• Kotten2011

Lärare åt sina egna barn?

Är det lämpliga att man har sina egna barn på lågstadiet? På en lite skola med endast 20-30 elever.

• Svar på tråden Lärare åt sina egna barn?
  • Tuffen

Så länge det inte rör sig om betygsättning är det ok. Så tycker jag. Jag själv skulle dock aldrig undervisa mina egna barn, men dömer inte andra som väljer att göra det. Och som sagt, så länge det inte rör sig om betyg så tycker jag faktiskt att det är ok. 

• Dimitra

Jag läste först att läraren åt upp barnen

När jag gick grundskolan hade jag en klasskamrat vars mamma var vår lärare. Han blev uppenbart särbehandlad och det störde mig nått ohyggligt. Det var nog bara läraren som hade svårt att separera sina två roller och det är säkert inte så i alla fallen

The Dimitra universe.
  • Kodia

Det beror nog på hur man är som lärare och förälder - en pjoskig curlingmamma kanske hade haft svårt att behandla alla rättvist, medan det säkert kan funka för vissa. Sedan beror det också på hur barnet är - om det är ett barn med sociala svårigheter är det nog inte heller så bra. Jag hade inte velat undervisa mina egna barn!

• Pyl

Det kanske inte alltid finns så mycket val på mindre orter, men jag tycker inte att det är så lämpligt om det går att undvika. Jobbigt för barnet. Tänk bara när läraren tillrättavisar en klasskamrat, kanske inte känns så kul. Eller hur läraren måste kämpa för att inte favorisera, kanske så mycket att det istället blir orättvist åt andra hållet. Det går säkert att klara av på ett bra sätt, men det kan inte vara helt lätt!

• LiamsMamma

Jag hade min mamma som lärare i några ämnen när jag gick i femte klass. Tyckte det var skit jobbigt och skämdes som fan när hon "skällde" på buskillarna i klassen. Då tittade dem typ alltid åt mitt håll kändes det som.. Som tur var så fick hon jobb på en annan skola efter ett halvår eller ngt!

Svar på tråden Lärare åt sina egna barn?