Flytta hem till sverige, hur anmäla sig till bvc?
Nu i juni flyttar jag äntligen hem till sverige igen ifrån UK, under de 3 åren jag bott i UK så har jag hunnit med att få barn här. Nu har vi en lägenhet i kalmar som vi får tillgång till i juni, men vad behöver jag göra när det kommer till bvc och liknande? Jag har inga barn sedan innan så vet inte hur systemet funkar i sverige. Ringer man själv och skriver in barnet? Hon blir dessutom 18 månader i juni, i sverige har man väl en koll då? Dessutom undrar jag över hennes journal här, ska man begära ut den? Eller be dom skicka över den till sverige? Eller räcker det med att man tar med den lilla röda boken man får här i UK, det är en bok som dom skrivit i info under varje Undersökning hon varit på, samt alla vaccinationer osv. Vad mer behöver man tänka på när man flyttar tillbaks med barn till sverige, då menar jag barn som inte är födda i sverige och Aldrig varit registrerade hos bvc och liknande. Alla tips uppskattas! Ber om ursäkt för texten, skriver från iphone och kan tyvärr inte dela in i stycken.