Tar du varmt eller kallt vatten från kranen när du ska koka pasta?
När du behöver varmt vatten (till te, pasta etc) och ska koka upp det i gryta eller vattenkokare. Tar du då varmt eller kallt vatten från kranen?
När du behöver varmt vatten (till te, pasta etc) och ska koka upp det i gryta eller vattenkokare. Tar du då varmt eller kallt vatten från kranen?
Kallt vatten eller så använder jag vattenkokaren :)
Det finns ju fortfarande koppar i rören i många hushåll. Jag skulle inte rekommendera någon att dricka varmt vatten ens om man kokar det sen och jag jobbar på miljökontoret.
kallt såklart, trodde jag alla gjorde.
Kallt. Inte bara pga koppar utan pga bakterietillväxten i varmvattenlednungen. Vet inte hurr det egentligen står till med det där men så har jag fått lära mig.
kallt, trodde alla gjorde så ?
Fast bakterierna dör nog vid kokning. Kallt vatten är ett livsmedel, varmt är det inte.
Jag kan förresten slå ett slag för att inte använda exempelvis glasslådor för att värma mat i micron i, de är inte till för uppvärmning och kan avge oönskade ämnen till maten. Använd riktiga microlådor! Dagens tips
Kallt men helt miljöovänligt erkänner jag att det händer att jag kokar vattnet i en elektrisk vattenkokare (kommer inte på vad det heter på svenska) innan jag häller det i pannan om jag har bråttom.
Men det är väl mer miljövänligt att använda sig av vattenkokaren för att värma vattnet först. Blir ju mindre elförbrukning av spisen då då det tar längre tid att få vattnet att koka. Har jag hört iallafall eller har jag fel?
Kattflickan : på siaglass glasslådor (har jag för mej att det var) står det något om att de är tillverkade i en speciell plast och funkar utmärkt som matlåda. Lite kul :)