• RiNan

Flytta hem till sverige, hur anmäla sig till bvc?

Inget jag har erfarenhet av själv, att flytta in med barn utifrån men när jag bytt kommun har jag bara ringt in och anmält mig.
    Tror det räcker med det där häftet du skriver om. I Sverige får vi ju inget att ha hemma utan allt hålls hos BVC. Så här ber man ju om flytt av papper men där står inte mer än det du har. Med första barnet fick jag ett vikt papper där längd och vikt fylldes i. Inte med andra.

• RiNan

Ett svenskt personnummer ska ju barnet ha så där måste du ju kontakta någon. Är själv från Finland och fick ett svenskt perssonnummer när vi flyttade hit när jag var liten. Kan tippa på att man kontaktar Skatteverket. Kanske kommer automatiskt när barnet skrivs i Sverige?

• RiNan

Jag har kontaktat den i närområdet men tror man kan ta vilken som, precis som med vårdcentraler. En sån ska du också registrera henne hos. From ett års ålder går man med barnen till läkare på vårcentral om det är något. Tandläkare kanske också? Fast jag tror folktandvården får nys om er automatiskt när ni folkbokfört er.

• RiNan

Oh jag vet inte. Båda mina barn har varit bra på att snubbla när de kryper och slå i munnen i golvet så vi har varit med dem till tandläkaren rätt tidigt. Men nu när sonen blev tre fick han en kallelse.

Svar på tråden Flytta hem till sverige, hur anmäla sig till bvc?