• Loreena

Akassa och graviditet

Är det någon som har koll på hur långt in i graviditeten som man har rätt till akassa? Har man fram till BF, fram tills barnet är fött eller är det något annat som gäller? Förutsatt att man är aktivt arbetssökande givetvis. Jag har för mig att jag hört nåt om att man inte att rätt till akassa sista graviditetsmånaden. Stämmer det? För om barnet isof. kommer sent så kan man ju ha fått använda upp 6-7 veckor med föräldrapenning innan barnet ens är fött.. och det känns ju lite dumt.

• Svar på tråden Akassa och graviditet
  • Att dansa är att leva

Jag har tagit ut a kassa under hela min graviditet och hade tänkt fotsätta skicka in mina kassakort fram tills förlossningen som är i juli. Söker jobb, utan att säga att jag är gravid men skulle jag få en chans till en intervju så talar jag om det givetvis, svårt å dölja bullen liksom. Så kan de ju gallra vidare i sin rekrytering... vad mer kan man göra?

Sedan är planen den att jag begär utträde från min a kassa och arbetsförmedlingen då jag kommer att vara föräldrarledig och istället begära föräldrarpenning från FK. De tar över sen.

Svar på tråden Akassa och graviditet