• mamanmia

    Lasek eller Lasik?

    Hej! Har utvecklat en överkänslighet mot mina linser efter 20 års användande och vantrivs i glasögon, så jag har bestämt mig för att operera ögonen. Varit på Memira i Göteborg och där fått infon att jag antingen kan göra Lasek eller FS-Lasik. Fördelen med Lasik är ju att smärtan är mindre och att man snabbare är tillbaks på jobbet. Men de talar ändå om en liten, liten risk i och med att det tar tid innan den bortskurna och tillbakalagda hornhinnefliken helt har läkt fast. Bl. a råder de utövare av kontaktsporter att hellre välja Lasek, då ett slag mot ögat kan paja det hela. Utövar ingen annan kontaktsport än att vara småbarnsmorsa... Tar tacksam emot råd och erfarenheter, de flesta trådar kring detta ämne verkar ha några år på nacken och tekniken har ju förfinats under senare år vad jag förstår.
     

  • Svar på tråden Lasek eller Lasik?
  • EwMa

    Gjorde FS-Lasik 1 mars. Och jag ångrar det inte för fem öre. Kunde med välja som dig. Men hade en arbetskamrat som valde Laseken och han sa det var det värsta han gjort. Han fick stänga in sig i ett mörkt rum med solglasögon på och bara ligga still. Inte kunna laga mat eller nåt. Sen tog det 1 månad ungefär innan han kunde se rätt normalt och det är först efter 3 månader som det blivit bra för han.

    Min operation gjorde bara ont samma dag som man gjorde den. Kändes som när linserna sitter fel och det bara svider. Gråter floder under operations dagen med efter 4 timmar så är allt som vanligt och man ser helt perfekt. På kvällen kunde jag se på tv och vara som vanligt. Fick sova med ögon skydd dom 2 första dagarna för man inte sla klia under natten.

    Dagen efter kunde jag köra bil, dock med solglasögon på. Huvudvärk får man, drick mycet vatten bara och ha solbrillor

    Operationen är lite läbbig men det går så snabbt och enkelt och sköterskan lugnar en grymt under ingreppet       

  • mamanmia

    Tack så mycket! Ju mer jag surfar runt, desto mer känns det som den bästa lösningen. Supertacksam att höra om andras erfarenheter.

  • EwMa

    Ja det är det bästa jag gjort och ångrar det inte för fem öre. Det är värt dom extra pengarna!

  • LittleJunia

    Hur har det gått ts? Har du operarats?
    Jag ska göra en LASEK imorrn och är riktigt nervös.... 


    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)Älskade Ludvig 080404 och underbara Alma 110415(¯`°?.¸ ღ♥♥
  • Waersta
    LittleJunia skrev 2012-05-31 22:28:56 följande:
    Hur har det gått ts? Har du operarats?
    Jag ska göra en LASEK imorrn och är riktigt nervös.... 
    Ååh, hur gick det? Jag ska göra Lasek nästa vecka och är toknervös!
  • Mamma Tintis

    Jag har gjort lasik operation för 2,5 år sedan och det var det bästa jag gjort! Värt varenda krona!

  • LittleJunia

    Det har gått bara bra! Är nu 3 v sen och jag ser bra, kanske inte perfekt än, men bra!! Torrheten i ögonen som jag haft nu dessa veckor börjar oxå försvinna i princip helt. Det var första dan som var fruktansvärd, går inte att öppna ögonen o det gjorde riktigt ont. Men jag klarade mig bra på citodonet. Dag två var oxå jobbig med den svåra smärtan var inte lika svår längre. Gick knappt att öppna ögonen så det var bara att sitta i ett mörkt rum med solbrillorna på. Varje dag som går blir det bara bättre o bättre. Ögonen rinner ju något fruktansvärt de första dagarna oxå.

    Nästa vecka ska jag på återbesök o kolla synen, blir spännande! Kan återkomma då, men än så länge känns det super och jag är grymt nöjd!


    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)Älskade Ludvig 080404 och underbara Alma 110415(¯`°?.¸ ღ♥♥
  • Waersta

    Åh, så skönt att höra! Tack för att du tog dig tid att svara! Nu känner jag mig lite lugnare! Jag har tänkt låna ljudböcker så jag har något att göra medans jag vilar. Vi åker på semester 1,5 vecka efter min operation, vad tror du om det..? Hade du kunnat gjort det?

    Vi ska vara kvar i landet!


    LittleJunia skrev 2012-06-21 21:29:32 följande:
    Det har gått bara bra! Är nu 3 v sen och jag ser bra, kanske inte perfekt än, men bra!! Torrheten i ögonen som jag haft nu dessa veckor börjar oxå försvinna i princip helt. Det var första dan som var fruktansvärd, går inte att öppna ögonen o det gjorde riktigt ont. Men jag klarade mig bra på citodonet. Dag två var oxå jobbig med den svåra smärtan var inte lika svår längre. Gick knappt att öppna ögonen så det var bara att sitta i ett mörkt rum med solbrillorna på. Varje dag som går blir det bara bättre o bättre. Ögonen rinner ju något fruktansvärt de första dagarna oxå.

    Nästa vecka ska jag på återbesök o kolla synen, blir spännande! Kan återkomma då, men än så länge känns det super och jag är grymt nöjd!

  • LittleJunia

    Varit på 3 veckors kontroll idag, allt såg jättefint ut! Jag såg tom mer än 1,0! Helt otroligt! Men jag ser fortf suddigt mer eller mindre, men det kommer bli bättre. Och just avståndet till datorn är ett suddigt avstånd. Ser mkt bättre på långt håll!
    Ingen fara alls att åka på semester efter 1,5 vecka! Bara du inte glömmer dina solglasögon! Vi åkte också på semester 1 vecka efter r ingreppet. Vi var på legoland och det gick jättebra!
    Önskar dig all lycka till! Skriv gärna här hur det går för dig! 


    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)Älskade Ludvig 080404 och underbara Alma 110415(¯`°?.¸ ღ♥♥
  • Waersta

    Nu är min lasek gjord! Imorgon är det två veckor sen.. inte alls så farligt som jag trodde det skulle vara, dock ser jag rätt suddigt på ena ögat fortfarande, någon som varit med om liknande och vet om det kan bli bättre?

  • LittleJunia

    Inte konstigt det är suddigt fortfarande för dig, endast 2 v har gått! Du behöver inte oroa dig!! Nu är det ju drygt 5 v sen för mig o för det mesta ser jag bra, händer dock fortf att det är suddigt nån gång då o då. Jag är lite torr i ögonen på natten/morgonen och främst i ena ögat stundtals på dagen mest framåt kvällen. Annars är allt bara toppen! Håll ut!


    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)Älskade Ludvig 080404 och underbara Alma 110415(¯`°?.¸ ღ♥♥
  • Waersta

    Gulle! Tack för svar!! Jag ska på kontroll på onsdag!


    LittleJunia skrev 2012-07-09 20:16:25 följande:
    Inte konstigt det är suddigt fortfarande för dig, endast 2 v har gått! Du behöver inte oroa dig!! Nu är det ju drygt 5 v sen för mig o för det mesta ser jag bra, händer dock fortf att det är suddigt nån gång då o då. Jag är lite torr i ögonen på natten/morgonen och främst i ena ögat stundtals på dagen mest framåt kvällen. Annars är allt bara toppen! Håll ut!

  • Domi

    Tjena! Sitter själv just nu på dagen efter operationen och det känns helt ok! Jag utövar kontaktsport så lasek var självklarhet för mig. Smärtan är inte så farlig, den var som värst ca 2 timmar efter operationen och då kunde jag inte ens öppna ögonen och tårana bara rann så mycket pappar gick åt både tårarna och snoret, men kunde redan samma kväll spela på datorn hehe.. Dag 2 är helt smärtfri på ena ögat, men det andra känns som en gammal lins som skaver. Märkte även att det gör mindre ont när man rör lite på sig än att bara ligga ner, kanske bara jag. Operationen gick bra, (Memira Globen) jag var otroligt nervös men läkaren och sköterskan var jättedultiga och berömde mig hela tiden vilket lugnade mig, fick även en stressboll att klämma på. Fortsätter att uppdatera kommande dagarna!

  • Jonas12301

    Om du funderar på att göra en ögonlaser operation har jag bara en sak att säga, GÖR DET INTE!


    Jag tänker berätta om min senaste tid och helvete samt vad egentligen en så kallad "ögonkirurg"


    gör med dina ögon vid en operation. Det är mycket man inte får reda på vid en förundersökning tex


     


    - Att man i ALLA refraktiva operationer inför så kallade högre ordningen synfel oavsett metod vilket medför att du får mer "skräp" i synen, dvs. ljusspridningar, halos, svårt att läsa text på skärmar mm.
    - Att hornhinnan är det stället på kroppen med flest nervtrådar, vilket medför extra känsligt för yttre påverkan, vilket kan medföra permanenta nervskador som ger smärta i ögat, ansikte mm hela livet.
    - Att om du behöver komplettera med en extra operation är det endast i 10% av fallen det blir bättre, i 90%! blir det antingen sämre! eller ingen skillnad.


    - Att permanent ögontorrhet är inte speciellt ovanligt, en del kan ha det i flera år med torra ögon, ljuskänslighet, ont i ögonen som följd, detta beror på hur stor korrigering man gör, dvs hur många nerver man förstör och om dessa läker tillbaka eller inte.


    - Att vid LASIK försämrar man ögats hållfastighet och detta läker aldrig ihop 100%


    - Att om man inte använder en så kallad vågfronts analys ökar risken kraftigt för resterande och/eller bestående synfel


    - Att man förstör det så kallade "Bowmans lager" vilket har till uppgift att skydda hornhinnan ifall


    det yttre cellagret på ögat går sönder, även hjälper detta till med hållfastigheten i ögat.


    - Att nervtrådarna i ögat efter en operation inte växer tillbaka i samma mönster som innan vilket kan påverka tårgenerering och ögonens torrhet


    - Det är stora pengar inblandade i denna bransch vilket medför att man ofta "tummar" lite på kraven på de som vill operera sig.


    - De tider och återhämtningstider som anger är klart glädjesiffror, lite att jämföra med bilbranschens siffror på bensinförbrukningen... Stämmer under exakt rätta förutsättningar....


     


    Allt ovanstående finns att läsa framförallt på Engelska hemsidor och på FDAA:s hemsida, det finns


    också ett flertal rapporter/avhandlingar där man diskuterar detta med högre ordningen synfel och dess påverkan av synen, även rapporter om nervbanors återväxt mm. Flera riktiga ögonkirurger varnar kraftigt för att om man inte har medicinska orsaker till att operera sina ögon ska man absolut avstå på grund av de höga riskerna. Fler och fler går även ifrån LASIK operationer pga. komplikationer, man skär djupare i hornhinnan vilket kapar fler nerver (därför det inte känns någon smärta vid LASIK) som gör att ögonen blir ännu torrare


     


     Ska man göra en operation, välj det som påverkar ögat minst och som skär/skrapar ytligast på ögat! då minimerar man nervtrådarnas skada och det finns större chans att ögat läker någorlunda bra.


    Se till att kliniken använder den senaste utrustningen och analys utrustning som mäter och ställer in lasern till att justera just ditt unika synfel, alla ögon är olika!


    De kliniker och kirurger som hävdar att man inte behöver det utan använder sig av generella beräknings modeller för att korrigera ögonen borde inte få utföra operationer överhuvudtaget, de vet inte vad de sysslar med! De borde lägga mer pengar på utrustning och utbildning än TV reklam...


     


    Hade jag vetat allt detta innan jag opererade mina ögon hade jag aldrig gjort det, tyvärr så


    läste jag inte på tillräckligt och litade för mycket på de som utför dessa operationer (Big misstake!). Idag har jag delvis torra ögon, starbursts, mer eller mindre konstant huvudvärk pga. delvis överkorrigerat område i ögat och astigmatism. Har delvis även smärtor i ögonen som härletts till nervskador i ögonen pga. laserbrännig av nervtrådarna. Idag hoppas jag fortfarande på att ögonen ska läka ihop, ser dock ganska dystert ut.

  • Anonym (Tack för svar!)
    EwMa skrev 2012-04-08 17:47:56 följande:

    Gjorde FS-Lasik 1 mars. Och jag ångrar det inte för fem öre. Kunde med välja som dig. Men hade en arbetskamrat som valde Laseken och han sa det var det värsta han gjort. Han fick stänga in sig i ett mörkt rum med solglasögon på och bara ligga still. Inte kunna laga mat eller nåt. Sen tog det 1 månad ungefär innan han kunde se rätt normalt och det är först efter 3 månader som det blivit bra för han.

    Min operation gjorde bara ont samma dag som man gjorde den. Kändes som när linserna sitter fel och det bara svider. Gråter floder under operations dagen med efter 4 timmar så är allt som vanligt och man ser helt perfekt. På kvällen kunde jag se på tv och vara som vanligt. Fick sova med ögon skydd dom 2 första dagarna för man inte sla klia under natten.

    Dagen efter kunde jag köra bil, dock med solglasögon på. Huvudvärk får man, drick mycet vatten bara och ha solbrillor

    Operationen är lite läbbig men det går så snabbt och enkelt och sköterskan lugnar en grymt under ingreppet       


    Hej, Jag har också gjort en FS lasik? Men är galet torr I ögonen efter en vecka. Var det så för dig också? Det är så torrt att det inte ens kommer tårar när jag gråter. Är det normalt?

    Jag upplever att torrheten påverkar synskärpan.

    Tusen tack för svar!
Svar på tråden Lasek eller Lasik?