvagnen i sommarvärmen.
  • Epic Fail
    CoolJen skrev 2012-04-19 20:50:40 följande:
    2% stämmer ju inte med verkligheten, tycker varannan barnvagn är övertäckt på sommaren
    Exakt jag så ser många som gör så..
  • Epic Fail
    Mariohn skrev 2012-04-19 21:18:57 följande:
    Varför skulle jag syfta på dig?  
    För det var jag som hade skrivit ts och läst den artikeln.. Men misstolkade nog dig då. Sorry!
  • Epic Fail
    Dr Mupp skrev 2012-04-19 20:13:38 följande:
    Inavelsgraden måste vara hög i Sverige för det är många som går runt med helt täckta vagnar. 

Själv blev jag utskälld av en mamma när jag sa att hon skulle öppna upp till sin bebis. Juli 30+ ute. Bebisen låg i vinteråkpåse samtidigt som mamma gick runt i linne och kjol. 
    Coyote skrev 2012-04-19 20:41:01 följande:
    Häromveckan fikade jag med en kompis, in kommer en tjej med barnvagn, vinteråkpåse, fotsack och över suffletten och hela öppningen hade hon hängt sin vinterjacka så den täckte för allt. Hon gläntade lite på den då och då och tittade till bebisen, och när barnet vaknade så lyfte hon upp honom. Gissa vad den stackaren hade på sig? Fleecefodrad galonställ. Och sen beklagade hon sig för sin kompis att pojken var så himla gnällig och hon fattade inte varför.

Nää, vad KAN det bero på tror du? Du tycker det är för varmt inne med jacka och tjocktröja, men bäddar in hela ungen i hur mycket som helst. Hur tänkte du där?
    Uhh, stackars barn ... Kan det inte gå riktigt illa i vissa lägen? Typ faller in i koma eller någon om de blir för varma? Börja krampa?
  • Epic Fail
    Mariohn skrev 2012-04-19 21:26:50 följande:
    Haha ja nu ser jag ju att det kunde tolkas så. Det ser ju ut som om jag menade att du tydligen behövde läsa en artikel för att fatta...Men så menade jag inte. Förlåt! Jag menade att det är tragiskt att människor är så befriade från vanligt bondförnuft att det ens behöver skrivas en artikel ! {#emotions_dlg.flower}
    Haha ingen fara Lätt hänt att det blir missförstånd så när man skriver. Förlåt mig också {#emotions_dlg.flower}
  • Epic Fail
    Mariohn skrev 2012-04-19 21:27:41 följande:
    Barnet kan dö. Spädbarn är mer känsliga för värme än för kyla och det är fullt möjligt att barn slutar andas när deras föräldrar kokar soppa på dem i deras egna inälvor. 
    Ja precis, det allra värsta är ju att de dör. Man har ju läst om folk som lämnar sina småbarn i bilar på sommaren med stängda fönster och de har dött. Så tragiskt!
  • Epic Fail
    skogsvitter skrev 2012-04-19 21:29:25 följande:
    Håller med, det är ju tyvärr jättevanligt!! Och jag förstår det verkligen, verkligen inte... jag kan öht inte förstå hur man inte kan fatta att det blir en stekhet bastu där inne!
    Man kan ju alltid hoppas att dessa föräldrar får sig en tankeställare om de läser artikeln. Tycker bvc och liknande borde prata mer om det där också.
  • Epic Fail
    Coyote skrev 2012-04-19 21:32:20 följande:
    Jo, barn kan dö av att det blir för varmt, särskilt om föräldern tolkar gnället och skriket som att ungen bara "inte vill sova". Framför allt kan de bli uttorkade och må rejält dåligt av det.
    Ja det värsta är ju att de dör. Tänkte mer på innan om de faller i koma eller börja krampa eller liknande innan så att säga..
  • Epic Fail
    Coyote skrev 2012-04-19 21:33:14 följande:
    Den har publicerats i "Vi föräldrar" också nyligen, den når ju ut till många föräldrar, och finns ofta på bvc och liknande. Det stod till och med på framsidan, så har man tittat på tidningen så har man nog sett det, hoppas jag.
    Okej vad bra. Det här kanske är ett fenomen som har dykt upp mer på senare tid eller gjordes det så "förr" också lika mycket som idag tro?
  • Epic Fail
    Dr Mupp skrev 2012-04-19 21:34:51 följande:
    Jo, de kan dö. För 9 år sen snart så hade vi en nyfödd som låg i kortärmad body i en öppen liggvagn med endast parasoll som solskydd. Nästan det var för varmt. 

Vi såg en vagn med uppdragen sufflet och fördragen fotsack och tänkte att det måste vara varmt i vagnen. 45 minuter senare såg vi samma vagn. Då stod den brevid en ambulans och personalen höll på med bebisen. I vagnen låg en åkpåse också. Bebisen hade med största sannolikhet fått värmeslag. 

Det är därför jag reagerar så starkt på heltäckta vagnar. Jag kan inte få bort den där bilden av personalen som håller på med bebisen som blivit överhettad. 
    Fy vad hemskt! Fruktansvärt! Hur kan man inte förstå att det blir för varmt? Förvånad Vet du hur det gick sedan för bebisen?
  • Epic Fail
    Coyote skrev 2012-04-19 21:38:41 följande:
    Jag upplever att det blivit mer och mer vanligt faktiskt. Av någon anledning verkar det som att unga mammor är lite överrepresenterade här, särskilt när det kommer till tjocka fleecefiltar över vagnarna.
    Okej det kan ju vara så. Jag är själv en (ganska) ung mamma så jag har inte tänkt så mycket på hur det var innan jag själv fick barn.
  • Epic Fail
    Dr Mupp skrev 2012-04-19 21:40:58 följande:
    Jag vet inte, jag hoppas den klarade sig. Vi gick ju bara förbi ambulansen så vi såg aldrig riktigt vad som hände.
    Ja hoppas verkligen det gick bra!
  • Epic Fail
    Coyote skrev 2012-04-19 21:49:53 följande:
    Jag har jobbat på förskola i många år och då ser man både det ena och det andra, så innan jag själv fick barn så visste jag hur jag såg på den saken.
    Okej. Undrar bara vad det beror på? Man tycker ju föräldrautbildningen, bvc, barnmorskor m.m borde bli bättre på att upplysa folk.
  • Epic Fail
    skogsvitter skrev 2012-04-19 22:19:19 följande:
    Sådant går på rutin och de informerar aldrig om vad man kan anse som "rätt" saker tyvärr. Det är samma smörja år ut och år in med inga eller mycket få förändringar i informationen till föräldrarna. Det är ju därför man tex har börjat påtala uppifrån att det kanske behövs en massiv informationskampanj angående PSD, jag menar det har ökat markant de senaste åren och alla bara står och rullar tummarna typ... man måste ju ut med detta till föräldrarna! Ut med riskerna och vad man bör tänka på som nybliven föräldrar.
    Håller med dig! Såna här saker är ju oerhört viktigt att det kommer ut och att folk verkligen förstår vad olika saker kan leda till.
Svar på tråden Täcker du över barnvagnen med en filt när det är varmt för att skydda barnet mot solen?