• sswmamma

Sidor på nätet för "läxläsning" ålder 5-8 år

Jag funderar på om någon kan ge tips om sidor på internet där det finns övningar för att lära sig skriva, räkna och läsa mm på svenska?
    Min son går i en engelskspråkig skola och jag vill att han ska lära sig bättre svenska. Han får viss svenska undervisnig i skolan men jag tycker inte den är tillräcklig.
    Gärna sidor där man kan printa ut sidor så han inte sitter framför datorn hela tiden.

Tusen tack för hjälpen!

• Svar på tråden Sidor på nätet för "läxläsning" ålder 5-8 år
  • Jespis

Har ni en ipad finns det många roliga och pedagogiska appar. Vill du hellre att han sitter med papper och penna finns det massor av böcker där man lär sig på ett lustfyllt sätt. Kolla ex på adlibris, där det finns aktivitetsböcker för att lära sig läsa, skriva och räkna.

• Anne69

Själv tycker jag att det är svårt att hitta appar på svenska...... matte är ju en sak, det kan man ta på alla språk men häromdagen konstaterade min 4-åring att uggla börjar på o (o=owl) och det blir ju inte så bra.

Jag har bla hittat en app som heter Happi Pappi med ord på svenska och så finns ett antal appar från Josefin skolhjälp. De är lite sådär.....  

• Jespis

En bra app är Skolstil, som läser vad man skriver högt. (Talsyntes) En annan vi gillar här hemma är Stavningslek. För matte finns en bra hemsida som heter nomp.se - funkar bra även på paddan. Finns uppgifter på många olika nivåer. Alla förslag ovan är dock skärmberoende... Jag är inte så rädd för tiden de tillbringar framför skärmen, mer upptagen av vad de gör där. Det är ju inte sämre att träna läsning/skrivning/matte där än med papper och penna.

• sswmamma

Tack för alla svar - ska genast kolla upp!!
    Fler tips mottages tacksamt !!

• Pyl

nomp.se kan man träna matte, men då sitter man vid datorn. Kolla in lektion.se för sidor att skriva ut. Där hittar du massor av material som är gjorda av lärare.

Svar på tråden Sidor på nätet för "läxläsning" ålder 5-8 år