• Tukt

Vad har ni för fetischer?

Anonym (Stövlar) skrev 2020-12-22 17:58:18 följande:
    Jo, visst kan man ha sådana fetischer.
    Nej, det kan man inte. Man kan ha stövlar som fetisch, men inte "sträng fader".
  • Tukt
    Anonym (BBW) skrev 2020-12-22 18:38:45 följande:
    Tyvärr är den trista sanningen att det är fullständigt meningslöst att diskutera fetischer och liknande här då den övervägande majoriteten på FL inte har den blekaste aning om vad en fetisch är. Synd då denna okunnighet förstör för personer som har riktiga fetischer.
    Kan inte annat än att hålla med dig. Det är därför jag nästan alltid markerar i sådana här trådar.
    Det konstiga är att man är så tvärsäker när man svarar, men sanningen är bara en googling bort. Ändå låter man bli.
  • Tukt
    Anonym (Stövlar) skrev 2020-12-23 15:38:32 följande:
    Jo, visst kan man ha det.

Om man bara går igång på att någon spelar rollen av en sträng far, om man inte kan bli riktigt kåt annars, då är sträng far en fetisch.
    Kan du:
    1 Bara unna en minut åt att göra en sökning. Vanliga svenska wikipedia räcker gott.
    2 Därefter förklara hur en "sträng fader" är ett objekt, ett plagg eller en kroppsdel.
  • Tukt
    Anonym (Stövlar) skrev 2020-12-23 15:44:56 följande:
    Ja, fetischer är ett rätt tydligt definierat begrepp, men du verkar ha missförstått det.

En sexuell fetisch är en sak som man tänder på så starkt, att man i princip inte kan ha sex utan den och att man kan känna sexuell dragning till själva föremålet eller situationen även om det finns i en i övrigt icke-sexuell kontext. Vad som helst kan vara en fetisch, det som avgör är hur en individ reagerar på saken.
    Ja, du är halvvägs på rätt spår. Fetischer rör, som jag skriver ovan, objekt, plagg och ickesexuella kroppsdelar. Inte situationer som rollspel och annat.
    Dock kan såklart ens fetisch utlevas i en kontext av exempelvis ett rollspel. Men det är INTE en fetisch i sig.
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2020-12-23 16:36:36 följande:
    Vanliga svenska Wikipedia är full av fel. Lita inte på den.
    Om du ska bete dig som en trotsig femåring så kan jag bjuda på Darksides beskrivning av detta:

Fetischism handlar om en passionerad relation mellan en människa och någon särskild sak. Fetischism är förmågan att uppleva starka välbefinnanden och/eller attraktion genom förekomsten av saken. Saken kan vara något konkret såsom ett objekt, ett plagg, ett material eller en substans eller en mer abstrakt företeelse, exempelvis en färg eller en epok. Fetischism kan även handla om attraktion till en kroppsdel som inte traditionellt anses sexuell. En fetischist är en person som har förmåga till dessa upplevelser. 
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2020-12-23 16:39:39 följande:
    Varför menar du att en situation inte skulle kunna väcka sexuella känslor?

De som känner att en viss typ av situation, ett sammanhang, i sig är sexuellt laddat och upphetsande, de känner alltså inte så på riktigt, enligt din mening?
    Vet inte längre om du missförstår mig medvetet, eller var du vill komma.
    Självklart kan man känna upphetsning inför ett sammanhang. Men det går inte under begreppet fetichism. Det gör framför allt objekt, kroppsdelar eller klädesplagg.
    Om du tänder på dominans/BDSM så är det en handling du kan bli upphetsad av. Men det är inte fetischism. Däremot kan det vara så att du har med dina fetischer i ett sammanhang där man dominerar. Men fetisch är fetisch, och dominans - som är en handling - är dominans.
  • Tukt
    Anonym (S) skrev 2020-12-28 20:42:06 följande:
    Nej, jag tänker inte alls på BDSM (där D f.ö. står för just dominans), jag diskuterar fetischism. Det du själv citerade från Darkside visar att t.ex. sammanhang (epoker m.m.) kan vara en fetisch. Det som avgör om något är en fetisch för någon, är hur personen reagerar inför det (nämligen med sexuell upphetsning, trots att det inte normalt räknas som sexuellt), inget annat.
    Jo, men för att någon reagerar starkt för att exempelvis "knulla" gör det inte till en fetisch.
    Det är inte bara styrkan och behovet som avgör att det är en fetisch utan även att det i övrigt är ett icke-sexuellt objekt eller kroppsdel.
    Ett, exempelvis rollspel är inte det. Då har du missat fetischismens mest grundläggande betydelse, och även det som ordet ursprungligen kommer ifrån "amulett".
  • Tukt
    Kungsholmsbo skrev 2021-01-03 18:14:04 följande:

Ords betydelser har i alla tider förändrats och fått nya närliggande innebörder etc. Eller ibland något helt annat.

Kanske kan det vara så att för den initierade så är innebörden av ordet fetish den som ges på olika sådana sidor.

För oss vanliga dödliga så tror jag ordet har degenererat till att betyda vad man tänder på utöver själva sexet. Typ att man går igång på snygga underarmar, höga klackar eller linkande.

Att ord kan förändras är ju också i mitt tycke ett val man gör, på samma sätt som att vissa ord som inte förändras också är ett val.
    För mig i egenskap av fetischist så är det däremot viktigt att jag har ett ord på den jag är, det jag är och att det inte betyder lite precis vad som.
    För den som har kinks som krydda på vanlig vaniljsex är det förmodligen ingen grej eftersom det primära är definierat.
  • Tukt
    Själva kissandet är en handling och därför blir det en kink. Är det nedkissade plagget det viktiga i det hela så är det en fetisch.
    Kissandet kan såklart vara en del utlevnaden av sin fetisch. 
    Det låter också som att det i mängt och mycket kan vara ett uttryck av saliromani, alltså sådant som normalt sätt ensess som smutsigt, äckligt och liknande. 
  • Tukt
    Anonym (Fetisch?) skrev 2021-01-04 14:12:55 följande:
    Saliromani har jag aldrig hört talas om. Jag vågar knappt googla, jag äcklas lätt. Förutom av kiss då. Fast det måste vara på tyg och det måste vara ljust, inget gammalt morgonkiss.

Jag vet inte vad som är viktigast. Att bara kissa är helt värdelöst utan någon form av tyg. Tyg utan kiss är också helt värdelöst. Det måste vara tillsammans. Jag har försökt ersätta med vatten, men det går inte, då blir jag inte alls upphetsad. Sen har det utvecklats genom åren, nu kan jag uppskatta flera olika sorters tyg, i början var det bara kläder.

Jag tänkte att det som eventuellt gör det till en fetisch är kanske att det bara inte går att vara utan när jag onanerar, inget annat gör mig upphetsad, jag har verkligen försökt. Men helt klart har jag inte läst på om definitionen. Och sen kan jag ju få orgasm tillsammans tillsammans med partner utan kiss, så det talar väl emot kanske?

Hur som helst vill jag inte vara utan, det är som att jag aldrig tröttnar :)
    Jag brukar föra en rätt strikt linje här inne för vad som är och inte är en fetisch. Varför har  jag redogjort för ovan i flera omgångar.
    Men det är självklart att gränser inte alltid är spikraka. Och inte sällan blandas fetischens kraft in i andra aktiviteter. Inte sällan då dominans.
    Ofta är ju också fetischism en förmåga till att se något sexuellt där andra inte gör det. Och ofta har man då flera fetischer och förmåga att utveckla nya. Verkar också kunna spilla över även på ickesexuellt varför detaljer och annat i vardagslivet kan bli viktigt.
    Du tycks ju i så fall ha två fetischer, tyg och kiss. Men vet du om dig att du har någon mer?
Svar på tråden Vad har ni för fetischer?