Hysterisk 1,5 åring!!!
Ni borde självklart kontakta vc först så att de kan utesluta fysiska problem. Det kan ju vara så att hon har ont.
I övrigt låter det som att hon hamnat i utvecklingsfasen som är vid 18 månader. Det är väldigt vanligt att de får utbrott av det här slaget, otröstliga och ofta är de okontaktbara under utbrottet. Inte alla vill/kan vara i famnen, men försök hålla dig nära och ge tröst när tillfälle finns.
Det är väldigt viktigt att man bekräftar dem i den här åldern, bekräftar att det är jobbigt för dem, att de blir arga, ledsna etc och visar att man ser och hör det. Kan ju trots allt vara pappans försvinnande som utlöst mycket frustration och då är det ju inte konstigt att det måste få utlopp på sådana här sätt. Så absolut kan det hänga ihop. Du kan ju gärna bekräfta det och säga att det är jobbigt att pappa åkte iväg igen osv.
Jag brukade ta med mina barn till sängen uppe för att vänta där tills de lugnat ner sig, erbjudit en famn och om det funkat har jag suttit med dem i famnen och bara hållit om dem tills det gått över.
Men som sagt, för säkerhets skull kan det vara bra att utesluta fysiska orsaker först.