Vad göra vid för kort lutealfas?
Es Mamma skrev 2012-04-08 18:23:21 följande:
Jag har förstått nu att jag har för kort lutealfas (5-10 dagar) och har troligtvis pga detta fått tre tidiga missfall. Fick mitt första i sep 2010 och det senaste nu i feb. Jag har otroligt lätt att bli gravid, men svårt att behålla dem. Nu är jag på ÄL+3 och BIM-5 ungefär och undrar om det är något jag kan göra nu för att få denna möjliga graviditet att hålla sig kvar? Är det redan försent? Finns det hjälp att få under jourtid? Vem ringer jag (oavsett om det är jour eller kontorstid)? Är det gyn på sjukhuset(?), MVC eller vårdcentralen?Hej!
Efter mitt andra mf blev mensen längre och lutealfasen kortare, har dom senaste 7 månaderna inte haft en längre lutealfas än 9-10 dagar. Har som dig annars lätt att bli gravid men får ej behålla. Jag ringde gyn och och bad om att få hjälp med detta. Fick då progesteron utskrivet eftersom han trodde mina mf beror på för låg progesteronnivå och även för att förlänga lutealfasen. Har bara hunnit använda progesteronet en månad, börjar på andra försöket med dom om 3-4 dagar. Läkaren sa till mig att ta dessa med start 3 dagar efter äl och sedan i 10 dagar, 2 om dagen.
Det finns även en progesteronkräm du kan beställa från www.whiteday.se, dock är det mindre progesteron i krämen än i vagitorierna. Tuben kostar ca 300 kr med frakt och räcker i 3-4 månader.
Så det kan ju hända att det är försent, men testa beställa krämen (du får veta allt du behöver av tjejen som du beställer ifrån) och så testar du med ett grav.test, är du gravid så bara börja smörja. Annars kan du ju ringa gyn och boka tid och be om att få progesteron utskrivet så har du till nästa månad.
Om jag blir gravid denna månad så ska jag efter att jag slutat med vagitorierna börja smörja med krämen tills jag är i v.15 typ, om inte läkaren skriver ut mer åt mig.
Hoppas du blev lite hjälpt av detta och att du får behålla nästa graviditet! :)