• Tyramyra

Min pojkvän är utbytesstudent.. Han ska hem i juni. Långdistans eller göra slut? Hjälp mig snälla :(

Hej!

Min pojkvän är en utbytesstudent här i Sverige (han är från usa) och vi har varit tillsammans i snart 7 månader. Jag älskar honom jättemycket. Nu är det bara två månader tills han måste åka tillbaka till USA, och vi måste veta hur vi ska göra med vårt förhållande. (Vi är varandras första förhållande, första sex, och jag var hans första kyss. Vi är 16 och 17 år.)

Han tycker att det bästa alternativet vore om vi gjorde slut tills vi gått klart skolan. Att han älskar mig men detta är nog bäst för båda. Att han inte vill att det kommer kännas för mej som att han kom hit, och sen bara lämnar mig här, men att det kommer kännas så endå.

Att han oftast njuter av att ensam sitta och spela dataspel, wow, och då han kommer hem måste han ta extra collegekurser, börja ny klass, och ja, komma hem till sitt land efter ett år i ett främmande land. Han säger också att inget som jag inte vill kommer hända, utan vi kommer besluta oss för något tillsammans.

Jag önskar själv att omständigheterna var annorlunda, men långdistans känns som en långsam död.
    Jag tror att det hade varit bäst och mest realistiskt att göra slut (åh hemskt ord) som vänner, och hälsa på varann ibland, och se vad framtiden har för oss senare. Om vi fortfarande älskar varann då, finner vi varandra igen :)

Det enda jag vill veta, är om det är möjligt att han FAKTISKT verkligen älskar mig, men att kärlek är osjälvisk och ibland gör man vad som är bäst för båda?

(Eller betyder det bara att han vill ha en "easy way out" ?)

"if you love something, set it free. if it's truly meant to be, it'll return"

Vad tror ni? Jag behöver verkligen råd. Och vad vi nu bestämmer oss för, hur ska vi hantera denna sista tid vi har tsm utan att bli galna av tanken att han ska lämna mig här?

• Svar på tråden Min pojkvän är utbytesstudent.. Han ska hem i juni. Långdistans eller göra slut? Hjälp mig snälla :(
  • katalysator

Finns det ingen möjlighet för dig att ta ett utbytesår i hans stad?

• FredrikCA

Min åsikt är att det förlänger nog bara lidandet i slutändan. Har svårt att tro att det finns någon praktisklösning annan än att göra slut.
    Jag har haft ett "lång" distansförhållande - Visserligen bara 250km vilket är nästan ingenting i sammanhanget, 
    Det är värdelöst. 

No I'm not mean I'm just leveraging every scientific and psychological advantage available.
  • Tyramyra

Det kostar ca 100 000 att vara utbytis, och mina föräldrar har inte råd ;/

• katalysator

Det finns stipendier att söka, men det kräver oftast att du är en toppstudent på din skola. Är du det?

• Tyramyra

nä tyvär..  vilka åsikter har du om

"Det enda jag vill veta, är om det är möjligt att han FAKTISKT verkligen älskar mig, men att kärlek är osjälvisk och ibland gör man vad som är bäst för båda?"

• Tow2Mater

Det kan betyda han alskar dig, det kan ocksa betyda att han vill ha en latt vag ut. Det kan nog bara han svara pa.

Ska ni halla kontakten ar det praktiska fragor infor framtiden inblandade som ni bor hitta svar pa om ni ar nagorlunda overens eller om ni tror ni kan kompromissa om ni inte ar det, t ex om giftermal eller inte (maste vara gifta om du ska flytta till USA pa ett visum baserat pa familjeforhallanden), vem som kan tanka sig flytta och inte, barnuppfostran (t ex for/emot omskarning), framtida studieplaner (kostar mycket att studera i USA), religionsaskadning, etc etc. Det blir en helt annan dimension till saker och ting med olika kulturer och lander inblandade, vilket kan komma som en stor overaskning senare om man inte diskuterar det tidigt.

• FredrikCA

Vad det gäller hans ordspråk så är det ett gammalt klassiskt för olycklig kärlek,
    Och lyder egentligen "If you love something set it free if it comes back its yours if not it was never meant to be" 

Kortfattat innebär det att du aldrig kan forcera någon att älska dig, Om personen älskar dig tillbaka kommer han/hon visa det.
    Jag vet inte varför han valde detta- Men jag tolkar det inte som han älskar dig. 

No I'm not mean I'm just leveraging every scientific and psychological advantage available.
  • Tyramyra

För det första så var det inte han som sa citatet, jag hörde det och det påminde om situationen! Jag tvingar ingen att älska mig, och han visar det. Saken är bara att jag känner att kanske på grund av problem med min pappa, så känns det antingen svart eller vitt för mig.

Typ, älskar du mej så flyttar du inte, bla bla.

Så även om det nog är så att min pojkvän såklart älskar mig, så kryper känslan dit endå.

Jag är bara nyfiken, men på vilka orsaker tror du han inte älskar mig?
    För själv är jag helt sjukt kär i honom, men vet själv att det hade bara varit en långsam död att behöva ha ett långdistans i våran ålder. Så det finns inte riktigt några bra beslut,, lol.

• FredrikCA
    Tyramyra skrev 2012-04-12 22:56:39 följande:
    För det första så var det inte han som sa citatet, jag hörde det och det påminde om situationen! Jag tvingar ingen att älska mig, och han visar det. Saken är bara att jag känner att kanske på grund av problem med min pappa, så känns det antingen svart eller vitt för mig.

Typ, älskar du mej så flyttar du inte, bla bla.

Så även om det nog är så att min pojkvän såklart älskar mig, så kryper känslan dit endå.

Jag är bara nyfiken, men på vilka orsaker tror du han inte älskar mig?
    För själv är jag helt sjukt kär i honom, men vet själv att det hade bara varit en långsam död att behöva ha ett långdistans i våran ålder. Så det finns inte riktigt några bra beslut,, lol.
    Ah jag misuppfattade det tyvärr. 

Nej jag trodde bara han sagt så, När du nu förtydligat finns det ingen anledning vad jag kan se att tvivla på att han skulle älska dig.
    Tyvärr är det nog något jobbigt du måste rida ut helt enkelt :( 
  • Maggie

Jag har en kollega från Brasilien som träffade sin fru som 17-åring när de båda var utbytesstudenter i USA. De var tillsammans i USA ett tag, men var i några år "bara vänner" då de bodde på olika sidor av världen. Efter en lång historia är de nu gifta och har två barn här i Europa =) Bara en liten historia att inspirera dig med!

Svar på tråden Min pojkvän är utbytesstudent.. Han ska hem i juni. Långdistans eller göra slut? Hjälp mig snälla :(