• Lizette86

Råd tack! Får inte plats med 3 bilbarnstolar i bilen!

Vi får inte plats i våran bil längre. Vi har 2 framåtvända bilstolar och ett babyskydd. Att ha alla stolar bak i bilen går inte alls och vi vill inte ha en av barnen fram i bilen heller då vi inte heller får plats med en vuxen bak. Vi har en skoda octavia men har nu i några dagar åkt runt till diverse bilhandlare för att prova bilstolarna i bilarna.

Hur har ni som har just 2 framåtvända och ett babyskydd gjort? Vilken bil har ni? Och är det skillnad på olika framåtvända bilstolar i bredd?

• Svar på tråden Råd tack! Får inte plats med 3 bilbarnstolar i bilen!
  • nyår

Volvo V70 funkar den uppsättningen i också i en Saab 95 kombi

• Goffer

Vilka framåtvända stolar har ni?
    En del varianter är ju väldigt breda.
    Jag skulle själv bilja ha BeSafe när det är dags för det men det blir nog väldigt tight i baksätet.

• krompa

Vi har samma bil med 2 bakåtvända stolar och en framåtvänd stol.
    Vi har dock en stol fram och 2 bak.

När vi skulle få in stolarna i bilen fick vi måtta en hel del innan vi köpte stolar. Alla är olika breda på olika ställen. Tänk också på att babyskyddet tar mindre plats utan bas.

• Lizette86

Vi testade att få in alla våra barnstolar i en volvo V70 men det gick inte. Vi har Akta Graco på bägge bältesstolarna, dom kanske är bredare i modellen än andra bältesstolar då. 

Någon som vet några bältesstolar som är smalare i modellen?  

• avocadoo

Just nu har vi två bakåtvända stolar och ett babyskydd i vår Citroen c4 picasso grand. Vi kommer under ett halvår att ha tre bakåtvända stolar i den också... Superbra bil med plats för tvillingvagn också :)

• Dr Evans

Vi hade oxå en octavia. När trean kom fick vi köpa ny bil för att få plats med tre stolar (2 bakåt + 1 framåt). Nu har vi Volvo V70 och i den får vi plats utan problem.

• cosinus

Vi har 3 st britax kid som var de smalaste stolarna jag kunde hitta för några år sen. Det skiljer massor i bredd. Åk till typ barnenshus med ett måttband det gjorde jag. Tror våra är typ 43 cm i bredd om jag inte minns helt galet (kan mäta ikväll om du vill) dessa har funkat bak 2 st + bakåtvänd stol / babyskydd

• Lizette86
    cosinus skrev 2012-04-16 13:45:48 följande:
    Vi har 3 st britax kid som var de smalaste stolarna jag kunde hitta för några år sen. Det skiljer massor i bredd. Åk till typ barnenshus med ett måttband det gjorde jag. Tror våra är typ 43 cm i bredd om jag inte minns helt galet (kan mäta ikväll om du vill) dessa har funkat bak 2 st + bakåtvänd stol / babyskydd
    Orkar du får du jätte gärna mäta :) 
  • Lizette86

cosinus:
    Vilken britax modell har ni föressten? Kollade på nätet å såg det fanns en hel del olika modeller på dom...

• cosinus

www.blocket.se/halland/2_st__Britax_Romer_bilbarnstolar_39800379.htm&w=3 så här ser de ut de vi har (fast annat tyg). Det är alltså en väldigt smal modell av britax-stolen men jag är osäker på om den fortfarande säljs. Våra är 2-4 år gamla.

Men det fanns två modeller på Barnens Hus där när jag mätte för 4 år sen som var i princip lika smala. Minns inte vilken den andra var. Valde britaxen för att jag tyckte att den hade bättre nackstöd.

Nu är jag på jobbet igen men jag kan mäta stolen ikväll så har du något att jämföra med om du tar en mätarrunda. Just smalare än så blir de nog inte.

• tinis77

Britax adventure har vi till äldsta sonen, det var den smalaste stolen vi hittade. Köpte den förra året nån gång.

• Dr Mupp

Skippa babyskyddet och kör med britax Hiway i mitten bak och sen bätelsstolar på sidoplatserna bak. Hiwayen är på en ställning som är lite smalare än själva stolen, det gör att bältesstolarna får bättre plats (hamnar nästan lite under hiwayen. Så har vi gjort fast vi ha freeway i mitten bak. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • cosinus

Nu har jag mätt, japp de var 43 cm breda. Bäde själva sitsen och yttermått på överdelen.

Nog för att jag brukar ha bra sifferminne men det här gjorde t o m mig stolt att jag kom ihåg en siffra jag mätte lite snabbt på affären för 4 år sen :D

• Lizette86

Tack för all hjälp och tips! 
    Vi har nu köpt två nya britax stolar som helt klart är dom smalaste stolarna som finns på marknaden just nu. dock får vi fortfarande inte plats alla barn i baksätet men vi pratade med dom på babyproffsen som sa att vår 5 åring kunde sitta i framsätet utan airbag då. Så till honom köpte vi en väldigt lyxig britax barnstol. :)

• Natasha76

Jag fick just tre bakåtvända i bredd i en VW Golf från 2006 (ungefärlig årsmodell). Den är visst lika stor som Octavian?

Jag hade Klippan Kiss (= Akta Graco Duologic II) bakom föraren, Cosmic Comfort S i mitten bak och sen Klippan Triofix bakom den långa passageraren. Mamman kör och hon är kortare.

Här kan du se bilder:

http://bloggen.fi/bilstolslotsen/2012/04/provmontering-i-en-vw-golf/ 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen Problem att nå bloggen? E-posta IP till support at hssmedia.fi
  • Sisisisi

Jag skulle sätta 3-åringen i en bakåtvänd stol i framsätet istället och 5-åringen bak i bältesstol.

• Lady Namárië

Ni behöver definitivt byta bild, då, för en bakåtvänd barnstol tar avsevärt mycket mer plats än ett babyskydd. Jag skulle dessutom ha valt att låta mellanbarnet åka bakåt ett bra tag till.

Vi valde en sjusitsig bil när vi fick tredje barnet. De bakåtvända stolarna sitter på passagerarsätet och precis bakom, äldsta barnet (snart 7) åker längst bak i framåtvänd stol. Den vuxen som inte kör sitter bakom förarsätet.

So say we all
  • Lady Namárië
    Lady Namárië skrev 2012-05-08 12:30:28 följande:
    Ni behöver definitivt byta bild
    Edit: bil
    Lizette86 skrev 2012-04-19 08:57:04 följande:
    Tack för all hjälp och tips! 
    Vi har nu köpt två nya britax stolar som helt klart är dom smalaste stolarna som finns på marknaden just nu. dock får vi fortfarande inte plats alla barn i baksätet men vi pratade med dom på babyproffsen som sa att vår 5 åring kunde sitta i framsätet utan airbag då. Så till honom köpte vi en väldigt lyxig britax barnstol. :)
    Hur funkar det när ni är två vuxna? Vi har en mindre bil (VW Golf) med två bakåtvänta stolar i och det får INTE plats en vuxen mellan dem.
    So say we all
  • änglastoft

vi har en rover 214 o har två stolar bak plus en vuxen samt största stolen fram

Svar på tråden Råd tack! Får inte plats med 3 bilbarnstolar i bilen!